Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

mizz_beauty

Trådstartare
Nu börjar det ju närma sig lite. Tycker att det kan få en egen tråd. Nu får vi hjälpas åt med vilka hingstar som skulle kunna komma fram till premieringen och bruksproven.

Datum för er som missat är 31mars-1april.

Är det någon som har koll på hur det ska vara uppdelat på dagarna?

Domarna stod i Ridsport idag.

Connemara
Helena Kättströn - ordförande
Tuula Pyriö - (Finland) vice ordförande

New Forest
Henk Schoone - (Holland) ordförande

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Jag har anmält min hingst
Dimmas Eros f.98, gulbrun, New forest, 139,0 cm.
e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Dimmans Elmia RNF 2092 ue.Silverlea Buckskin RNF 96 - Burma Wilton RNF 59 - Dawn of Spring RNF 18 - Brookside David 2494 NPS - Forest Horse

Han är tidigare visad vid avelsvärdering 2003 och 2005 med beslutet ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser. Han har gjort bruksprov som femåring 2003 med 978-8 på gångartsprovet, 888 av testryttarna och 8-7 på löshoppningen. 2003 fick han ett skriftligt omdöme på lösgaloppen, och 2005 tilldelades han en 9:a på galoppen. Han har ej tildelats några exteriörpoäng vid tidigare avelsvärderingar då NF-hingstar som ej uppnår de rasvisa kraven ej får några poäng utan endast ett muntligt/skriftligt omdöme.
Jag hoppas nu att hans bruksmeriter räcker för att uppväga ev exteriöra brister. Eros har tävlat hoppning på nationell nivå under 2006 och var bl a i A-final både vid inomhus-SM och vid Svenskt ponnyderby i Dagstorp. Han har även placering i LA:4 dressyr och tidigare gått msvB fälttävlan med bra resultat. Ni håller väl tummarna... ;)

Dessutom känner jag till en treårshingst, moderlivsimport från Danmark, som skall visas, han är e.Sulaatik's Benji - Pedro.

Hlsn Helena

Finns det ingen annan som känner till någon NF- eller connemarahingst som skall visas denna helg?

Hlsn Helena

Har bara koll på connemarorna. :angel:

Hingstar till bruksprov:

Coosheen Finbarr kommer tillbaka för att göra om sitt bruksprov. (Klarade ju inte poängen förra året pga skada).

Sjödalens Magnet e Aladdin u Sjödalens Magnolia e Juno Rory

Gräns Diamond Surf e Gräns Ruben u Hagens Surf e Hagens Jaguar

Hagens D'Arcy e Hagens O'Chief u Hagens Morning e Tulira Highball

Sen har vi ju Castleside JJ som är importerade ifrån Irland som kommer för avelsvärdering. Han ska ju bara få sina poäng eftersom han redan är godkänd på Irland.

Hingstar till bruksprov:

Coosheen Finbarr kommer tillbaka för att göra om sitt bruksprov. (Klarade ju inte poängen förra året pga skada).

Sjödalens Magnet e Aladdin u Sjödalens Magnolia e Juno Rory

Gräns Diamond Surf e Gräns Ruben u Hagens Surf e Hagens Jaguar

Hagens D'Arcy e Hagens O'Chief u Hagens Morning e Tulira Highball

Sen har vi ju Castleside JJ som är importerade ifrån Irland som kommer för avelsvärdering. Han ska ju bara få sina poäng eftersom han redan är godkänd på Irland.

Lägger till:

Connemara:
Kenny Kavat 2001 e Countach campbell u Carnaby Kajsa Kavat

Ska göra hela bruksprovet dvs uppsutten hoppning, gångartsprov och ridbarhetsprov.

New Forest:
Stackarps Peeron 2002 e Rodlease Dancing Gold u Priory Peeres

Ska väl göra bruksprov i år? Gick kvaliten i höstas och såg mycket fin ut.

Senaste nytt från Spaf är att tidsschemat kommer ta en stunda att sätta. Anmälningstiden har ännu inte gått ut.

Mizz Beauty: Kommer du ihåg hur många hingstar det var till bruksprov förra året? Det gick väl bara på en dag?

Hittade katalogen från förra året. Tur man sparar på allt :)

Det var 3 connemaror och 5 New Forest som gjorde bruksprovet och sammanlagt 19 ynge eller äldre befriade från bruksprov. Det höll ju på hela dagen så jag hoppas verkligen att dom delar upp det i år. Tröttsamt för både häsar, visare och publik att vara igång en hel dag.

Jag har anmält min hingst
Dimmas Eros f.98, gulbrun, New forest, 139,0 cm.
e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Dimmans Elmia RNF 2092 ue.Silverlea Buckskin RNF 96 - Burma Wilton RNF 59 - Dawn of Spring RNF 18 - Brookside David 2494 NPS - Forest Horse

Han är tidigare visad vid avelsvärdering 2003 och 2005 med beslutet ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser. Han har gjort bruksprov som femåring 2003 med 978-8 på gångartsprovet, 888 av testryttarna och 8-7 på löshoppningen. 2003 fick han ett skriftligt omdöme på lösgaloppen, och 2005 tilldelades han en 9:a på galoppen. Han har ej tildelats några exteriörpoäng vid tidigare avelsvärderingar då NF-hingstar som ej uppnår de rasvisa kraven ej får några poäng utan endast ett muntligt/skriftligt omdöme.
Jag hoppas nu att hans bruksmeriter räcker för att uppväga ev exteriöra brister. Eros har tävlat hoppning på nationell nivå under 2006 och var bl a i A-final både vid inomhus-SM och vid Svenskt ponnyderby i Dagstorp. Han har även placering i LA:4 dressyr och tidigare gått msvB fälttävlan med bra resultat. Ni håller väl tummarna... ;)

Dessutom känner jag till en treårshingst, moderlivsimport från Danmark, som skall visas, han är e.Sulaatik's Benji - Pedro.

Hlsn Helena

Jag skall hålla allt som går att hålla. Denna gången måste dom nog komma med en väldigt bra motivering om han inte skall bli godkänd. Du skall se att han har "växt i benen" och får 40 poäng.

Väntar med spänning på dessa dagar. Hoppas anmälningstiden snart tar slut och att de skyndar på att sätta ut namnen på de anmälda på internet. Är så nyfiken.

I år ska det vara två dagar. Hoppas de inte ändrar sig i år igen, men jag tror det var en del kritik förra året, när allt blev så tajt.

Sen är det mycket att kräva av en femåring att gå både ridprov och uppsutten hoppning, exteriör och vet. på en dag. Så hoppas på två dagar. Sen hur de delar upp det, det vet man ju inte.

Jag hoppas verkligen att vi slipper vara där i två dagar... :crazy: Eros skall ju bara visas exteriört, för hand, det känns nästan lite "överkurs" att åka så långt för 5-10 minuters visning, särskilt då premieringen krockar med andra omgången av ELIT-allsvenskan i hoppning...:smirk:

Men bruksprovshingstarna hoppas jag förstås att de visas över två dagar.

Hlsn Helena

Lägger till:

Connemara:

Ska göra hela bruksprovet dvs uppsutten hoppning, gångartsprov och ridbarhetsprov.

Vad roligt att han ska visas!!! Duktig ägare, som vet hur man matchar och TAR VARA PÅ en fin individ!

Håller tummarna för er, det vore så skoj för uppfödarnas skull!

Jag hoppas verkligen att vi slipper vara där i två dagar... :crazy: Eros skall ju bara visas exteriört, för hand, det känns nästan lite "överkurs" att åka så långt för 5-10 minuters visning, särskilt då premieringen krockar med andra omgången av ELIT-allsvenskan i hoppning...:smirk:

Men bruksprovshingstarna hoppas jag förstås att de visas över två dagar.

Hlsn Helena

Som vanligt kan inte ngn av organsiationerna kolla i almenackan och se till att stora, viktiga evengemang krockar morr...

Hur var det nu ? Samarbete mellan avel och sport.

Lägger till:

Connemara:

Vad roligt att han ska visas!!! Duktig ägare, som vet hur man matchar och TAR VARA PÅ en fin individ!

Jag instämmer helt o hållet :smirk:

Tack tack! Matte börjar bli riktigt nervös nu, men hoppas att det går bra.

Tack tack! Matte börjar bli riktigt nervös nu, men hoppas att det går bra.

Du har alltid skött dig så fint innan, så det går säkert bra denna gången också.
Skulle han inte passera nålsögat så beror det inte på dålig förberedning i allfall!

vi har inte anmält vår -04 connemara pga höjden. inte hunnit mäta honom än men gissar på 150 :(

usch vad tråkigt... men han blir säkert en fantastiskt fin ridhäst istället

vart för någon stans ska det hållas? kan man koma och kolla?

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka