Hingstiga ston?

nexxa

Trådstartare
Någon mer med ett sto hemma som tror denne är en hingst? :crazy: :D
Har för mig att det finns ett bra tillskott för detta, förutom munkpeppar(?)
Stoet i fråga är 15 år och har aldrig haft föl, hade en fölning kunnat dämpa henne?

Tack på förhand!

Sv: Hingstiga ston?

ja mitt 20-åriga sto tror ofta att hon är en hingst, bröstar upp sig, piper och flemar. När jag red ut med ett brunstigt sto en gång försökte min pålle "betäcka" när vi red! Hon är dock inte alltid sån, därför har jag inte gjort nåt åt saken.

Har din häst haft några föl? Är hon skrikig när någon lämnar hagen eller stallet?

jag har fått höra delade meningar om ifall hon har eller inte har fölat. Men hon gick med ett föl förra sommaren och "adopterade" henne nästan från mamman. Hon blir väldigt skrikig om hon lämnas ensam, vare sig det är inne eller ute!

Min blev hingst innan brunst, var överlag rätt "lagd åt andra hållet". Betäcktes som 16-åring, vet inte om det hade hjälpt med fölning då hon fick tas bort innan hon hann föla. Men det var inga direkta problem att betäcka och få dräktig iaf :)

Om det är något som bara kommit och inte funnits där alltid så kan det vara läge för en undersökning. Vissa tumörer t ex på äggstockarna ger hormonförändringar som kan gett ett sådena beteende.
Annars så förekommer det det då och då även bland mina ston att vissa i flocken har hingstbeteende speciellt om det inte finns någon "karl" i flocken.
Troligtvis ändrar inte heller en dräktighet på det, har just nu ett dräktigt sto som är hinsgtig till tusen.

Hej! Tack för era svar
Stoet är en riktig "tuffing" i övrigt också som ger både folk och häst en "smäll på käften" om de kommer för närma. Har dock lugnat ner sig mer och mer och går idag med 2 valacker på 3 resp 5 år. I morgon kommer ett sto på 13 år och ytterligare en valack på 9 år. Så flocken är rätt blandad. Jag tycker alltid hon varit hingstig dock med plus i kanten på när hon ska brunsta.

Hur har det gått för er att betäcka sådana ston? Har de varit "snälla" vid hingsten? Eller rent av "bitchiga" som jag upplever detta sto?

Min bet ifrån innan brunst men stod snällt vid brunst, dock ville hon inte veta av något långdraget gulligull :rofl:

Jag har också en tuffing som mer än gärna spänner upp sig, showar och är allmänt tramsig. Min är född sån, tror det blev lite så av 2 dominanta och skarpa föräldrar.

Iaf, man kan kolla testestoron-halten på något sätt och det kan tydligen visa på olika grejer beroende på resultat. Jag har aldrig gjort det, men vet några stycken som har undersökt det.

Ska kolla upp det :)

Det här stoet har en rätt så "grym" stam och många rekommenderar att inte alls avla på henne, men jag funderar ändå på hur det skulle fungera med en riktigt stabil hingst med topp-psyke

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
330
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka