Hingstig Valack

E

eternalsunshine

Tjoho!
Igår fick jag hem mina hästar.
En nsv dam och en vbl valack som jag fick på köpet för att han inte skulle gå till slakt.
De går också med ett 20årigt vbl sto som valacken blev förtjust i direkt.
Nu är det så att vbl valacken är 9 år och kastrerades som 8åring och jag upptäckte i morses att vblstoet är brunstigt!
Jag sig honom inte betäcka men uppvaktade henne mkt så jag ska ta bort henne om han försöker.
Men han vaktar henne och när man kommer fram så lägger han öronen bakåt och hotar.
Tidigare ägaren berättade att han skyddade sitt sto förr och sparkade en gång och sedan kastrerades han.
Får se hur det är när jag kommer hem idag o ska ta in dem var o en för sig och pyssla med dem. Men hur närmar jag mig?
Han är ganska reserverad och tidigare ägarna bad mig vara försiktig så inget skulle hända.
Vad ska jag tänka på? Tips?
Frågan är om man ska ta bort vblstoet även om han inte betäcker så att jag ser. För han kan ju göra det när jag inte är där. :crazy:

Sv: Hingstig Valack

Det är inte bra om en valack försöker betäcka ett sto, då stoet kan få inflammationer har jag för mig, någon som är bättre än mig får gärna svara.

Kanske slutar han om ett par dagar och vakta henne? Jag har valacker, men alltid när det kommer något sto så blir de intresserade och glömmer att de är kastrerade, men det brukar bara hålla i sig någon dag, de försöker inte betäcka, men är väldigt nyfikna och beter sig lite hingstigt, men aldrig vaktat henne så som du beskriver att din gör, kanske har det något att göra med att han vaktade sitt sto han gick med förut, och att han blev kastrerad så sent.

En bekant till mig hade en valack som betedde sig lite som din. Hon gjorde som så att hon köpte örter som hon gav valacken i fodret. efter ett par veckor hade han lugnat sig och det var sedan inga som helst problem med honom.

Nu funkar det kanske inte på alla hästar, men kanske det kan vara värt att pröva? :)

Ush, jag tycker valacken låter opålitlig. Vad menar du med hotar? Kan du inte ta stoet om du skulle vilja det? Jag hade inte velat ha en sådan valack tillsammans med mina hästar.

jag skulle defintivt sära på dom. Du har som sagt bara haft hästarna en dag så klart det kan uppstå problem när man inte känner dom. Tycker du ska hantera valacken mycket, gå på promenader och lära känna honom. Jag vet vilka hästar det handlar om och vem du har köpt dom av. Hon har iaf varit ärlig om hästarna och det är bra.

Tjoho!
Kul att du vet vem han är :)
Jo han hotade första dagen men igår när jag kom hem från skolan o pysslade med alla var o en för sig så var det inga problem alls!
Han var lite svår att fånga in och på tårna, men han gjorde inget alls och var duktig!
Jag ska kolla hur han och stoet umgås idag och om han visar tendens till att vilja betäcka så tänkte jag flytta honom till grannen några 100meter bort som har två valackar :)
Verkar det vara en bra lösning tycker ni?
Det var nog bara första gången jag gick in till dem som han gjorde så för sen var det inga problem med hanteringen!
Och ja jag fick berättat om hur han var när jag tog hem honom så jag var ju förberedd ;)

Wiii!!Jag är så glad! Under veckan har Calippo lagt av helt med att tro att han är hingst! Numera är han som vilken valack som helst :D
Han behövde nog bara tid och att Lady sa nej.
Funkar finfint nu iaf!! :bump::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 073
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka