Hingstig valack

M

marla79

Har en valack som bär sig väldigt hingstigt åt i hagen.
Går till attack mot både ston och valacker. Allt kan vara lungt i veckor och så plötsligt kör han igång. Har inte haft han så länge, men enligt tidigare ägare har han inte gjort så tidigare. Lite konstigt att så gammal häst får ett nytt beteende eller ?
Undrar om han kan vara klapphingst fast det står i hans papper att han är valack ? Någon som vet om det kan vara så ?

Sv: Hingstig valack

Att han går till attack mot ston är inget hingstbeteende. Man kan ju inte vara elak mot sådant som ska bära generna vidare. Skulle nog söka orsaken ngn annanstans.

Hade han varit klapphingst hade han nog försökt betäcka och det fick jag inte intrycket att han gjorde. Du får studera och undersöka honom för att se om du kan luska ut vad det är som triggar igång detta.

Håller med till fullo.

Det är inget hingstbeteende att vara elak mot andra hästar, var får man det ifrån. Skulle nog söka orsakerna i att han kanske är understimulerad eller osäker på sin plats i flocken.

Har en valack som bär sig väldigt hingstigt åt i hagen.
Går till attack mot både ston och valacker. Allt kan vara lungt i veckor och så plötsligt kör han igång. Har inte haft han så länge, men enligt tidigare ägare har han inte gjort så tidigare. Lite konstigt att så gammal häst får ett nytt beteende eller ?
Undrar om han kan vara klapphingst fast det står i hans papper att han är valack ? Någon som vet om det kan vara så ?

Hejsan...min valack beteer sig precis likadant som din gör
om han går i hage med andra hästar.
Min häst gillar andra hästar men inte
när dom går i "hans" hage eller står i "hans"
stall.
Han är ganska så egotrippad min
häst...men världens gulligaste mot matte
och resten av familjen...
Din häst kanske inte gillar sitt sällskap i hagen.
Hoppas det löser sig för dig. Mvh:)

Hej !
Tyvärr så blir han väldigt orolig när han går ensam, så det är ingen lösning.
Han gör även försök till att betäcka.

Hej !
Tyvärr så blir han väldigt orolig när han går ensam, så det är ingen lösning.
Han gör även försök till att betäcka.

Dela flocken i sto- respektive valackflock så kanske det blir lugnare. Även valacker kan betäcka, så de behöver inte vara klapphingstar för det.

Om han betäcker skall han absolut aldrig någonsin gå ihop med ston!!

Senast ändrad av en moderator:

Betäcker han så ska han absolut inte gå med ston!!!!

Min ena valack är hingstig och han får gå med stona men han har aldrig betäckt, hade han provat på det hade han åkt ut där ifrån direkt!

Jag hade en valack som gick med ett sto i många år utan några problem. Han försökte betecka henne någon gång i början, men slutade ganska snart då hon inte accepterade det. Flyttade honom sedan till nytt stall där han skulle gå tillsammans med ett annat sto. Det gick inte alls. Hon blev tokkär och skulle betäcka henne hela tiden. Blev alldeles vild när vi sära på dem. Taktade och hade sig när vi skulle ut och rida. Kunde omöjligt stå stilla i stallgången när jag skulle sköta om honom. Tappade av stressen både muskler och fett, drog på sig överansträngningsskador i båda bakbenskidorna pga att han hela tiden sprang fram och tillbaka i hagen. Jag visste inte vad jag skulle göra. Detta var en 16 år gammal häst som jag haft i 8 år och han hade alltid varit lugn och stabil.

Jag testade att ge honom munkpeppar, detta lugnade faktiskt ner honom en del. Valde iof ända att flytta tillbaka honom till gamla stallet och där blev han helt som vanligt igen. Direkt när han kom tillbaka var det som om han andades ut. Kolugn. Jag fattar egentligen fortfarande inte vad som hände vid flytten men har blivit lite rädd för att byta stall.

Att attackera är inte hingstbeteende, min ena valack är väldigt hingstig men han är även hög i rang & bestämmer i sin flock vilket inte ska förväxlas med aggressivitet.

En valack som försöker betäcka ska inte gå med andra ston, de kan samla på sig mkt skit & få infektioner av hans betäckande, då ska han enbart gå med valacker.

Om han däremot är aggressiv mot alla hästar ska han gå själv, varför riskera de andra hästarnas hälsa bara för att din häst blir nervös av att vara själv?

skulle inte kalla attacker för hingstbeteende, både hingstar & valacker & ston kan väl bete sig så (?)..
är han aggressiv borde han nog gå ensam, så att de andra hästarna inte skadas av det. kan ju ha honom i en hage intill de andra, kanske? om det inte finns någon häst han kommer överenns med, så att de två kan gå tillsammans?

har hört att en del valacker har "betäckningsbetende", alltså de försöker betäcka brunstiga ston. stona kan skadas på olika sätt av detta..kanske borde han endast gå med valacker?

han kanske är en sent kastrerad hingst så att han har behållt sitt hingsthumör trots att han är kastrerad.
jag har en hingst här hemma som är lugnet själv på gården men jag vet att skulle han komma till ett nytt ställe skulle det vara rena rama hingsten.
därför är han kastrerad i förgår för att han är till salu.

Skillda ston och valackhagar brukar lösa många sånna här problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama