Hingstig valack

S

__Stilett__

Hur lång tar det innan dom igentligen får bort hingsthormonerna?
Vissa säger 1 månad, vissa har sagt upp till max 3 månader.
Vad har ni för erfaremheter?

Kastrerade min hingst, född 2001, den 10 aug.
(liggande på klinik, ingen infektion)
han höll på att riva stallet första 1½ veckan, sen tonade han ner och nu sedan ca 1 vecka tillbaka blir han riktigt hingstig när han ser ston och hör ston. Man kan inte tro han är valack i det läget.
Det börjar bli riktigt jobbigt och han blir väldans stark då han börjar.
Dessimellan när han inte får kontakt med ston är han mkt lugn.

som hingst reagerade han inte ett dugg på ston, inte ens om dom brunstade framför honom.

Sv: Hingstig valack

Äldre dom är längre tid kan det att gå ur dom. Jag har nog snarare hört att 6 månader är en rimlig tid. En fyraåring vi kastrerade var definitivt hingstig längre än 6 månader efteråt. Kanske beroende på att han blev kastrerad på hösten och det höll i under våren.

ohohoh..6 mån eller längre :crazy: då hinner matte bli väldigt galen :eek: brrr

haha nu ska jag glädja dej! Vi hade en valak på 23år, ja 23år som betäckte mitt sto förra sommaren!! något att se fram emot? :)

Colombia_Girl skrev:
haha nu ska jag glädja dej! Vi hade en valak på 23år, ja 23år som betäckte mitt sto förra sommaren!! något att se fram emot? :)

näe. inte ett dugg :( så länge som han beter sig så hingstigt måste han gå i egen hage. Nu har vi 2 valackar i stallet, den ena som tydlihen betäcker ston och e runt 13 år gammal och min som säkerligen skulle försöka sig på det också.

Senast ändrad av en moderator:

En del beter sig väl hingstigt hela livet även om dom är kastrerade...

En häst i stallet är valack men är väldigt hingstig och han är mycket besvärligare än den som verkligen är hingst för hingsten är ju uppfostrad som hingst och vet vad han får och inte men valacken gör lite som han vill och blir okontaktbar nästan...

pascalle skrev:
En del beter sig väl hingstigt hela livet även om dom är kastrerade...

En häst i stallet är valack men är väldigt hingstig och han är mycket besvärligare än den som verkligen är hingst för hingsten är ju uppfostrad som hingst och vet vad han får och inte men valacken gör lite som han vill och blir okontaktbar nästan...

lite som min då, fast han va inte alls så som hingst. och jag tycker han verkligen borde blivit hingst när han va det när han stor på bete med så många ston omkring sig, även inne i stall, men icke då.

Min var hingst tills han var 4 år gammal,tog ganska lång tid för honom att "bli" valack ca 1 år tog det mer el mindre :crazy:
han kan fortfarande få för sig att han e hingst,
men absolut inte som han var då :D
har hört att det är så olika med hästar som kastreras hur lång tid det tar innan dom lugnar ner sig osv....
men konstigt att din pålle reagerar nu men inte gjorde det innan :confused:
hoppas det går över snart.(för jag vet hur det kan vara ;) )

mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Stereo
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat