hingsthormoner i stoet? - är det möjligt?

A

Amia

Vet ett sto som ska föla runt den 25 maj, hon går med ett annat sto för tillfället som inte e dräktigt men det brunstar just nu.. Vi tror att stoet kommer få en hingst som föl eftersom mamman e hingstig och försöker betäcka det brunstade stoet..

är detta möjloigt att hon kommer få en hingst och att stoet kan "smittas" av hingsthormoner från fölet i magen?

jag vet inte hur det är om stoet kan "smittas" med hingst hormoner däremot så känner jag en uppfödare som har ett avels sto som varje gång hon väntar en hingst har varit extremt hingstig i temperamentet dock i början av dräktigheten :rofl:

Hei :bump:
Dette blir litt 'off-topic', men jeg skriver det allikevel.

Vi hadde en hoppe for noen år siden som ble hingstete på våren som treåring. Det var helt ekstremt, hun ville bedekke alle hun gikk i luftegård sammen med. I tillegg fikk hun 'hingstenakke', og oppførte seg hele tiden som en hingst! :confused: De andre hoppene så på henne som en hingst, og gjorde seg til for henne. Hun ble bare 4 år, så jeg vet ikke hvordan hun ville blitt om hun ble eldre, men hun var iallfall helt tydelig hingst i ett år! :confused:

Har hört att hingstföl kan utsöndra testosteron som gör att halten av testosteron hos stoet överträffar hennes "kvinnliga" hormon och det i sin tur kan framkalla hingstbeteende.

Däremot undrar jag om islandshästar är tvärtom :confused:

Mitt isissto var högdräktig, krökte på nacken och betäckte allt hon kunde; valackfästmannen och brunstande hagkompisen :o Trodde hon skulle få en hingstunge :p

Ut ploppar ett sto :love:

Hade hört samma hända med en annan isis.

Vårt andra sto betedde sig inte alls. Hon fick en hingst. :D

Samma här...mitt sto skrek som en hingst och slogs med frambenen mot andra hästar...hon fick stoföl bägge gångerna!

Vi har genom åren endast haft ett sto med sådana tendenser.
Och hon tog priset i att vara riktigt dålig fölmärr.
Ville inte på några villkors vis ta hand om sitt föl.
Förvisso fick hon dia men inget mer.

Näää... tur att vi inte har henne kvar.

AM

Mitt hblsto har fått 4 hingstföl, och iallafall 3 av dessa dräktigheter så har hon blivit väldigt hingstig, fått rejäl nacke och även hoppat ur sin hage (i 9: mån) och in i en annan hage med ett brunstigt sto och försökte betäcka henne. Skönt att höra att det finns flera :o
Detta har börjat omkring 5:e dräktighetsmånaden, och slutat så fort fölen är födda. När hon har väntat stoföl så har hon varit lite småsur och grinig. Ngt som hon normalt inte är, utan är egentligen det snällaste man kan tänka sig :love:
Hon är enormt bra mamma som tar hand om sina föl jättefint, trots detta beteende innan de behagar komma ut :)

Vår började i tredje månaden, du fick de visserligen en ny tjej som sällskap men ändå. Nu nöjer hon sig med att muttra och kröka nacken. Men det kan man ju förstå med tanke på vilken aktivitet det är INNE i magen nu.

/// ghost

Mitt sto är oxå rejält hingstig, hon ska ha 4 april.
Hon är hingstigare än hingsten här hemma och hon kaxar mot honom när han kommer in :D
Han blir ganska snopen faktiskt :rofl:
Igår nosade hon på min hand efter att jag borstat henne och så började hon humma och kröka på nacken ÅT MIG!! :D
Knäppa kuse. Man kan inte annat än skaratta...

// Anna

Mitt sto är också värre än någonsin! Brummar och har sig när hon kommer ut till dom andra. Har tom försökt betäcka valacken ;-) men när hon håller på, så är det som om hon helt plötsligt vaknar upp, och funderar på vad hon håller på med egentligen!
Håller tummen att hon får ett sto. Förra gången var hon gudasnäll, och då fick hon ett hingstföl, som hade överskott på testosteron...

Vårt sto betedde sig precis likadant, hon var jättehingstig med rejäl nacke, och båda gångerna fick hon stoföl!! Denna gånger är hon tvärtom väldigt lugn och sansad. Får se om det kanske blir en hingst i år.

En kompis hade ett (icke dräktigt) sto som blev oerhört hingstig. Hon togs blodprov på som analyserades för testosteron, vilket gav jättehöga värden. Hon visade sig ha en grapefrukt-stor cysta på ena äggstocken. Den var med nöd och näppe operabel, men allti gick bra till slut. Hon är t o m dräktig igen trots bara en äggstock!

Ett av våra avelsston (som iofs alltid varit lite hingstig) gick med att annat sto som nyligen kastat sitt föl.
När Emma skrittade av sin supersnälla, försynte lille hingst och går förbi hagen kommer stoet (som nyligen kastat) fram och blinkar med sina långa ögonfransar och är sådär allmänt flirtig.
Lille hingsten blir alldels stomförtjust, men mesig som han är så brummar han bara lite tyst, då kommer det andra stoet farande för att försvara sin dam..!
Och med hotfulla blicka, sparkar och vrålanden jagar hon iväg den stackars förskrämda grabben.
Väldigt kul att se :rofl:

Sedan brummar hon åt sin flickvän och ser väldigt nöjd och förälskad ut ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka