Hingsthjälp!!!!!!

Sv: Hingsthjälp!!!!!!

Ja det kan mycket väl vara så om man väljer någon av flyinges hingstar, har själv blivit utsatt för det 2 år i rad. Hade valt niveau till mitt sto i år ochjag ringde till dem och frågade om jag kunde vara garanterad semin från honom och o ja det skulle inte vara några problem! Inseminerade en brunst och när jag kom till nästa brunst så ringde dem mig kl 4 samma dag som jag hade beställt och sa att jag fick ingen semin!!! Jag kunde få välja fritt vilken annan hingst jag ville ur deras "sortiment" men de andra 2 valen jag hade var det likadant med!! Så aldrig mer flyinge!!!!!:mad::mad:

Jag tror ju knappast de låter bli att skicka sperma för att vara elaka.

Antagligen var det många beställningar, och hingsten lämnat för lite sperma. (Ibland kan det toka sig, och bara bli en dos, eller att híngsten är på dåligt humör, och vägrar släppa sperman alls.
Flyinge är väl ändå ett av de ställen som har kunskap och kapacitet att göra vad de kan.

Det låter konstigt. Vad hade du för station? Jag har använt Flyinge flera gånger och tycker deras service är bättre än deras hingstar. Jag har dock kört ända ner till Flyinge för jag har tyckt det varit värt det.
Vi har egen seminstation + att mamma har jobbat på en annan innan och de små stationerna har bättre service än de stora.När niveau stod på en annan station förra året så var där inga problem med seminen!!
Första brunsten körde jag ner och hämtade sperman.För jag kan inte ställa henne där nere för hon är väldigt speciell! och flyinges ston har förtur. Kommer som sagt aldrig mer använda dem

Jag tror ju knappast de låter bli att skicka sperma för att vara elaka.

Antagligen var det många beställningar, och hingsten lämnat för lite sperma. (Ibland kan det toka sig, och bara bli en dos, eller att híngsten är på dåligt humör, och vägrar släppa sperman alls.
Flyinge är väl ändå ett av de ställen som har kunskap och kapacitet att göra vad de kan.

Det är klart att de inte gör det för att vara elaka men de är inte sevicemind över huvudtaget!!!!
På små stationer så anstränger sig seminstationen för att serva kunder men flyinge behöver inte bry sig(den attityden har dem)!!!
Många av deras hingstar har dålig fertilitet!!
Jag vet en hel del om att hingstar kan krångla men då försöker man på olika sätt och kanske flera gånger om dagen!!!!

Första brunsten körde jag ner och hämtade sperman.För jag kan inte ställa henne där nere för hon är väldigt speciell! och flyinges ston har förtur. Kommer som sagt aldrig mer använda dem

Inte för att det hör till tråden, men har man ett sto med så knepigt temperament så att inte ens Flyinge klarar av henne, så undrar jag om hon är lämplig till avel?

Det är klart att de inte gör det för att vara elaka men de är inte sevicemind över huvudtaget!!!!
På små stationer så anstränger sig seminstationen för att serva kunder men flyinge behöver inte bry sig(den attityden har dem)!!!
Många av deras hingstar har dålig fertilitet!!
Jag vet en hel del om att hingstar kan krångla men då försöker man på olika sätt och kanske flera gånger om dagen!!!!

Det har nog inte med storleken på stationen att göra. I år har jag använt Flyinge. De har verkligen gjort sitt bästa för att få mina ston dräktiga. Även om då ett inte har blivit det ännu. Förra året använde jag en annan stor station som även de var mycket bra och alla som var där var också dräktiga. Men både i år och förra året har jag av olika anledningar haft ett sto på en mindre station (olika stationer) och då har det inte varit samma service alls. Det har t ex varit tvingade tider för undersökningar och jag erkänner villigt att jag inte är speciellt glad i att stiga upp 03:30 för få ett sto undersökt klockan 06:00. På de större stationerna är det inga problem att komma kvällen innan och lämna stoet över natten om de behöver henne så tidigt på morgonen m m.

Kan också säga att mina två misslyckade försök med mindre stationer inte heller varit billiga. Den tog 8000:- för sina tjänster och ingen dräktighet. den andra fick räkningen ifrån idag och den var på 6500:- utan dräktighet eller avgifter till hingsten, Det stoet som var där har sedan varit på Flyinge ett försök som resulterade i dräktighet och till en kostnad 2400:- viss skillnad.

För några år sedan så var två mina ston utlånade för att jag sålt deras föl och köparen ville ha dem hemma så fort som möjligt. Kravet var då att köparen tog stona till den närmaste seminstationen för seminering. Den hörde inte heller till de största men den hade den i särklass sämsta servicen av alla. Det var inte tal om att ta hänsyn till stona eller deras brunster utan det sprutades friskt för få brunsterna så att de som hade stationen t ex kunde vara lediga till midsommar och sedan också åka på semester. Visst de kan behöva ledigt de med men inte på min bekostnad, jag fick betala för varenda spruta de har gett stona. Det är den enda gången som dessa bägge stona inte tagit på första försöket heller. Även denna stationen var dyrare än de stora.

Visst finns det mindre stationer som är både bra och humana i priset. Speciellt de som har egna hingstar är väldigt måna om att se till att stona blir dräktiga.

Inte för att det hör till tråden, men har man ett sto med så knepigt temperament så att inte ens Flyinge klarar av henne, så undrar jag om hon är lämplig till avel?

Hennes temperament bottnar i att hon inte har blivit så bra behandlad i holland och hon har svårt att lita på folk!! Hon skulle bli jätte osäker av att byta miljö och att vi inte finns där och det kan vara svårt för någon som inte känner henne att läsa av henne och pga av det handla fel!!
Sen är hon ett sto med potential och de har lite knepigt problem, därför har jag valt en lugn hingst!!;)

Sen är hon ett sto med potential och de har lite knepigt problem

?????? Om en häst inte går att hantera så har den ju inte potensial alls. Kapacitet möjligen men inte potensial. Det är olika saker och hästen måste vara hanterbar för ha potensial.

Hennes temperament bottnar i att hon inte har blivit så bra behandlad i holland och hon har svårt att lita på folk!! Hon skulle bli jätte osäker av att byta miljö och att vi inte finns där och det kan vara svårt för någon som inte känner henne att läsa av henne och pga av det handla fel!!
Sen är hon ett sto med potential och de har lite knepigt problem, därför har jag valt en lugn hingst!!;)

Fast ston, vars ägare säger att dom har problemhästar, brukar sköta sig bättre när ägarna inte är med....:angel:

AM

Kan bara instämma i att mindre stationer inte alls behöver vara varken serviceminded eller billiga... Jag tillhör också dem som fått ett par saftiga räkningar och till råga på allt, utebliven dräktighet. Samma ston har utan problem blivit dräktiga nere på Flyinge.

Fast ston, vars ägare säger att dom har problemhästar, brukar sköta sig bättre när ägarna inte är med....:angel:

AM

Ja men med detta stoet så är det precis tvärtom!!!

Har försökt att ha andra som ska hantera henne men det gick inte så bra. Visst sen finns det fler än mig hon litar på, men skaran är inte stor. Och när det har tagit mig 2 år att få henne att lita på mig helt och hållet så vill jag inte riskera att det ska raseras, då väljer jag hellre en annan hingst:bump:

?????? Om en häst inte går att hantera så har den ju inte potensial alls. Kapacitet möjligen men inte potensial. Det är olika saker och hästen måste vara hanterbar för ha potensial.

Jag har aldrig sagt att hon inte går att hantera!!! Utan det jag har sagt är att hon är väldigt osäker och inte kan hanteras av vem som helst, då de inte vet hur hon fungerar!

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·
Avel Har ett fullblod på 167 cm, lite längre typ o robust. Har väldigt bra hoppteknik och ett bra steg. Cool i psyket, ej nervig...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: Summerwind
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka