Hingsthjälp!!!!!!

grey

Trådstartare
Ska kolla mitt sto e Landfrise - fullblod i morgon, har resorberat en gång och nu koll på 16dagar. Fick sköljas på förra brunsten pga svamp, så chansen kanske inte är så stor att d tagit sej.

Nu till problemet, hon e betäckt m Caressini L och han går t tyskland i morgon! Måste alltså byta hingst om hon ej tagit sej. Står helt still i huvudet trots att jag haft två veckor på mej. Svårt att ändra sej när man redan bestämt sej vad man vill ha.

Märren är liten 162, korrekt i sina ben har ett helt underbart okomplicerat psyke och hoppar mkt bra, bra galopp. Däremot är hon lite lågstäld och dessutom lite kort i kroppen. Skulle vilja ha mer resning, lite längre ben och rygg och gärna mer trav(om man nu kunde få allt).

Det viktigaste kriterierna är en välstammad hopphingst som inte lämnar små avkommor. Måste ha bra överlinje, bra hoppteknik. Ska även vara en hingst där avkomman är "säljbar" Hon har fått två jättefina avkommor e Chess hos föregående ägare men av någon anledning käns det som ett lite tråkigt val.

Någon som har några spontana förslag för nu börjar jag känna mej stressad, ska vara på station kl åtta i morgon.

Tack på förhand!

Sv: Hingsthjälp!!!!!!

Hejsan!:), jag är kanske inte bra på avel:angel: , men jag gillar tex. Camaro M, Cuper och Airline H,

P.S. Jag nämner dessa hingstar pga. En kompis betäckte sitt sto med Camaro M(vilket tyvär blev ett döttfött föl pga felläge) , Cuper (pga samma kompis betäckte sitt andra sto med honom och det fölet är i år 3 år och fick hoppdiplom på 3-årstestet:))

Airline H (pga mamma betäckte sitt sto med Airline H ,vilket blev ett myck. vackert stoföl,som är såld sen några år tillbaka,men enligt ägarna är hon en toppen häst)

Samt pga jag tycker det verakar vara väldigt finna hingstar som har presterat bra på tävlingar och inom aveln!:)

Berätta gärna vilken hingst du väljer!

Inga funderingar på Alligator Fontaine? Syrran! har ju fått en riktig goding efter honom. Lätt i typen, rör sig i "uppförsbacke" och ett extra plus för galoppen! Finns bilder på honom i föl 2008 tråden.

Annars är jag väl lite partisk som gillar Nobel, min unge har riktigt bra trav, också vetig modell och mer rygg och bättre hals än sin mamma. Han ser desutom ut att bli stor, trots att mamman bara är 162 cm. Finns ny bilder även på den i föl-tråden.

Funderat på Nobel just för att din e så fin men vet inte om han passar mitt sto, e rädd att d kan bli för grovt.

Aligatorn skulle kunna passa men han hade 73% dräktighet förra året. Absolut ingen jätte dålig siffra, men han blir ju inte yngre och det är ju sent på sässongen. Skulle vilja hitta någon med riktigt bra sperma.

Fy vad jag e kräsen helt plötsligt. Ville verkligen ha en Caressini L fölis efter henne, tror d e därför jag har så svårt att tänka om. Hoppas verkligen att hon e dräktig men med tanke på att hon hade rikligt m svamp och inte såg rolig ut i livmodern e d väl att hoppas på för mkt.

Vet inte om Carême kunde va något, han står ju nära så d går att hämta sperma. Någon som vet om han haft bra dräktighet? Även funderat på Balougraph och ev Callahan. Vill ju helst inte ha någon med för hög boknings avgift så här sent, annars hade d fått bli en heartbeat till.....

Varför inte kolla lite extra på Tornesch? Han har ju väldigt hög dräktighet samt superstam.

Känns inte som någon idé att titta på en hingst jag bara hinner seminera en brunst med. Tycker d e en jätte fin hingst men att han e lite liten till just denna märren dessutom.

Med min vanliga tur var hon inte dräktig!!!! Hade ägg och ska kollas på fredag igen. Har inte bestämt hundra än med vem.

Ludwigs Champion?
Han verkar ha allt du söker, möjligt att det kan bli lite i grövsta laget men alla avkommor verkar ha blivit kanon bra.

Var oxå en kandidat jag funderade på men är för rädd att det blir grovt. Hade han varit äldre hade man ju vetat lite mer vad han lämnar, då hade man kanske vågat chansa.

Jag säger också Aerline H, 42p exteriört plus bra hoppmeriter, lynne och ridbarhet å 167cm i mkh(+1,2 i blupen på mankhöjd). Dessutom mycket bra fertilitet! (Över 90% enligt deras hemsida, vid 18 dygn):)
Kanske går att "förhandla" till 18 dygns avg i stället för språng avg..?

Annars kanske Liberace, men jag vet inget om hans fertilitet osv.

Senast ändrad av en moderator:

Hip hop:love: Feliciano:love:Saint Amour:love: Det enda jag kan rekommendera doig att inte göra är att ta någon av flyinges hingstar för det är inte säkert att du får någon semin hos dem!!

Jag har ingen anning om hur Quite Easy passar ditt sto, men han brukar ju lyckas få svårare ston dräktiga..

Jag säger också Aerline H, 42p exteriört plus bra hoppmeriter, lynne och ridbarhet å 167cm i mkh(+1,2 i blupen på mankhöjd). Dessutom mycket bra fertilitet! (Över 90% enligt deras hemsida, vid 18 dygn):)
Kanske går att "förhandla" till 18 dygns avg i stället för språng avg..?

Annars kanske Liberace, men jag vet inget om hans fertilitet osv.

Liberace är ett bra val ;)
han har hög dräcktighet :)

Var oxå en kandidat jag funderade på men är för rädd att det blir grovt. Hade han varit äldre hade man ju vetat lite mer vad han lämnar, då hade man kanske vågat chansa.

Har själv ett sto som krånglat och har idag fått titta i Flyinges egna datasystem och kunnat konstaterar att Qalle och Lovson har mycket hög dräktighetsprocent hittills. Själv valde jag Lovson till mitt sto. Han hade bara ett sto hittills i år som inte blivit dräktig och hon hade en kraftig infektion.

Vad menar du? :eek:
Varför skulle hon inte få någon semin???

Ja det kan mycket väl vara så om man väljer någon av flyinges hingstar, har själv blivit utsatt för det 2 år i rad. Hade valt niveau till mitt sto i år ochjag ringde till dem och frågade om jag kunde vara garanterad semin från honom och o ja det skulle inte vara några problem! Inseminerade en brunst och när jag kom till nästa brunst så ringde dem mig kl 4 samma dag som jag hade beställt och sa att jag fick ingen semin!!! Jag kunde få välja fritt vilken annan hingst jag ville ur deras "sortiment" men de andra 2 valen jag hade var det likadant med!! Så aldrig mer flyinge!!!!!:mad::mad:

Ush! Jag som inte hade några problem alls, och du har haft det 2 år i rad! Och om du hade seminerat en gång med hingsten redan så verkar det väldigt konstigt... De stona som redan börjat semineras är ju i prioritet...

Det låter konstigt. Vad hade du för station? Jag har använt Flyinge flera gånger och tycker deras service är bättre än deras hingstar. Jag har dock kört ända ner till Flyinge för jag har tyckt det varit värt det.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·
Avel Har ett fullblod på 167 cm, lite längre typ o robust. Har väldigt bra hoppteknik och ett bra steg. Cool i psyket, ej nervig...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: Summerwind
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka