Hingsthjälp till dressyrsto

rero

Trådstartare
Undrar om någon vänlig själ har någon idé om hingst till min lilla holländare :D
Stammen är Uphill - Negro - Havidoff, 165 cm. Ädel, ganska kort i modellen, långa ben. Mycket gång framförallt mycket aktiv bak. Galoppen skulle kunna förbättras.
Vill ha en vacker avkomma med trevligt temperament med korrekta ben och kropp, gärna 165-172 cm och givetvis med mycket bra gångarter.

Någon som har erfarenhet om hennes stam och vad kan tänkas passa? Har bl.a. kollat på Sir Oldenburg, Frans Andreo, Luxus.

Väldigt tacksam för hjälp då jag bara blir mer och mer velig ju mer jag kollar:D
 
Personligen skulle jag inte ta Sir Oldenburg på ett sto med holländsk topp-dressyrstam om det är en ren dressyravkomma du vill ha. SO är själv starkt allroundstammad mot hopp.
Luxus CML är riktigt fin, men jag tror inte han kommer öka höjden på avkomman då han själv är 165 cm och hans far över lag lämnat lite mindre avkommor.
Frans Andreo är lite vinklad i hasen, men har man ett sto som inte är det skulle jag inte bekymra mig över det. Med tanke på hans stam och ditt stos stam tror jag avkomman borde bli omk. 165-168cm. Det är en fin hingst, lite besviken över hans testryttarresultat. De säger ju dock att han är sne vilket drog ned på poängen, och det kan ju vara pga hur han ridits, man kan inte veta. Men ändå nåt att tänka på. Såg utt att ha bra temperament i övrigt på bruksprovet.

Har du kollat något på Vilancio? Holländsk stam, visade utmärkt temperament på bruksprovet, 9 på galopp, snygg, hoppar helt ok. Tror han skulle bidra med lite längre linjer, vacker huvud, bra galopp och elasticitet. Shokemöhle är lite dålig på att marknadsföra honom, men han är inte dyr, står på Flyinge. Bild finns HÄR och film från bruksprovet finns HÄR om du bläddrar fram till 47 minuter (de kommer in typ 47:32).
 
Personligen skulle jag inte ta Sir Oldenburg på ett sto med holländsk topp-dressyrstam om det är en ren dressyravkomma du vill ha. SO är själv starkt allroundstammad mot hopp.
Luxus CML är riktigt fin, men jag tror inte han kommer öka höjden på avkomman då han själv är 165 cm och hans far över lag lämnat lite mindre avkommor.
Frans Andreo är lite vinklad i hasen, men har man ett sto som inte är det skulle jag inte bekymra mig över det. Med tanke på hans stam och ditt stos stam tror jag avkomman borde bli omk. 165-168cm. Det är en fin hingst, lite besviken över hans testryttarresultat. De säger ju dock att han är sne vilket drog ned på poängen, och det kan ju vara pga hur han ridits, man kan inte veta. Men ändå nåt att tänka på. Såg utt att ha bra temperament i övrigt på bruksprovet.

Har du kollat något på Vilancio? Holländsk stam, visade utmärkt temperament på bruksprovet, 9 på galopp, snygg, hoppar helt ok. Tror han skulle bidra med lite längre linjer, vacker huvud, bra galopp och elasticitet. Shokemöhle är lite dålig på att marknadsföra honom, men han är inte dyr, står på Flyinge. Bild finns HÄR och film från bruksprovet finns HÄR om du bläddrar fram till 47 minuter (de kommer in typ 47:32).
Tack för ett utförligt svar! Ska absolut ta och kolla på Vilancio också :)
 
Vilken härlig stam! LYX! Om du inte tänker gå på ren KWPN-hingst som ju är lite begränsat i Sverige med tanke på att du har både Ferro och Uphill i henne. Det är ju krack C avkommor och Jazzavkommor som du kan titta efter men de ger ju inte alltid långlinjerade. Jag kan bara säga vad jag hade tittat på med den stammen och det är en av de sista doserna från Ray Ban, längd, höjd och galopp. Han får plats med sig själv och får väldigt fina avk. Sen hade jag tittat på Romanov, Rosewelt eller Farewell 3. Rejäla killar med mycket bog och som ger långlinjerade föl med bra och lösgjorda gångarter som har trevligt temperament. Jag gillar Van Vivaldi också, såg honom nämnd ovan men inte den mest långlinjerade hästen (snygg som rackarn dock). Jag hade inte kollat på för kralliga hingstar utan velat ha tunnare typen... Om du är vågad och tuff och tycker att linjeavel inte är nåt problem så kankse Zaladin? Fantastisk häst. Ja, det är vad jag hade letat efter. Återigen, häftig stam! Hoppas det går bra och stort lycka till!
/Skorpannorpan
 
Vilken härlig stam! LYX! Om du inte tänker gå på ren KWPN-hingst som ju är lite begränsat i Sverige med tanke på att du har både Ferro och Uphill i henne. Det är ju krack C avkommor och Jazzavkommor som du kan titta efter men de ger ju inte alltid långlinjerade. Jag kan bara säga vad jag hade tittat på med den stammen och det är en av de sista doserna från Ray Ban, längd, höjd och galopp. Han får plats med sig själv och får väldigt fina avk. Sen hade jag tittat på Romanov, Rosewelt eller Farewell 3. Rejäla killar med mycket bog och som ger långlinjerade föl med bra och lösgjorda gångarter som har trevligt temperament. Jag gillar Van Vivaldi också, såg honom nämnd ovan men inte den mest långlinjerade hästen (snygg som rackarn dock). Jag hade inte kollat på för kralliga hingstar utan velat ha tunnare typen... Om du är vågad och tuff och tycker att linjeavel inte är nåt problem så kankse Zaladin? Fantastisk häst. Ja, det är vad jag hade letat efter. Återigen, häftig stam! Hoppas det går bra och stort lycka till!
/Skorpannorpan
Tusen tack, vad glad jag blir!
Ska absolut komma igenom dina förslag och råd. Så nyttigt och härligt med andras synvinklar! Tack igen :D
 
En sak att veta om Romanov - då måste du regga i DVH för han är kasserad i Svb pga. OCD (lösa benbitar). Roosevelt får du nog tyvärr inte tag på eftersom han mig veterligen står i USA numera. Farewell verkar genom Lövsta stuteri tror jag och Zaladin är på Tullstorp hos Jan brink. Personligen skulle jag ta B H Zack (som är pappa till Zaladin) om jag valde mellan de två. Jag nämnde inte honom i min kommentar eftersom han inte brukar lämna särskilt vackra hästar = ingen typförbättrare. De brukar ha låånga ben och röra sig som tusan(!), men ganska stora fyrkantiga huvuden och inte den starkaste överlinjen, plus att de är lite kantigare, itta på Zaladin så ser du.
Att lägga in en del Rubinstein-blod för typen och linjerna är dock ingen dålig idé. Rayban är fin, själv går han mig lite förbi eftersom Jan så gärna vill visa utbildning istället för gång så på visningarna har jag tyckt att han är lite mellanmjölk.
 
Jag älskar Bellisimo M! Han förbättrar och ger precis det du vill ha med ridbarhet, supertemperament och bra galopp. Vet inte riktigt vilken storlek han lämnar men tror inte det är pyttehästar. Tror att han är en väldigt bra kombo till det elektriska blod du har i din kuse:).

Länk till en lång artikel om honom: http://www.eurodressage.com/equestrian/2014/04/28/belissimo-m-king-hearts-dressage-breeding-world
Tack, ska kolla in honom! :)

Luxus avkommor verkar bli något över genomsnittet. Det finns stort från mammas sida, han har tex en helsyster som är ca 174.
Ja där ser man, tack för svar!:D
 

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 499
Senast: Stina12
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp