Hingsthage?

C

caija

Hej hopp! :bump:

Jag har ett litet inackorderingsstall och får angaligen in en eller två hingstar till hösten och behöver då bygga en eller två rejäla hingsthagar. Men hur? :confused:

Jag SKA bygga med både plank och eltråd, för ingen ska kunna komma och säga att min hingsthage inte håller måttet.
1,8m eller 2 meter till överkanten och 3 eller fyra "lager" plankor? :confused: Eltråd mittemellan planken eller "på" planken?

Hur tusan ska jag bygga en säker hingsthage, som hästarna varken kan rymma in i eller ut ur? Mitt gamla varmblodssto brunstar rejält när hon brunstar, och drar sig inte för att uppvakta herremännen :love: ....
De som hade gården innan vi köpte den hade hingstarna i vanliga 150cm hagar men det var inte ofta de stannade kvar i dom....

Sv: Hingsthage?

BRA stret i trådarna är A och O i vilken hage som helst. Har du kass ström så rymmer vem som helst. Tråden kan du sätta i distansisolatorer så de kommer ut en bit från plankorna. Då riskerar du inte att hästarna tuggar i sig hagen. För tugga på plankorna kommer de göra tids nog. Jag har sett folk med hingstar i vanliga elhagar och knepet är ju att ha bra ström i hagen...det kan avskräcka de mesta.

Sv: Hingsthage?

Jo, ordentligt med el har jag i staketet. min shettishingstar vågar inte längre försöka bryta sig in till stona på sommarbetet....

Jag har ett ESM 3300 aggregat som ligger på 12,4 joule och det krämar ut ganska så otroligt mycket.
Min stackars hund var nyfiken på staketet och nosade på det trots jag sagt åt henne att låta bli flera gånger. Hon fick en så rejäl kyss att hon föll ihop tjutandes och tjöt gott och väl i nästan en minut innan hon tog sig upp igen. :cry:
Och shettisarna har som sagt kommit på att det gör ont att försöka ta sig förbi den tråden... :devil:

Distansisolator hade jag tänkt sätta på "överkanten" och sedan vanliga ringisolatorer (dom svarta med kärna) precis 1-2cm ovanför slanorna så försöker han nog bara gnaga på dom en gång..... 12,4 joule rakt upp i tänderna är nog tillräckligt för vem som helst ska låta bli att gnaga på staketet.... ;)

Liknande trådar

Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 350
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Vi hyrde en gård som vi bodde på i fem år, redan efter ett år märkte vi att en gammal brunn utanför stallet var dålig så vi ringde...
Svar
4
· Visningar
1 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar