Hingstfunderingar!

Wimsy

Trådstartare
Ni som kan det här med avel, vad tror ni om följande hingstar till ett sto e. Landlord u. Utrillo?
Belamour
Black Coffee
Mr Carerra xx

Skulle vilja ha en lättare typ av häst som främst ska användas till dressyr, men kunna hoppa lite för skojs skull!

Sv: Hingstfunderingar!

Jag skulle nog försöka använda mig av hopphingst med gångarter istället för någon av de tre, möjligen med undantag för Belamour som hoppade hyffsat.

För mig blir det bakvänt med rent hoppblod som man lägger rent dressyrblod på, det blir liksom varken eller.

Stoets starkaste sida är nog dressyren. Har en fin hoppteknik, men är lite feg.

Har du någon bra hopp-hingst på förslag??:)

Lambourghini (samma pappa som Black Coffee) har bra hoppoäng från bruks och jag har sett honom hoppa, men nu är det nog mest dressyr som gäller.

Acacio och Camaro M har givit en massa dubbeltalanger.

Av de lite yngre så har du jude lite yngre gossarna Ludwigs Champion och Niveau som fick bra gångartspoäng på bruks, men är hopphingstar. Även Corlensky G hade hyggliga gångartspoäng (han är dock inte kvar i Sverige, men jag tror att han hade licens förra året ändå och att ngn tog in på honom)

Senast ändrad:

Ingen annan som har några förslag?? Lambourghini såg ju inte helt fel ut!!

Då mitt sto inte är av den tunna typen;) känns det som om en lättare typ av hingst är att föredra.

Annars är hon väldigt enkel i all hantering och ridning!! Dock har hon ju ett påbrå som gör att det känns som att hingsten måste vara väldigt bra i huvudet!!

Jag har ett årsföl efter Lambourghini som är ädel i typen. Hans mamma är visserligen hälften fullblod men hon har ett grovt skelett, vilket årets unge inte ser ut att ha ärvt. Han rör sig väldigt trevligt, taktmässigt och spänstigt. Han är vaken och lättlärd.

Då kanske det skulle vara ett bra alternativ!!:laugh:

Tar gärna emot fler förslag!! Har ju inte bestämt mig för om jag ska betäcka än, men det börjar ju i alla fall bli dags att fundera på alternativ OM jag nu ska betäcka till våren!!

Nobel har ju hoppblod men är tävlad både i hoppning och dressyr. Han är alltså en sådan där härlig allround-hingst! Han lämnar dessutom snygga och trevliga avkommor.

Mr Carrera är en väldigt trevlig hingst, välriden och rör sig jättebra för att vara ett rent fullblod. Jag har inte träffat några avkommor till honom IRL men jag har fått äran att se ett par på bild och de har varit tjusiga allihopa, väldigt smäckra och lätta i typen.

Senast ändrad av en moderator:

Det är just det smäckra och lätta som lockar väldigt mycket med Mr Carrerra, förutom att jag läst om hans fina gångarter. Det jag funderar över där är hur det blir att lägga fullblod på en Landlord-avkomma...

Är det stor risk att den blir för "vass"??

Även om din märr inte är så ädel och lätt så står väl Landlord hyffsat högt i blod, så avkomman kan bli ädel iallafall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 785
Senast: AbCdE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 175
Senast: lillamy73
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka