Hingstfunderingar

Sv: Hingstfunderingar

För att du ska kunna få några vetiga tips bör du skriva stoets för och nackdelar samt vad du vill ha ut av avkomman? Vad har hon för stam mer än Irco Mena?

Jaha, du tänkte så! :idea: Det var mest temrametsmässigt jag tänkte på. Jag vill ha en lätthanterlig trevlig individ som man slipper slå ihjäl sig på. En "ta mej här och ställ mej där" typ. Jag lägger in en bild på henne så får du se.

Och det gick ju inte!
Vadå URL:en för bilden?

Så det är tempramentet som är det viktigaste? Inte om hästen har bra gångarter, kapacitet eller vad du nu ska använda avkomman till?

Som jag skrev innan är det lättare att hjälpa dig och du lär få fler svar o du skriver ut vad du ska använda avkomman till, stoets stam, nackdelar och fördelar.

Finns många hingstar som ger bra temprament, men sen är det ju stoet som präglar avkomman.

Irco Mena - Weltruf, född -92 och 161 cm i mankhöjd. Tävlad i hoppning tom 1,30. Något lågt ansatt hals och något veka kotor bak. A-premierad med 6 avkommor. En Cardento, en For Feeling, en Emmerton, en Callahan och två Camaro M. Avkommorna ärver starkt henne både genetiskt och socialt. Samtliga har förbättrats rent extriört samt även blivit större än henne. Det finns ytterligare en avkomma (en olycka!) som verkligen är "sin mors dotter". Stoet är fylld av humör men sammtidigt en fantastisk tävlingsindivid. Vilja och "jävlar anamma" i alla lägen. Har dock lugnat ner sig på äldre dar men långt ifrån vad jag hade trott att hon skulle göra. Jag tävlar inte längre själv och pga diverse hälsoproblem vill jag ha en lite lugnare och stabilare häst i framtiden som kan användas till det mesta och hoppas då och då. Så temramentet är viktigt även om jag innert inne inte tror på en "ta mej där och ställ mig där" -akomma från detta sto. Gröna papper vill jag avkomman ska ha så att det går att visa den. Och i övrigt så är ju inte en korrekt extriört hingst en nackdel. Nåt jag glömt! ;)

Feliciano är känd för att ge lugna och samarbetsvilliga avkommor, det blir dock linjeavel på Irco Marco. Finns tre hästar enligt blup med denna kombination varav två är i tävlingsålder och de går/gått Msv resp svår hoppning så det kanske är en Golden Cross. :-)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden