Hingstfunderingar till Bolerosto

Pisan

Trådstartare
Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007.
Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e. Maraton-Gaspari går till Don Romantic igen efter det hennes årsföl e. DR blev otroligt fint både i typ och gångarter. Precis vad jag önskat mig.

Guinnesstoet vet jag egentligen inte alls med även om jag är sugen på Herzensdieb, men vill se årets föl e. Highlander innan jag bestämmer mig.

Vad som orsakar mest huvudbry är egentligen stoet e. Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx
Hon är nu dräktig med Florencio och väntar sitt femte föl. Hon har lämnat diplomavkommor med Don Schufro och Rotspon och även 05:an e.Métall är kanonfin med bra gång. Gemensamt för alla hennes avkommor är att de ärvt hennes gångarter.

Jag har haft funderingar på både Don Primero och Rubin Royal..och är egentligen öppen för allt bara hingsten har det jag söker..:))
Stoet själv är av mycket bra typ med bra gång (1097899) ca 170cm med långa ben. Känslig med nerv men ändå klok. Mycket fertil

Jag skulle vilja använda Don Primero för att tiden med honom kanske börjar löpa ut ..och hon tidigare lämnat bra med Donnerhallblod. Dessutom kanske han skulle ha en liten lugnande effekt på damen.

Rubin Royal bara måste jag försöka använda på henne någon gång. Vi har ett årsföl efter honom här hemma som är helt underbar. Reslig, ädel, rörlig, vacker och med otroligt bra temperament.

Hjälp mig med fler förslag. Som jag ser det idag är hon tillräckligt bra för att vara värd att använda det allra bästa till.....

Grundkraven är;
Bra typ
Bra temperament
Bra gångarter med rörlighet och mekanik
Bra extremiteter

Tacksam för alla tips och funderingar...

Rosevelt går tvärbort då min erfarenhet av hans fertilitet är långt ifrån bra...
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

DANZAZ:love:

Är själv sugen på han...
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Rosevelt går tvärbort då min erfarenhet av hans fertilitet är långt ifrån bra...
[/QUOTE]


Aj då, jag har funderat på Rosevelt.
Vill inte kasta bort tid på en hingst som är osäker.
Har du belägg eller är det bara personlig erfarenhet?

Han betäckte 165 ston förra säsongen.
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Ja sånt här är ju alltid lite känsligt..
men..jag använde honom i tre brunster till ett av mina ston..utan resultat. Tyvärr såg det lika illa ut för de flesta ston på "min" station och eftersom det inte varit fråga om några långa transporter i vårt fall har jag dragit mina egna slutsatser...

men men...vi kan ju haft riktig otur hos oss också....och jag hoppas verkligen att jag har fel och att han istället har en tillfredsställande dräktighet.
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Det jag kan göra isf är ju att fråga dem på min station.
När jag betäckte senast så flaggade de för RR och de hade ju så rätt så rätt...
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

RR????? *får inte riktigt till det*

Rubinrot :) !

Det verkar som vi uppskattar samma typ av hingstar.
Du kanske kan få lite input av "min" tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=473024&page=2

Själv skulle jag vilja använda Del Piero, han nedärver de egenskaper jag vill komma åt, men det är nog ingen möjlighet.

Jag har fått bra svar iaf!
Det finns ett par snälla eldsjälar på detta forum!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

OK..tack för hjälpen..:))

HONOM har jag däremot positiva erfarenheter av vad det gäller fertiliteten.
Refererar härvid återigen till "min" station som haft 100% dräktighet på honom under några år. Kan däremot inte svara på hur många ston det gäller.
Jag har fått uppfattningen att hans fertilitet var ordentligt dålig under något år (sades bero på spädningsvätskan) men att den därefter förbättrats högst väsentligt.

Fick själv dräktigt med honom på första försöket 2004...
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

OK..tack för hjälpen..:))

HONOM har jag däremot positiva erfarenheter av vad det gäller fertiliteten.
Refererar härvid återigen till "min" station som haft 100% dräktighet på honom under några år. Kan däremot inte svara på hur många ston det gäller.
Jag har fått uppfattningen att hans fertilitet var ordentligt dålig under något år (sades bero på spädningsvätskan) men att den därefter förbättrats högst väsentligt.

Fick själv dräktigt med honom på första försöket 2004...

Ja det stämmer!
Det året jag betäckte var året då Rubinrot hade fel spädningsvätska! Men min station var iaf med och flaggade för att det var en risk att använda honom för de lyckades nästan inte få några RR ston dräktiga.
Stationen har annars enligt hingstägarna en av Sveriges högsta % i dräktighet ;)
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Det känns så otroligt viktigt för oss att anlita en station vi verkligen litar på, som ger oss den information vi behöver både beträffande sina egna resultat som den upplevda fertiliteten hos hingstarna...

Ser att Du också hittat en sådan station....eller anlitar vi samma??:))

Tittade i Din andra tråd...och blir ännu mer förvirrad...men håller med Dig om att vi verkar ha samma smak...

Var på väg att använda His Highness till ett av stona förra året...och året före.....så kanske det vore dags att göra slag i saken...men till Bolerostoet???
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Ja det stämmer!
Det året jag betäckte var året då Rubinrot hade fel spädningsvätska! Men min station var iaf med och flaggade för att det var en risk att använda honom för de lyckades nästan inte få några RR ston dräktiga.
Stationen har annars enligt hingstägarna en av Sveriges högsta % i dräktighet ;)

jag skulle inte använda Rubinrot om du vill förädla. han är definitivt av det grövre slaget.
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Jag har faktiskt inte själv sett några avkommor till Richfield men har sett honom själv några gånger.

Ni som sett avkommor till honom....hur är gången? exteriören??

På uppställda bilder tilltalas jag inte riktigt av hans egen exteriör men tycker han sett betydligt trevligare ut under ryttare.
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Jag vill gärna tipsa om black coffee, eftersom jag själv är otroligt nöjd med hans dotter, snygg typ, präglar sin avkommor, båda han själv och hans dotter har super temp och gång försåss:love: o varför inte betäcka för att få en bra svensk beprövad stam!
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Jag har haft funderingar på både Don Primero och Rubin Royal..
Då kanske du skulle titta på Ron Rubin nere i Tyskland...

Han är fortfarande ung och jag vet inte vad han nedärver, men med tanke på de hingtarna du redanfunderat på...

Ska se om jag hittar länken...

Jag hade förresten fakta om hingsten som jag kopierat från hans hemsida till min dator...Ska leta reda på länken senare....

" Ron Rubin wurde anlässlich der Oldenburger Hauptkörung 2005 als Sohn des Rubin Royal aus der Staatsprämienstute Donna Primera von Donnerhall/Pik Bube/Unkenruf gekört. Er zeigte zur Körung drei dressurbetonte, lockere Grundgangarten, die aus einer sehr aktiven Hinterhandmechanik entwickelt wurden. Ebenfalls wusste er durch sein äußerst harmonisches und natürliches Freispringen zu gefallen. Vererbungsmäßig ist Ron Rubin wohl einer der interessantesten und abgesichertesten Junghengste des Körjahrganges 2005. In seinem Pedigree vereinen sich die leistungsstärksten Dressurstämme der Oldenburger Pferdezucht, Grand Prix-Sieger wie Rohdiamant/Donnerhall/Pik Bube/Unkenruf stehen hier aufgereiht hintereinander. Über den Vater Rubin Royal (Rohdiamant/Grundstein II/Akzent II) fließt der Stamm der "Rudilore II" ein. Es gehen eine große Zahl prämierter Fohlen, Staatsprämien- und Elitestuten sowie etliche gekörte Söhne hervor, z. B. Bluehors Romanov, Gio-Granno/F. Sloothaak, Coleur Rubin/L. Beerbaum, Conterno Granno/M. Kutscher. Rubin Royal selbst wurde 1999 zur Körung mit der "1d Prämie" ausgezeichnet und war 2001 Ia-Hauptprämiensieger. Inzwischen ist er bis zur Klasse S

Die Mutter Donna Primera entstammt der “Dynastie der Finnländerin”, welche aus heutiger Sicht als eine der bedeutendsten Mutterlinien der Pferdezucht bezeichnet werden kann. Die züchterischen wie auch sportlichen Siege dieses Stammes reihen sich nahtlos aneinander. Donna Primera selbst war Siegerin ihrer Stutleistungsprüfung und Finalteilnehmerin am Bundeschampionat. Vollbruder Don Schufro führt seit 2001 unangefochten die FN-Zuchtwertschätzung als bester Vererber an (2006 / 178 Punkte). Er brachte mit 7 gekörten Söhnen (Diamant Hit, Don Laurie, Don Caruso, Don Romantic) Vize Bundeschampionats-/Weltmeister, Kör- und Leistungsprüfungssieger sowie mit "Der Euro" das teuerste Pferd im Vechtaer Auktionsring (300.000,- Euro). Sportlich ist Don Schufro bis Grand Prix gewonnen und war für die Olympischen Spiele in Athen qualifiziert. Vollschwester Fabina wurde 2003 Siegerstute im Brillantring zu Rastede. Eine weitere Vollschwester "Fantasia" brachte den Grand Prix-Hengst Cappuccino/K. Rehbein sowie den Prämienhengst Sunny Boy. "

Helen

Han kommer ur samma stam som mitt hannoveranersto - visst hade väl du sett henne ? Eller blandar jag ihop dig med någon annan ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

jag skulle inte använda Rubinrot om du vill förädla. han är definitivt av det grövre slaget.


Nej nej! Det är inte aktuellt!
Talade bara om att stationen brukar säga till när ngn hingst visar tecken dåliga simmare!
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Låter jättespännande!!

Tyvärr kan jag ingen tyska...men tror mig kunna läsa ut att han är e.Rubin Royal med en helsyster till Don Schufro som mor, har jag förstått det hela rätt???

Honom har jag missat helt!!

Vad gäller Ditt sto blandar Du nog ihop mig med någon annan...Jag har bara sett henne på Din hemsida...och då också sett hennes fina avkommor.

Du får gärna tipsa mig om fler nya hingstar...

Jag fortsätter leta efter Ron Rubins hemsida...vill både läsa och se mer..
 
Sv: Hingstfunderingar till Bolerosto

Tyvärr kan jag ingen tyska...men tror mig kunna läsa ut att han är e.Rubin Royal med en helsyster till Don Schufro som mor, har jag förstått det hela rätt???
Japp du har försått det rätt :D

Honom har jag missat helt!!
Det tror jag många har gjort - hoppas det i allafall ! Han ska jag nämligen köpa när jag blir miljonär ! :angel:

Vad gäller Ditt sto blandar Du nog ihop mig med någon annan...Jag har bara sett henne på Din hemsida...och då också sett hennes fina avkommor.
Okej ! Men ditt namn klingar så bekant :crazy:

Du får gärna tipsa mig om fler nya hingstar...
Återkommer när jag fått funderat...

Helen
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 159
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 059
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 852
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp