Hingstförslag till His Highness sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
C

Chania

Hej!
Kommer ev. att betäcka mitt 3 åriga His Highness - Seewind (trakh) - Schwarm (trakh) sto i år om jag kan hitta någon hingst som kittlar lite extra. Stoet ska visas på 3 års visningen så där kanske man kan få lite mera vägledning med hjälp av resultat. Som föl fick hon 47p (8-8-8-8-8-7) idag tycker jag galoppen utvecklats till det bättre. Stoet är 166cm svbr. Ska försöka uppdater och lägga in en bild på henne.
Det jag söker är en hingst som har stor ridbarhet, härliga gångarter, fin utstråling och av en fin modern typ med långa framben, som helst redan visat fina resultat i aveln:laugh:.
De som jag hittils funderat på är:
Sir Donnerhall
(blir dubblat på Donnerhall i 3+4 led), fast fryst sperma kanske är en annu större chansning på ett sto som ännu ej varit verksam i aveln?
De Noir
(ja även det blir ju Donnerhall i 3+4)
Florencio

Lingh

Tacksam för synpunkter samt fler förslag

Sv: Hingstförslag till His Highness sto

Lingh är jag väldigt förälskad i och tycker också att man borde passa på när han finns i Sverige. På ett så ungt sto är färsk förstås också att föredra. De andra hingstarna du funderar gillar jag också otroligt mycket. Känns som om det inte riktigt kan gå fel med dom på ett så välstammat sto som du har.

Kommer dock ihåg att du betäckt med Quaterback tidigare. Vad blev det av de barnan? Inte nöjd?

Jodå 3 åringens moder var betäckt och dräktig med Quaterback och tyvärr blev jag pga. familjeskäl tvungen att sälja några hästar så hon såldes dräktig:cry: Tråkigt nog kastade stoet i 7 månaden, det hade varit så spännande att få sett vad det kunnat bliva av en sådan kombination. Det är ett så fint och trevlig sto så det känns i alla fall bra att kunnat hitta ett riktigt bra hem till henne, för det är hon värd.

Har ännu inte bestämt om det blir att betäcka i år eller ev. kanske leasa ut HH stoet, hur som så vill jag verkligen känna för kombinationen och Lingh är ju en otroligt fin hingst som vi fått tillgång till så kanske vore det klokaste valet att välja. Ännu finns ju lite tid fundera på om det ska betäckas och i så fall med vem. Det är ju så roligt och spännande med de små men också väldigt mycket oro och jobb runt det hela.
Tror det får bli resultatet av 3 års testen som får avgöra men måste i alla fall vara klar med val av hingst i fall det blir det alt. som väljs;)

Jag blir så otroligt glad när jag läser att hon är kvar hos dig!! Jag har ett hingsttips också, men det kan vi ta någon annan stans!

Mvh Elin

Vilken trevlig stam du har på ditt sto! Hingstvalet kan ju mycket väl klarna lite efter 3-årsvisingen. Du har ju radat upp några mycket trevliga herrar, faktiskt ungefär samma hingstar jag själv väljer mellan i år. Andra att hålla ögonen på kan ju vara t ex Wladimir OA, Faustinus och Rosevelt om du bor i rätt ände av landet. Förmodligen så har du fått kloka tips av Cyllene också.

Jag är ju så nöjd över min åring efter De Noir (ue Master-Herkules) så jag kan inte annat än rekommendera honom!

2 mån, just bytt päls från älggrå.
krumbuktar2man.jpg

Åring
090207-09022219-1.jpg

Däremot kan det kanske vara läge att passa på med Lingh nu när han är tillgänglig.

His Highness var mitt förstaval när det begav sig så en His Highness-De Noir (gärna ett sto) skulle vara något av en drömstam för mig!:love:

Så fin De Noir unge du har:) vad stor tror du att hon blir? Hur verkar hennes gångarter utvecklas? Vad jag tidigare förstått verkar hon vara en trevlig snäll individ. Vad känner du igen från modern och vad tror du kommer från fadern?

Jag tippar att han kommer att landa runt 1.65-1.66 (mamman 1.64 och hans skenben är längre).
Temperamentet kommer definitivt från pappan, mamman har en tendens att i vissa situationer bli otroligt stressad och mindre kontaktbar men fölet är precis tvärtom. Riktigt bra skalle och mån om att vara tillags.

Sin lätthet i kropp och rörelse har han från mamman.

Var väldigt vek i bakkotorna som nyfödd men är nu välbenad och upplevs inte vek vilket mamman är.

Han rörde sig riktigt bra som nykläckt med ordentlig hasaktivitet och undertramp. Sedan förlorade han gångarterna helt i samband med att han växte! Tyvärr inföll detta före premieringen men jag valde att ändå visa honom trots att han rörde sig som en kratta (det var rent styggt att se honom strutta omkring i nedförsbacke:eek:) för att se vad han fick för poäng i övrigt, blev 988

Nu har rörelserna börjat komma tillbaka , först skritten med ordentligt övertramp och som går igenom hela kroppen. I trav och galopp kan man se att han rör sig mkt lätt med bra rundning i frambenen.
Tyvärr kan jag bara springa på vägen, vi har så mycket snö i hagen så det är inte helt lätt att få en bra överblick.

Jag upplever att De Noir typat modellen ifråga om hals och kors (korset har varit underbart fint men nu ser lite kort ut-hoppas det är övergående) och tempramentet medan mamman har gett lättheten (nu är ju inte de Noir någon tungviktare heller). Jag tror att mammans gångarter förbättrats något (hon rör sig väldigt bra) men det får visa sig över tiden vart det landar.

Jag upplever att De Noir är en stämpelhingst i den bemärkelse att man ofta kan se att det är en De Noirunge, mång gånger p.g.a. den fina halsen och vackra huvudet.
Lycka till med ditt hingstval!

Senast ändrad:

*kl*

Förutom Sars fina De Noir-unge finns två till jättefina här på Buke. Det är Korneva och LillaGeisha som har varsin. Vackra, lätta hästar! Har bara sett Kornevas röra sig och den är bara waow! Finns film på dressyrgnägg:)

Jag tippar att han kommer att landa runt 1.65-1.66 (mamman 1.64 och hans skenben är längre).
Temperamentet kommer definitivt från pappan, mamman har en tendens att i vissa situationer bli otroligt stressad och mindre kontaktbar men fölet är precis tvärtom. Riktigt bra skalle och mån om att vara tillags.

Sin lätthet i kropp och rörelse har han från mamman.

Var väldigt vek i bakkotorna som nyfödd men är nu välbenad och upplevs inte vek vilket mamman är.

Han rörde sig riktigt bra som nykläckt med ordentlig hasaktivitet och undertramp. Sedan förlorade han gångarterna helt i samband med att han växte! Tyvärr inföll detta före premieringen men jag valde att ändå visa honom trots att han rörde sig som en kratta (det var rent styggt att se honom strutta omkring i nedförsbacke:eek:) för att se vad han fick för poäng i övrigt, blev 988

Nu har rörelserna börjat komma tillbaka , först skritten med ordentligt övertramp och som går igenom hela kroppen. I trav och galopp kan man se att han rör sig mkt lätt med bra rundning i frambenen.
Tyvärr kan jag bara springa på vägen, vi har så mycket snö i hagen så det är inte helt lätt att få en bra överblick.

Jag upplever att De Noir typat modellen ifråga om hals och kors (korset har varit underbart fint men nu ser lite kort ut-hoppas det är övergående) och tempramentet medan mamman har gett lättheten (nu är ju inte de Noir någon tungviktare heller). Jag tror att mammans gångarter förbättrats något (hon rör sig väldigt bra) men det får visa sig över tiden vart det landar.

Jag upplever att De Noir är en stämpelhingst i den bemärkelse att man ofta kan se att det är en De Noirunge, mång gånger p.g.a. den fina halsen och vackra huvudet.
Lycka till med ditt hingstval!

Det sto jag har dräktigt med iår e Master försökte ägaren (min moster) få dräktig med De Noir hela för förra sommaren, men det blev tyvärr inget.. :cry:

Urläcker hingst är han iallafall tycker jag :)

Vad tråkigt! För oss tog det på första försöket på ett förstagångssto.
Jag har läst på danska sidor att han har en "dräktighetsstatistik" på 1,4 så seminet brukar vara bra. Men ibland vill det sig inte.
Är det taget bakt.prov på stoet så man vet att hon är ok?

Jag gillar också De Noir trots att jag ibland upplevt att han kommer efter sig bak (vilket har förklarats med att han har så kraftigt avstamp.
Det är dock inget han verkar förärva och han själv tycker jag blivit bättre med styrkan.

En av hans vackraste avkommor är (i mina ögon) Duchesse Petite som blev bästa danska 2:åriga dressyrsto.

picture.aspx

Hennes hemsida http://www.stald-petit.dk/2691244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka