Hingsten Zulu

carinah

Trådstartare
Sitter och läser i en bok om byn Tjärna i Stora Tuna. Finns en massa bilder från gårdar mm, ofta är även hästarna med på foton. De flesta så klart namnlösa arbetshästar.
Men på en av bilderna finns hästhandlare Persson med hästen Zulu, och det är definitivt inte någon arbetshäst, bilden kan vara tidigt 1900 tal.
Tittade på Allbreed och hittar en hingst Zulu f. 1888 med några avkommor, det är väl ganska osanolikt att detta skulle vara den hingsten som finns på bilden.
Men är det någon som vet något om hingsten Zulu E: Wodpecker xx?

Sv: Hingsten Zulu

Zulu föddes 1888 på Ottenby stuteri. Han var mörkbrun med stjärn och mätte 158 cm. Han var lantbeskällare och tilldelades Strömsholms hingstdepå år 1892. Han verkade i avel 1892-1902. Han blev far till den godkända hingsten Zuleiman (f. 1908 ue Rinaldo-Sultan) och de stamboksförda stona Salami RÄ II 120, Zuleima RÄ II 199 (som blev grundsto för stofamilj nr 14, Röhälla-familjen) och Hanny RÄ II 659.

Skrev visst fel ser jag nu. Han användes t.o.m. 1908 och inte 1902.

Kan tillägga också att det verkar som att han till stor del varit stationerad här i Kalmar län då alla de tre stamboksförda stona är födda här. Enligt "Meddelanden angående den med statsmedel understödda hästpremieringen år 1904" var han år 1903 stationerad i Hanåsa, Södra Kalmar län.

Senast ändrad:

Då är nog det här någon annan, från sidan ser han ut att ha stjärn och vit kota bak. Lite stort huvud.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·
Avel Har ett xx sto e. Be my Chief - Music streak som är född 04 som nu har skadat sig i hagen och jag funderar nu på att ev betäcka om hon...
2
Svar
38
· Visningar
4 067
Senast: Zuzzi
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: ameo
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10