Hingsten Rover

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pelikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 771
P

Pelikan

Är det någon som känner till hingsten Rover xx på Flyinge. Jag funderar på att betäcka mitt fullblodskorsningssto som blir 17 år nästa år. Detta med avel är helt nytt för mig och även för mitt sto. Hur vet man vilken hingst som passar? Finns det någon bra litteratur för oss nybörjare? Inte är mitt sto för gammalt så länge hon är frisk och kry och i gott hull?

Sv: Hingsten Rover

Hon är inte för gammal så länge hon är fräsch! Vad vill du få för avkomma? Ridhäst? Galoppör?
Ska du göra en ridhäst så är det väldigt eftertraktat att använda halvblodshingstar till fullblod, jag tror mer på den kombinationen än att använda ett rent fullblod. Man vill ju ha in lite förädling i halvblodsaveln så med ett bra fullblodssto så kan det bli en riktigt bra ridhäst om man använder en bra halvblodshingst! För att kunna ge dig förslag på hingstar så underlättar det om vi får veta mer om stoet, hur hon är exteriört och temperamentet, hur hon hoppar och rör sig. Skriv också stammen samt vad du vill få ut av avkomman.

Vill du avla fram en galoppör så ska du ju givetvis använda dig av rent fullblod. Då kan tyvärr inte jag hjälpa dig med tips då jag är helt okunnig gällande galoppavel.

Jag såg Roven xx på bruksprovet och han är väl mest lämpad som förädlare av våra tyngre halvblod i hoppaveln som jag förstod det. Han har ju själv gått 150hoppning. Han var en väldigt energisk/het hingst trots att han då var 19år tror jag.

Mvh Maria

Sv: Hingsten Rover

Oj, såg nu att du hade en fullblodskorsning o inte rent fullblod, läste fel. Då antar jag att det är ridhäst du ska avla och inte galoppör. Vad är det mer för ras? Lägg gärna in bilder också!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka