Sv: Hingsten Rover
Hon är inte för gammal så länge hon är fräsch! Vad vill du få för avkomma? Ridhäst? Galoppör?
Ska du göra en ridhäst så är det väldigt eftertraktat att använda halvblodshingstar till fullblod, jag tror mer på den kombinationen än att använda ett rent fullblod. Man vill ju ha in lite förädling i halvblodsaveln så med ett bra fullblodssto så kan det bli en riktigt bra ridhäst om man använder en bra halvblodshingst! För att kunna ge dig förslag på hingstar så underlättar det om vi får veta mer om stoet, hur hon är exteriört och temperamentet, hur hon hoppar och rör sig. Skriv också stammen samt vad du vill få ut av avkomman.
Vill du avla fram en galoppör så ska du ju givetvis använda dig av rent fullblod. Då kan tyvärr inte jag hjälpa dig med tips då jag är helt okunnig gällande galoppavel.
Jag såg Roven xx på bruksprovet och han är väl mest lämpad som förädlare av våra tyngre halvblod i hoppaveln som jag förstod det. Han har ju själv gått 150hoppning. Han var en väldigt energisk/het hingst trots att han då var 19år tror jag.
Mvh Maria