Hingsten Chess

lakrits

Trådstartare
Är det någon här som kan berätta lite om halvblodshingsten Chess?
Vad han har gjort, avkommor osv.?

Gärna om någon har bilder.

Sv: Hingsten Chess

På gotland har han stått 2 somrar. Hög dräktighetsprocent. Fina och bra avkommor, med trevligt temperament.

Hej!
Gå in på http://welcome.to/sporthastar så kan du läsa om Chess.
Har själv en avkomma och han är helt underbar. Jag har oxå hört att han ger avkommor som är snälla och har bra temperament, det stämmer verkligen på våran häst./TH

Han har tävlat upp till 1.60, placerad på NM -03 (tror jag det var) med YR.
En trevlig och snäll hingst, rör sig bra och är ridbar.
Kan dock blir något stressad och spänd på tävlingar.

Jag känner till en avkomma efter Chess, den är väldigt hög och väldigt fin kroppstyp.
Riktig pärla!
Hopptekniken vet jag inte så mycket om, steget super!

Chess har startat hopnning med placeringar upp till 1.50.

Hans mamma Felicia tävlade svår hoppning, och har förutom Chess e Cortez lämnat helsyskonen Feliciano och Marcos Lilla Lisa e Irco Marco!

Hej. Jag hade en avkomma efter Chess som tyvärr dog vid två års ålder. Min egen uppfödning. När jag skulle betäcka med Chess så åkte jag till hingststationen där han stod och såg en "uppvisning" av honom samt andra avkommor. Vilken häst, så totalt cool han var. Fick också umgås med honom i stallet de gånger jag var där och hälsade på mitt sto och han var alltid lika trevlig att umgås med. Inte speciellt hingstig heller, man fick mer el mindre trycka upp ett brunstigt sto i ögona på honom för att han skulle bry sig. Nedärver hög ridbarhet och jämnt temperament. Han i sig kanske inte har presterat lika mkt på tävlingsbanan som halvbrodern Feliciano (samma mamma) men tror inte att detta beror på brist på kapacitet. Det jag såg hoppade han med bra teknik och han rör sig väldigt vackert.
Jag skulle utan tvekan betäcka med honom igen då han är en av de vackraste hingstarna jag vet. Dock något lång i ryggen ( så sto´t bör inte vara det).För mig är ridbarheten och temeramentet det viktigaste i val av hingst (och så för han ju Cortezblodet vidare).
Har massvis med kort sen den dagen, ska försöka fixa en scanner...Mvh P

Jag har sett ett par avkommor ute på tävling och de har alla varit av trevlig modell (ganska stora) och hoppat bra.

Mitt fullblodssto är dräktig med Chess. Jag träffade honom i somras på stationen och upplevde honom som mycket trevlig! Tyvärr tog jag inga kort på honom vilket jag ångrar nu...
Han är en trevlig typ av hingst och jag har sett en hel del avkommor till honom. De flesta är ganska stora så man kanske inte ska använda för grova ston till honom. För min del gör det ingenting om det är lite storlek eftersom jag är ganska lång. Förhoppningsvis blir min inte så tung eftersom det blir 50% fullblod. Hennes andra avkommor har visserligen blivit ganska stora. 02:an e, Cortus är nu drygt 1.70, men är lätta i typen och ädla.

Det är ju lite roligt med en svensk hingst som dessutom har bra prestation på mödernet. jag skulle lätt kunna länka mig att betäcka med Feliciano också men jag är lite mer förtjust i Cortez än IM.
I år kommer han att stå på fastlandet igen eftersom "min" hingststation kommer att ha en annan hingst på station i år.

Chess är själv 25% fullblod genom farfarsfar och mormorsfar, så din fölis blir då 62,5% fullblod :)

Aha :idea: Så långt bak har jag inte ens tänkt! Det låter ju bra, avkomman är nämligen tänkt till fälttävlan. Stoet har dessutom en halvsyster (samma mamma) som gått CCI***.
Hur långt bak tittar man när man ska räkna ut tex procenten fullblod? Bör det inte bli olika procent beroende på hur långt tillbaka man ser? Eller är det bara jag som är morgontrött med dålig tankeverksamhet just nu :angel:

När jag räknade på min egen häst räknade jag de fem första generationerna. Vill minnas att hon hade 47,8% engelskt fullblod :D
Hon ska betäckas med Feliciano, som är 12,5 % engelskt fullblod, och då blir fölisen 30 %, om det blir någon fölis :)

Jag är väldigt förtjust i att räkna ;)

jag förstår det! Nu vet jag vem jag ska kontakta när jag behöver hjälp med att räkna ;)
Visst är det du som har ett Ceylon-sto?

*knapplån*
själv tycker jag att chess är MYCKET vacker, men är väl egentligen inte så duktig på att bedömma sådant. hur skulle ni beskriva typen på honom?

Visst har jag ett Ceylon-sto!

Ceylons pappa Jovial var 97% engelskt fullblod, och Ceylons morfar Jago var e Hampelmann xx.

Min hästs morfar heter Columbus DH 216 och han var e Hermes xx, och dessutom har hon några små skvättar engelskt fullblod i femte ledet också ;)

Ocj jag har alltid skytt Ceylon-blodet som pesten innan jag blev kär i min häst :o ;)

Är det henne du lånat!!! Ska bli intressant att få höra vad som kommer ut :)

Ja det är det! Ibland har man tur! Det är min första egna fölunge så det är väldigt spännande, hon tog sig sent så beräknad fölning är 7/7, låångt kvar alltså... Jag har beställt ett chokladbrunt stoföl med stjärn och jämna strumpor bak och självklart kapacitet för os i alla grenar ;) :D

Nelle skrev:
Ja det är det! Ibland har man tur! Det är min första egna fölunge så det är väldigt spännande, hon tog sig sent så beräknad fölning är 7/7, låångt kvar alltså... Jag har beställt ett chokladbrunt stoföl med stjärn och jämna strumpor bak och självklart kapacitet för os i alla grenar ;) :D

Med tanke på att brorsan är chokladbrun så hoppas vi du får som du vill. :)
Om den inte verkar ha kapacitet för OS, vad händer då? Kör du hem den till mig då (reklamation), så min ryttare ta den till VM och liknande? :D :idea:
Har förresten börjat rida in CP, han är helt underbar, väldigt elektrisk! :love:

Okej då, jag kan väl nöja mig med kapacitet för VM/EM också... Annars blir det reklamation helt klart, samma sak om inte färgen eller könet skulle stämma :D
kul att det går bra med CP, det ska bli kul att se honom under ryttare! Vem är det som är testpilot? Jag får väl hitta en tävling nere i skåne i sommar så jag får se honom igen. Under våren har jag inga skåne-planer, det är ganska bra med tävlingar på lite närmare håll för ovanlighetens skull... Ska till Udden i April och hälsa på Shady bla!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Roheryn
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 906
Senast: Lea88
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur