Hingstbeteende

TantEster

Trådstartare
Ni med hingstvana... Är detta normalt, eller? Har en nykastrerad 3-åring (kastrerades samma dag som han flyttade hit) som jag själv tycker att jag ordnat det bra för... Han går med två polare (valacker) i en stor hage (4 ha). Han har fri tillgång till hö i hagen och går ute ca 8 timmar per dag.

Direkt när killen ifråga kommer ut på morgonen så rusar han iväg till det ställe i hagen där han kan spana in grannens hästar (ca 50 m bort, valacker och ston huller om buller). Där springer han fram och tillbaka hela dagarna, äter inte, dricker inte och om någon av de andra hästarna kommer för nära så går han till attack med dragna tänder!?

Är detta normalt!? Jag börjar ju tro att han har en skruv lös. Tala om stig där han rusar fram och tillbaka. Inte en tillstymmelse till rymningsförsök dock, och mycket trevlig att hantera (pyssla i box, ej inriden). Kommer detta att gå över när hormonerna börjar avta!? Det är alltså bara 1 vecka sedan han kastrerades.

Hjälp...:crazy:

Sv: Hingstbeteende

Ja du kan ta det lugnt, det tar en tid innan han upptäcker att han saknar sina ädlare delar.....:angel: och blir en lugn harmonisk valack. Ibland kan det dock ta väldigt lååång tid men det kommer att ebba ut eftersom...;)

det är ju klart att hingstbeteendet sitter kvar om det bara är en vecka sedan han blev kastrerad, och dessutom var han ju rätt "gammal" när han blev kast.
Och det att han springer fram och tillbaka i hagen är ju inte så konstigt om han ser ston längre bort, det tillhör ju hans natur att reagera på ston, och så länge han inte rymmer eller skadar de andra hästarna ska du nog inte vara så orolig,han lugnar sig säker med tiden, när han har vant sig vid sitt nya hem och vid att vara valack!;)

Låter tryggt..! Har haft värsta helvetesveckan här - hästen störtblödde när han kom ur transporten efter kastrationen, höll på att gå riktigt illa. Efter två timmars mardröm så tuppade gossen helt enkelt av och då stillade blodflödet. Helt vidrigt! Efter detta var det förstås boxvila som gällde och naturligtvis fick han infektion i kastrationssåret. Behandla, tvätta, spruta, oroa sig, leda galen häst, oroa sig lite till... Inte direkt så man vill ha det med den nya kusen!
Nu har han äntligen fått gå ut och så beter han sig som en idiot... Nåja, det stämmer säkert att han lugnar sig... med tiden. Måtte tiden komma snart!!!

som sagt så kan det nog ta ett tag!
Men, men...det verkar ju ändå ha gått bra med tanke på omständigheterna:smirk:

Du jag har upplevt i princip precis samma sak men den hingsten var 5 år.... Han blödde som f-n först, svullnade upp så det såg ut som att han hade en badboll mellan bakbenen sen, därefter rann det vätska ur såret så det tog 4-5 penicillinkurer innan infektionerna gav sig och han var som en häst igen... Jo just det, han flippade efter en av tredje kurens penicillin sprutor! ögonen snurrade i skallen på han och han flög rätt upp i taket och höll evigt på att skrämma livet ur mig.:eek: Jag har bestämt mig för att jag tycker jättemycket om hingstar numera för jag törs inte kastrera nån fler....:cool:

TantEster skrev:
Ni med hingstvana... Är detta normalt, eller? Har en nykastrerad 3-åring (kastrerades samma dag som han flyttade hit) som jag själv tycker att jag ordnat det bra för... Han går med två polare (valacker) i en stor hage (4 ha). Han har fri tillgång till hö i hagen och går ute ca 8 timmar per dag.

Direkt när killen ifråga kommer ut på morgonen så rusar han iväg till det ställe i hagen där han kan spana in grannens hästar (ca 50 m bort, valacker och ston huller om buller). Där springer han fram och tillbaka hela dagarna, äter inte, dricker inte och om någon av de andra hästarna kommer för nära så går han till attack med dragna tänder!?

Är detta normalt!? Jag börjar ju tro att han har en skruv lös. Tala om stig där han rusar fram och tillbaka. Inte en tillstymmelse till rymningsförsök dock, och mycket trevlig att hantera (pyssla i box, ej inriden). Kommer detta att gå över när hormonerna börjar avta!? Det är alltså bara 1 vecka sedan han kastrerades.

Hjälp...:crazy:

:angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel:

Det tar väldigt lång tid för en del innan de lugnar ner sig.
Men du kan hindra honom att springa längs staketet, om det är ett trä staket vill säga så, använd dig utav bommar som du läggen på nedersta slanan invid stolpen med jämna mellan rum på staketet så blir det ansträngt för om att lyfta fötterna, efter ett tag så slutar han.
Ett sådant beteende, kan sitta kvar, så man måste ändra på något, kanske stängsla av innan, så att han inte har en möjlighet till att springa där.

Lotta

Har hört någon gammal hästkarl säga att det tar en månad för varje år som hingsten är för dem att lugna ner sig. Så din som var tre år vid kastreringen ska det alltså ta tre månader för innan han är "valack".

Jenny

Säger som andra har sagt, det kan ta ett tag men han kommer att lugna ner sig. Men jag hade nog försökt spärra av hagen så han inte kan se hästarna i den andra hagen, det han håller på med när han springer vid staketet hela dagen är enormt stressande för honom och att han varken äter eller dricker är inte heller bra. Efter några veckor kan du ju prova att öppna upp hagen igen, förhoppningsvis har han då "lugnat hormonerna" och bryr sig inte lika mycket.

En klen tröst för dig! Men jag har två gossar som kastrerades i samma ålder som din, förra hösten. Bägge är hingstigare nu än innan och verkar ännu inte precis fundera på att något saknas där bak.

Tack för alla svar!

Idag skrittar han fram och tillbaka och har dessutom tagit pauser för att äta hö... Ett av stona i grannhagen har blivit kär och står vid sitt staket och skickar förföriska ögonkast. Tro´t eller ej, men detta verkar ha en lugnande verkan, tack och lov!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar