Hingstar och deas mammor

L

L_G

Jag har undrat över en sak: Känner hingstarna igen sina mammor efter 3år, eller ser dom dem bara som ston? ;)

Sv: Hingstar och deas mammor

L_G skrev:
Jag har undrat över en sak: Känner hingstarna igen sina mammor efter 3år, eller ser dom dem bara som ston? ;)
Min åsikt och erfarenhet är att de INTE känner igen sina mammor utan ser dem som ett sto, redo att betäcka....

Håller med Cesam.......
dessutom så har jag erfarenhet av ston som bara ser det fd fölet som en hingst också :crazy:

L_G skrev:

Jag har lärt mig att en avkomma känner igen sin mamma resten av livet och tvärsom - även om de varit åtskilda! Varje häst har sin specifika lukt och de känner igen varandra på lukten.

Sedan kan ju en hingst ändå se det som ett sto att betäcka...

Min pålla träffade sin mamma vid ett tillfälle när vi var ute och red. De hade inte träffast på drygt 2 år. Det var ingen tvekan om saken - de kände helt klart igen varandra. Mamman blev helt till sig i trasorna över att få träffa sin fölis (då 4 år)... :D

/Lizzie

Men man ska väl inte låta hingsten betäcka sin egen mor? OK för att såna moraliska värderingar inte existerar i hästarnas värld, men jag tänker på inavel och vad det kan medföra för problem... ;)

I naturen är det verkligen inte ofta det förekommer inavel bland hästar.

Senan är inte inavel något problem i första generationen, men fortsätter man sedan avla på avkomman kan problem uppstå.

Poetry_princess skrev:
Men man ska väl inte låta hingsten betäcka sin egen mor? OK för att såna moraliska värderingar inte existerar i hästarnas värld, men jag tänker på inavel och vad det kan medföra för problem... ;)
Eh, nej man skall inte låta sonen betäcka sin mor nej...Men det skrev jag inte heller.... :rofl:
mvh
Carina

Glimfeather skrev:
I naturen är det verkligen inte ofta det förekommer inavel bland hästar.

Senan är inte inavel något problem i första generationen, men fortsätter man sedan avla på avkomman kan problem uppstå.

Det är en myt som många går på - enligt min åsikt - eftersom inavel visst förekommer i det vilda!

Inavel, linjeavel....de lärde tvistar om vart gränserna går....
Men enligt vad jag lärt mig
INAVEL är det när
far betäcker dotter
son betäcker mor
helbror betäcker helsyster

Sedan blir det frågan om LINJEAVEL...
Men härom kan vi diskutera i oändlighet...ALLA har sin åsikt och hävdar den som den enda rättmätiga.....

mvh
Carina

Har fått lära mig att hingstar har ett naturligt "inceststopp" och betäcker vare sig sin mor eller sina döttrar. Åtminstone inte i det vilda.

Möjligen i det vilda, jag vet ett fall där hingsten (då 3år) hoppade in i mammas hage och betäckte henne!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar