Hingstar och 18-årsgräns

Sv: Hingstar och 18-årsgräns

Första flygande (en mjuk) Självklart ska man inte hänga på hästen massa onödiga saker om det inte behövs men då undrar jag lite varför behöver (en del bäst att tillägga) både dressyrhästar och westernridna hästar skydd och benlindor på träningar:confused: tror du inte att det är en samvetsfråga för många? man är medveten att hästen kan tex stryka sig men man välger att följa regelverket i stället. och hoppas att den inte skadar sig på tävling. Och vad jag vet så är det ingen som kollar benen på hästarna efter tävlingar om det inte har blivt en stor, synbar blödning eller att den är rejält halt.och visst stämmer det att ju mer balanserat man rider så desto bättre för hästen men åter till problemet det är fortfarande hästar som har behov av olika skydd sen om problemet är pga dåligt skodda till fel balans på ryttare kan göra hur lång lista som helst, så finns det folk som vill börja tävla i allafall på klubbnivå få pröva vad man har lärt sig och då kan man inte vara med i en del klasser tex Western riding som är en perfekt nybörjargren. för det är ju så att allt är som ett pyramidspel och glada amtörer bushriders som är på gräsrotsnivå vi betalar för kurser det är vi som sitter på läktarn och drägglar på A och B tävlingar det är vi som skickar hästar på tillridning och omskolning mm. (Tog den sej över Fryksdalshöjda:D )

Lite kan jag hålla med om att bättre att skydda ifall det skulle händanågot. Men dressyrfolket har inte skydd delvis för att du kan göma vikter o.s.v. i skydden, frågan är om det är sådant som de inte vill ha in i sporten. Men synd om ryttare inte vill starta i vissa klasser pga. benskydden.
Har också en kompis som blivit diskad pga. slarv/ovetskap med benskydd. Hade på på framridningen glömde ta av innan de skulle in.
Så det kanske vore bättre att tillåta skydd i alla klasser, men kan inte riktigt ta ställning i denna fråga.

sedan: Borde jag veta vem du är ?:eek: Känns så, nu blev jag RIKIGT nyfiken...:cool:

Det sista förstod jag inte riktigt, det där med pyramiden...

Första flygande (en mjuk) Självklart ska man inte hänga på hästen massa onödiga saker om det inte behövs men då undrar jag lite varför behöver (en del bäst att tillägga) både dressyrhästar och westernridna hästar skydd och benlindor på träningar:confused: tror du inte att det är en samvetsfråga för många? man är medveten att hästen kan tex stryka sig men man välger att följa regelverket i stället. och hoppas att den inte skadar sig på tävling. Och vad jag vet så är det ingen som kollar benen på hästarna efter tävlingar om det inte har blivt en stor, synbar blödning eller att den är rejält halt.och visst stämmer det att ju mer balanserat man rider så desto bättre för hästen men åter till problemet det är fortfarande hästar som har behov av olika skydd sen om problemet är pga dåligt skodda till fel balans på ryttare kan göra hur lång lista som helst, så finns det folk som vill börja tävla i allafall på klubbnivå få pröva vad man har lärt sig och då kan man inte vara med i en del klasser tex Western riding som är en perfekt nybörjargren. för det är ju så att allt är som ett pyramidspel och glada amtörer bushriders som är på gräsrotsnivå vi betalar för kurser det är vi som sitter på läktarn och drägglar på A och B tävlingar det är vi som skickar hästar på tillridning och omskolning mm. (Tog den sej över Fryksdalshöjda:D )

Kanske ett svar på din fråga varför man har benskydd på träning och inte på tävling...

på träning tränar man sällan (i alla fall jag) på en och samma "tävlingsgren" utan man tränar på de som behövs som t.ex. sluta, öppna, spin, stop och andra typer av flyttning så kan de vara lätt att hästen stryker, står ihop osv. Då använder man skydd för att undvika dessa skado, men på tävling får du ju ha skydd i reiningen där det är spinn, stop osv, och det är lätt för hästen att stryka sig. lika så i horsemanship, cutting osv. medan i t.ex. western riding är det inga flyttningar när hästen korsar sina framben eller liknande...

det jag menade med pyramidspel är att där håller alla glada nybörjare till det är vi som betalar tränare mm så de i sin tur kan förhppningsvis kan leva på det och i sin tur vidarutveckla sig för andra tränare och i toppen har vi folk som kan tävla på A-nivå som kan tjäna pengar på sitt intresse genom att ha bra hästar, avel,träna andras hästar och elever. det är gräsrötterna som gör att det kan komma fram en elit och vi är beroende av varandra så då varför inte underlätta för nybörjare att komma ut på klubbtävlingar i allafall med de hästmatrial de har för det är där oftast det finns all sköns typ av hästar och ponnyer. :smirk: och känna till,rider en tant som är nästan lika gammal som du och om vi kommer ut på någon D-tävling i år så behöver ingen i Värmlandscupen vara oroliga vi håller oss långt ner men vi har kul vi medelålders damer:D

Att påstå att man tjänar pengar på sitt intresse bara för att man ligger på A-nivå är väl inte riktigt sant... Kan ju inte påstå att jag tjänar direkt på att tävla .. om man har tur kanske man får lite vinstpengar så det räcker till en tredjedel av det man betalat till anm. avg. boxplatser,vetrnärbesiktningar o.s.v.
Men om man kommer upp lite till så tjänar man nog mer pengar på sitt intresse.Men tror inte det finns många inom häst och specciellt inte inom western som lever något specciellt rikt liv.
Men jag håller med om att det inte skulle vara fel att göra det lättare för nybörjare att komma ut på tävling.;) :banana:

Okej, kanske kan gissa nu men då kommer nästa fråga; har du bytt namn på buke ? :confused:
Värmlandscupen har ju två nivåer i år du får vä satsa på beginners! ;)

Nej jag påstod inte att alla som tävlar på A-nivå tjänar pengar men förhoppningsvis så kanske det KAN vara några som kan leva på sitt intresse. åter till benskydden det här blir lååångt.När jag hade varit med på lite kurser och både jag och hästen hade fått ett hum om det här med westernridning så började man lockas lite av att kunna få vara med och tävla i allafall när hemmaklubben höll i tävlingsarangemanget om inte annat för att det skulle bli ett ekipage till i startlistan. så då började man titta på vilka grenar som skulle passa Pleasure kan vi glömma tanten skulle gå som hon vore med i ett montelöp och några vänner vill jag ha kvar efter tävlingsdagen, men det fanns ju andra grenar som verkade passa men då kom ett lite men BENSKYDD fick man inte ha varför frågade jag flera kloka och lärda ingen kunde ge ett vettigt svar mer än att det står så i regelboken stönkärring som man är så vill jag ha reda på VARFÖR till slut fick jag ett svar att det var för att i Amerika så skulle domaren kunna se benen så de inte var blistrade bla så då kom nästa VARFÖR i de grenar som det är tillåtet tittar domaren på benen visar man upp benen hur kontrollerar domarna de hästarn det var det ingen som visste riktigt så det argumentet köpte jag inte riktigt. och ju mer man prata med folk ju mer argument för och imot benskydden kom det så då var jag iallafall inte ensammen med att undra och jag var inte ensammen om att ha en häst som behöver benskydd (nu är ja lite tôlig av mig men när vi är ute och slörider så behöver hon inte benskydd)därimot när vi tränar så real_cowgirl jag provocera lite. men det jag vill ha fram är att av alla som startar i grenar där benskydd inte är tillåtet så finns det garanterat hästar som skulle behöva benskydd men ryttaren välger att tävla utan och då bryter man faktiskt mot § 264G Medvetet behandlar hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödning. då anser jag att det är värre att bryta mot den regeln än att på E och D-nivå få använda benskydd :smirk: näpp är ny på buke och jag å tanten kommer att va med i beginners om vi kommer i väg:rofl:

Nej jag påstod inte att alla som tävlar på A-nivå tjänar pengar men förhoppningsvis så kanske det KAN vara några som kan leva på sitt intresse. åter till benskydden det här blir lååångt.När jag hade varit med på lite kurser och både jag och hästen hade fått ett hum om det här med westernridning så började man lockas lite av att kunna få vara med och tävla i allafall när hemmaklubben höll i tävlingsarangemanget om inte annat för att det skulle bli ett ekipage till i startlistan. så då började man titta på vilka grenar som skulle passa Pleasure kan vi glömma tanten skulle gå som hon vore med i ett montelöp och några vänner vill jag ha kvar efter tävlingsdagen, men det fanns ju andra grenar som verkade passa men då kom ett lite men BENSKYDD fick man inte ha varför frågade jag flera kloka och lärda ingen kunde ge ett vettigt svar mer än att det står så i regelboken stönkärring som man är så vill jag ha reda på VARFÖR till slut fick jag ett svar att det var för att i Amerika så skulle domaren kunna se benen så de inte var blistrade bla så då kom nästa VARFÖR i de grenar som det är tillåtet tittar domaren på benen visar man upp benen hur kontrollerar domarna de hästarn det var det ingen som visste riktigt så det argumentet köpte jag inte riktigt. och ju mer man prata med folk ju mer argument för och imot benskydden kom det så då var jag iallafall inte ensammen med att undra och jag var inte ensammen om att ha en häst som behöver benskydd (nu är ja lite tôlig av mig men när vi är ute och slörider så behöver hon inte benskydd)därimot när vi tränar så real_cowgirl jag provocera lite. men det jag vill ha fram är att av alla som startar i grenar där benskydd inte är tillåtet så finns det garanterat hästar som skulle behöva benskydd men ryttaren välger att tävla utan och då bryter man faktiskt mot § 264G Medvetet behandlar hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödning. då anser jag att det är värre att bryta mot den regeln än att på E och D-nivå få använda benskydd :smirk: näpp är ny på buke och jag å tanten kommer att va med i beginners om vi kommer i väg:rofl:

Kan nästan ändra mig i denna fråga. men är litte delad i åsikterna... haha
Men förstår inte riktigt varför benskyddsreglerna skulle vara lika beroende på tävlingsnivå ??
Det där med §264G har du faktiskt rätt i !!!!Har aldrig tänkt så förr.
Men nu har jag funderat och funderat och är väldigt nyfiken... ngn på andra sidan höjda som jag borde veta vem det är ( du verkar veta vem jag är iaf) ... nu tror jag snart du får skicka ett PM med ett litet namn .. eller kanske ge ite mer ledtrådar ... ;) :D :banana: :eek:

*Lite tankar och åsikter från mig igen :d *

Jag är inte på något sätt emot dig eller så, utan vill bara att man kan tänka på lite olika sätt (och dels få ut mina tankar, vare sig dom är rätt eller fel...:D )

Om det nu är så att man har en häst som verkligen inte kan gå utan benskydd, för att den kanske "slår sönder" sig. Måste detta bero på att hästen inte är så speciellt balanserad och inte har någon koll alls på sina ben...Med mer träning så kommer förhoppningsvis detta att bli mycket bättre så att man kan gå in på tävlingsbanan utan att hästen snubblar över sina ben, stryker sig, slår ihop benen, trampar på sig själv... what ever... Men är det nu så att en person som MÅSTE ha benskydd på sin häst kan väll då den bara är på E- och D-nivå titta i vilka grenar man FÅR ha benskydd och då tävla i dessa... För det är ändå ganska många grenar man får ha benskydd och när man är på en låg nivå (hög nivå för den delen också) så ska man inte tävla i så många klasser i alla fall.

*Lite tankar och åsikter från mig igen :d *

Jag är inte på något sätt emot dig eller så, utan vill bara att man kan tänka på lite olika sätt (och dels få ut mina tankar, vare sig dom är rätt eller fel...:D
:) nej jag tror inte du är imot mig. det är ju så här man kan föra en dialog och vända och vri på saker, då brukar det komma något gott utav det. det är bara att hoppas att flera kommer med sina synpunkter. och du har rätt i en hel del saker det finns flera klasser som man kan start i och man kan inte vara med ialla men just på nybörjar nivån varför inte ha valfriheten att kunna få välja mellan alla grenar så det blir lättare att komma ut och tävla för den som aldrig har varit ute är det ett stort steg att bara komma ut på klubbens tävling :)

:) varför på lägre nivå som D och E (just nu blandar jag hejdlöst mellan den gammla och nya regelboken som jag tyvärr inte har fått än så sorry Mike remissen är det närmsta jag kan läsa mig till på) det är ju bla att få de som har börjat med westernridning att stanna kvar skapar man generösa regler så är det lättare att behålla intresset och det finns redan lättnade med sadel D-nivå och även betsling man får rida på tränsbett och tvåhandsfattning fast hästen är äldre än sex år D och C- nivå (reg-bok 05/06) så får man folk att stanna kvar så tjänar alla som rider western på det framför allt hästen,som får en ryttare som blir bättre kan balansera upp sig och även hästen kanske. klubben har en medlem kvar,tränaren en elev och kanske efter några år en ryttare som ridar på hög nivå på en svenskavlad quarter butiker med westernsortiment kan ha ett bredare utbud och bättre priser för oss alla.lite mer argument för:D
sen står det på sid 4 tävlingsregler kan inte vara statiska då utveckas inte westernridningen
och varför inte på högre nivå reglerna bygger mycke på AQHA:s regelbok är det ett ekipage på A-nivå så ska det kunna tävla i andra länder för jag antar att reglerna ser ganska lika ut då ska det inte stupa på benskydd hästen ska vara såpass tränad och extriört(stavas det så?) korrekt att den klarar sig utan i de grenar det inte är tillåtet för att klara konkurrensen;)
:banana: nej du känner mig inte och med den hästen du har och ritter,plaseringar på tävlingar tror du att kan vara anonym:p har bara sett dig i tävlingsamanhang (från läktaren);)

:) varför på lägre nivå som D och E (just nu blandar jag hejdlöst mellan den gammla och nya regelboken som jag tyvärr inte har fått än så sorry Mike remissen är det närmsta jag kan läsa mig till på) det är ju bla att få de som har börjat med westernridning att stanna kvar skapar man generösa regler så är det lättare att behålla intresset och det finns redan lättnade med sadel D-nivå och även betsling man får rida på tränsbett och tvåhandsfattning fast hästen är äldre än sex år D och C- nivå (reg-bok 05/06) så får man folk att stanna kvar så tjänar alla som rider western på det framför allt hästen,som får en ryttare som blir bättre kan balansera upp sig och även hästen kanske. klubben har en medlem kvar,tränaren en elev och kanske efter några år en ryttare som ridar på hög nivå på en svenskavlad quarter butiker med westernsortiment kan ha ett bredare utbud och bättre priser för oss alla.lite mer argument för:D
sen står det på sid 4 tävlingsregler kan inte vara statiska då utveckas inte westernridningen
och varför inte på högre nivå reglerna bygger mycke på AQHA:s regelbok är det ett ekipage på A-nivå så ska det kunna tävla i andra länder för jag antar att reglerna ser ganska lika ut då ska det inte stupa på benskydd hästen ska vara såpass tränad och extriört(stavas det så?) korrekt att den klarar sig utan i de grenar det inte är tillåtet för att klara konkurrensen;)
:banana: nej du känner mig inte och med den hästen du har och ritter,plaseringar på tävlingar tror du att kan vara anonym:p har bara sett dig i tävlingsamanhang (från läktaren);)

Jo, delvis tycker jag du har rätt med att det ska vara enkelt att börja. Därför är E-D tävlingar jätteviktiga!! Dethåller jag med om oh mig skulle de egentligen inte göra något om man alltid fick ha benskydd i alla klasser men tycker att det ibland blir ett överanvändande av skydd. (Min behöver egentligen mer i hagen än vid ridning :crazy: :eek: )
Okej. Nej, de flesta från värmland vet nog vem jag är kanske...:eek: :o
/E

kl

Jag fick en rejäl utskällning när jag hade satt ut annons om medryttare till min hingst. Skrev hingstar är inga barnhästar, så inga småtjejer tack.

Å va arg en liten tös blev på mej. Att dom minnsan åxå klarar av hingstar. I mitt fall så är de pga säkerheten, jag menade ju inget illa med de jag skrev,

Tycker iaf att man ska va äldre för att hålla på med hingstar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka