• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonstone_lover
  • Startdatum Startdatum
M

moonstone_lover

Hejsan, undrar om man kan ta emot ston för betäckning om man har en hingst som inte har godkända föräldrar eller varit utställd eller nåt. Alltså typ för såna som bara vill ha en hobbyhäst, inget till avel. ngn som vet?

Sv: hingst

"inget till avel"

Om du ser till att föl blir till så är det avel;)
(och sådan finns seriös och mindre seriös...)

Det finns många trevliga hingstar som är bevisade som används till "medelsvenssonavel". Fullpapprade hingstar som visat sig nedärva trevligt psyke och korrekt exteriör.

Det finns FULLT med korsningshästar, dåliga exteriört osvosv ute på marknaden. De går för slaktvärdet.

Är de inget för avel så är de Inget för Avel. Och då skall det alltså INTE avlas på!

Ursäkta den korta tonen, men jag ogillar Verkligen buskisavel.

Hejsan, undrar om man kan ta emot ston för betäckning om man har en hingst som inte har godkända föräldrar eller varit utställd eller nåt. Alltså typ för såna som bara vill ha en hobbyhäst, inget till avel. ngn som vet?

jag har sett att det både finns annonser om sådant och produkter av sådan avel. De där avkommorna kommer tyvärr ha svårare att hamna hos kunniga människor som kan ge dem den vård de behöver. Hästar kostar ju samma varje månad oansett om det handlar om en seriöst framavlad häst eller en buskavlad. Kan vara att det blir dyrare med den buskavlade eftersom eventuella ärftliga sjukdommar kan finnas med i bilden.
Varför vill du erbjuda din hingst till andras ston? Vad är det för hingst?
/U

Det är inte straffbart, men som många andra påpekat är det inte avel utan hästproduktion. Personligen ser jag det som hingstägare som försöker tjäna pengar på att de har en häst vars enda kvalitet är att han är hingst, inget annat.

Det finns så många bra hingstar på marknaden så jag kan inte se att det finns någon vits med att använda en icke godkänd, och tror att det enda sättet att locka till sig stoägare som vill producera hästar istället för att avla är att vara väldigt billig.

*kl

Som så många redan sagt så är det jäkligt oseriöst och jag ogillar buskavel å det grövsta oavsett vad det handlar om. Samma sak med alla hundannonser på blocket "jag har en chihuahuakorsning för avel, sökes: hund av liten ras" som får mig att se rött. Usch och tvi.:mad:

Det är synd och skam att det inte är mer reglerat hur avel får bedrivas. Men det lär ju inte hända, så man får hoppas att de oseriösa gallrar ut sig själva såsmåningom om än chansen är liten...

Som skrivet innan så är det fullt tillåtet. Men det ställs ändå en del krav på hingstägaren.
Hingsten måste vara frisk och man måste veta att den inte kan nedärva några defekter.
Sedan måste hingstägaren föra språngrulla och redovisa antalet ston till SH.
Även debitera SH-avgiften till stoägarna alt betala det själv.
Språngrullan har också en avgift tror att det ligger på 1200 kronor till SH. Me det är jag osäker på.

Detta gäller numera för alla hästar även för egna betäckningar med egen hingst. Även eventeulle tjuvbetäckningar som känner till ska redovisas av hingsägaren i en språngrulla till SH alt annan rasförening.

Om man vill kunna registrera avkomman med gråa papper i ASVH är t ex avgiften för språngrullan 5000 kronor.

Ska betäcka mitt sto iår med en icke godkänd palominohingst. Ska då hingsthållaren fylla i papper och betala nån avgift? Är det nåt jag ska ha med mig?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025