Hingst/ Valack

linafina

Trådstartare
Jag vet inte om jag la tråden rätt men det är så att jag har en liten hingst som är nio månader gammal nu.

I maj ska han iväg på hingstbete och där får han gå till augusti september någon gång.

Jag har ju funderat på det här med om jag ska ha honom kvar som hingst eller om jag ska kastrera honom.

Frågan är ju den om han blir väldigt hingstig av sig och står och slår i boxen eller springer genom hagen och antagligen kommer att få gå ensam i hagen med. Jag vill ju ha honom kvar som hingst men inte om han mår dåligt av det.

Det är ju svårt att veta hur just han blir. Jag har haft både snälla och hemska hingstar och jag tror att mycket av det handlar om ledarskapet.

Det är ju svårt att hitta stallplats och har jag honom där jag har honom nu så lär jag få sköta ut och insläpp själv om han nu skulle bli odräglig.

När brukar arabhingstar bli könsmogna?

Någon som har någon idé på vad jag ska göra.

Det kanske bara är så att jag får vänta och se hur han blir och bestämma mig då? Vilken är den bästa åldern att kastera om man nu ska göra det?

Ni som har hingstar hur är dom? Hur har ni det i stallet?

Sv: Hingst/ Valack

Ska du ha honom som ridhäst och inte har några planer på att meritera honom till avelsarbete så finns det ingen anledning att inte kastrera honom. Det är besvärligt att ha en hingst och kan t o m vara farligt om han "tar över". En vallack är stabil i jämförelse och har inte de hormonsvallningar som både hingstar och ston har och det gör tillvaron mycket trevligare för både dej och hästen. I USA används enbart vallacker till rancharbete, inga ston, inga hingstar, bara vallack.

Jag har en arabhingst....han har stått & gått brevid sto både i hage & stall utan bekymmer...han är nu 17 år.
Rids även med ston utan bekymmer !

Dock går han oftast i egen hage...har även gått med shettishingst samt unghingstar.

Problemet om man har få hästar i stallet (speciellt ston) är att han inte tycker om när de lämnar "sin" box eller hage.......han vill ju gärna ha koll !!

Det här med att behålla som hingt är väldigt ofta diskutterat och jag håller med båda sidor.......hingsten kan ju bli väldigt stressad men det är ju inget hinder att kastrera den isåfall......

Hingster er ikke mer farlige enn man gjør dem til selv; at en hest er hingst betyr ikke at den skal være fritatt fra alt som heter regler. Mange folk ser ut til å mene at hingster er farlige, ukontrollerbare osv., men dette er mangel på oppdragelse, ikke det at hesten er hingst.

Så, Linafina, om du har planer om å bruke hesten til avl eller høyere konkurranseridning, så behold ham som hingst - hvis ikke, kastrer ham - men ikke la argumenter som at hingster er farlige stoppe deg fra å beholde ham, for det er bare sprøyt. Det handler, som du sier, om lederskap.

Jag tycker du ska göra honom till valack. Med tanke på dina frågor är det bäst så.

jag anser inte att det ger så stora problem att behålla honom som hingst, om du nu vill det. Oftast så fungerar det att ha hingstar med andra hingstar/valacker om de är van med det från början. Men min egen hingst skulle jag aldrig släppa in till någon annan häst...eftersom han aldrig har blivit lärd att gå med andra hästar( vi köpte honom som treåring)...han ser de som konkurrenter. Men det finns inga som helst problem med honom i hanteringen, han är till och med den snällaste hästen i stallet! Just nu står han i en hage med ett sto tre meter ifrån honom i den andra hagen...bara han har koll så är han nöjd. Ändå är han avelshingst...så han fattar ju vad ston innebär :o

Att hantera honom som hingst tror inte jag heller skulle bli några problem, det är som du säger att det beror mkt på hur de uppfostras. Men har man bekymmer såsom uppstallning och hagkompis tycker jag att för hästen och din skull att bästa lösningen är valack. Men löser du dem på ett vettigt sätt så är det inga problem. Hingstar är oxå hästar med allt som det innebär.

mizz med för tillfället 2½ (½=eg val. men tror han är hingst) hingstar i flock.

Hej!

Jag kastrerade min -01:a (hbl) i december, och det var det bästa jag gjort! Jag har haft honom sen föl och har alltid velat behålla honom som hingst så länge han inte mår dåligt. Han har alltid varit supersnäll i all hantering, inte särskilt hingstig, funkar bra med ston och går med andra valackar i hagen. Men under hösten förändrades en del. För det första så fick han lov att gå ensam, inte för att han var elak, utan för att han lekte så hårt att det alltid var en massa småsår, och de andra hästägarna ville inte ha det så, och det kan man ju förstå. I och med detta fick han också ett extremt kontrollbehov. Han var tvungen att ha full koll på ALLT hela tiden. Han blev som ett nervvrak så fort vi var ute och när han kom in i stallet var han så trött så han nästan somnade. Han var fortfarande inte hingstig direkt, han visste ju mycket väl om att han var hingst med allt vad det innebär, men var gudasnäll att hantera. Men som sagt, han blev oerhört stressad av att försöka ha koll på allt. Så jag valde att kastrera, och nu har jag fått tillbaka min lugna, fina, trygga häst igen! :bow:
Det var min historia det.

Du kan åtminstonde vänta till efter hingstbetet. Jag kastrerade min ena som 4 åring och nu är han lugn som en filbunke, så du kan avvakta och se.

Men om han blir för mycket, så ska du kastrera direkt, inte vänta så beteendet blir befäst.

min hade, visade det sig, en förstorad testikel vilket ökade testestoron halten avsevärt, därutav var han grymt hingstig och mådde inte bra som hingst.

Min andra som nu är 2 år och 5 månader, har inte visat minsta lilla tecken och är hur lätt som helst, han kan stå brevid ston och är aldrig några bekymmer... än sålänge

vi hade en hingst i stallet
men nu vid nästan 4 års ålder så vart han valack va världens lungnaste å snällaste

trodde knappt han va hingst men man kan ju inte säga hur din blir

Jag glömde nämna att hans kulor inte har kommit ner :(. Uppfödaren berättade att dom kan vara sena med det. Det innebär att jag inte kan kastera honom om jag så ville?

Mina planer är att se hur han är när jag tar hem honom från betet. Då kommer han vara 1½ år gammal. Får jag problem med hanteringen trots att jag kämpat med hanteringen i sig med honom så åker dom om det nu går.

Hur är det igentligen med hingstar som har kulorna uppe i buken, blir dom vildare än vanliga hingstar?

Tack för alla era svar föresten.

Hej!

Jag har en hingst, welsh cob, som är född 03. jag har oxå gått i valet och kvalet, mest för att han antagligen blir lite för liten. Men han har fått gå kvar som hingst. Han går med en 4-årig valack och lillebror på 7 månader. Det går jättebra. Lite småsår blir det väl, för det är ett himla bus och lek i lösdriften, men de är sååååå snälla hela högen.

Hade han varit en rymmare, visat "orimligt" hingstbeteende (om det är politiskt korrekt att säga så) eller på något annat sätt varit väldigt jobbig så hade nog kulorna rykt, men så länge han är snäll (vilket jag tror är en kombination av medfött beteende och hantering) så får han gå kvar. Jag säger som någon tidigare att en hingst är inte farligare än man gör den till.

Angående kulorna så kan det dröja innan de trillar ner, men hade de inte trillat ner vid 1-års ålder så skulle jag fundera ( då menar jag att de inte visat sig överhuvudtaget). Däremot så vet jag att kulorna kan åka en hel del jojo upp och ner, framförallt drar min kille in dem när det är kallt och ruskväder, eller när man gör nått äckligt som att tvätta fötterna eller så. Periodvis har han sett ut som en valack, men för varje gång kulorna varit borta så kommer de tillbaka - fast en storlek större :)

Så, men kan aldrig förutse vad för beteende ens hingst uppvisar när hormonerna slår till, men konsekvent hantering så har du en bra grund, därefter får du ta besluten efter vad som händer längs vägen.

I den ålder är det normalt, men om de stannar för länge så växer de till sig och blir förstorade, därutav ökad testestoron utsödring = mer hingstig...

Jag tycker definitivt du ska vänta till efter betet.... men som sagt blir det för mycket så kastrera direkt. Men det märker du..

Lycka till!

Oki då vet jag det. Mycket bra info :).

Ankans: Jo hingstbetet ska han få vara hingst på det har jag bestämt men sen efter betet när jag ska börja arbeta med honom så får jag se hur det blir.

Han fyller 1 år den 29 april nu och ska ju ut på bete i maj så det kan ju hända att hans kulor kommer ner under betet?

Vad tycker ni jag ska göra om dom inte visat sig innan betet? Jag kan vänta tills i september sen med att låta veterinären ta en titt? Eller jag kanske ska låta henne kolla innan betet.

Ring vet och rådfråga, men det brukar ju sköta sig själv, sånt där ;). Jag hade väntat till efter betet.

Ja hon kommer ut den 1 mars så jag ska be henne kolla då och se vad hon säger :). Blir så nervös när man läser om hingstar som blivit tokiga av den höga testosteronhalten när "bollarna" inte kommit ner. Men än så länge är han hur go som helst :D.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar