Hingst Tygel

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad en hings tygel är.??

Hur fungerar den ??
Nack ring för hingst
De står i mina papper för hingst släppet betet.

Sv: Hingst Tygel

:confused:
Kan de mena att nack ring är ett stigbett kanske? Det är det enda jag kan komma på med "ring"...

Ring och fråga vad de menar! ;)

kan det inte vara ett sådant grimskaft med kedja med två hakar i enda änden, ser ut ungefär som ett longerdelta. Som man sedan fäster i bettringarna?
Har ingen aning, utan det är en vild gissning

Varför ha träns när man ska släppa på bete??

De ställe som jag har släppt på bete är det så att alla går ut med hästarna och ställer upp på ett led med mycket melllanrum och sen när de säger till så släpper man alla på en gång.

Kanske för att det är ett ganska stort gäng unghingstar som inte känner varandra som ska släppas ihop? Vad jag förstått så ligger detta bete på en ö, och hästarna kanske är oroliga efter båtresan?

Jo visst skall de på bete.
Men dagen börjar med lastning i transport. Vi har ca 30 min dit. Men det finns många som kommer längre ifrån.
Sammling på parkering 4-6 st Hästar.
En liten promenad ner till promen. På ner vägen är det kontroll av hästen. Hull ,så ingen har skador mm. Sedan åker man 2 st hästar och förare över havet 10 min ca. När man sedan kommer över är det fotografering får ett nr . En promenad någon kilometer över ön. Brukar altid släppa på samma sida av ön. För att båt folk kommer och skall se.

Så dom hästarna som kommer först över, får stå och vänta kanske i ett par timmar.
De kan bli oroliga när det fylls på med nya hela tiden
Förra året stog vi 4 tim och väntade. Då var det 25 hästar. I år 28 st
Vi som bor närmast kommer först är det sagt. För att de andra skall slippa åka mitt i natten.
Sedan ställer vi upp när alla kommit. Alla släpps på samma signal visselpipa.
Sedan är det full rulle. Kul att se detta :banana:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: ameo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka