Hingst till sto?

Zuzzi

Trådstartare
En bekant ska betäcka sitt halvblodssto och det skulle vara intressant och veta vad ni tycker för hingst.

Stoet är f.1990, Asterix - Besk - Unesco - Urbino, 166 cm.
Ur stofamilj 40.

Vet inte hur pass högt utbildad hon är i dressyr men har iallafall tävlat LB men utbildat högre.
Hon har trevliga gångarter och bra hoppteknik. Jättetrevligt humör.
Tävlat upp till 1,25 som 8-åring med placeringar och nu när hon är äldre har hon gått upp till 1,30 i hoppning med placering.

Hon vill gärna ha en hingst som förärver större hästar då hon tycker hennes sto är i minsta laget och vill ha en hingst som är högrest och med hopprestationer.

hingst med utländsk stam är även intressant.

vet du nånting om stofamilj 40 så dela gärna med dej :) ;)

Senast ändrad:
Sv: Hingst till sto?

Stofamilj (40) är Sixten Pohls blomfamilj, d v s han döpte suína hästar till blomsternman på pappans begynnelsebokstav!

En dagens mest framstpende representanter är hingsten Corrado WL. Familjens största stjärna torde vara Ajax som med Ulla Håkanson först vann NM i hoppning 1968 och därefter krönte karriären med ett OS-brons i lagdressyr 1972! Ajax var e Jovial u Nejlika e Novarro, och Nejlika blev bl a också mamma rill hingsten Rote Boldt e Humboldt, svår hoppning, Jungfrulin e Jovial svår hoppning, Orkide e Drabant har jag också för mig gick svår hoppning.
Ajax helsyster är mormor till Corrado.

såg att jag hade skrivit fel! :o
det var stofamilj nr 43 hon var ur!

Men då är alltså hingsten O'den 580 ur stofamilj nr 40?
hans mamma är Rödklint 8088, mormor Jungfrubär 7184 och mormorsmor är Nejlika 4664

lite rolig blodslinjer O'den har nu såg jag, Nejlika är ju, som sagt, mamma till hingsten Rote Boldt och till dottern Jungfrubär som tillsammans gav avkomman Rödklint. Syskon med olika fädrar. Intressant att se linjeavel med ston!
Har inte sett det förut hos sv.varmblod, bara hos kallblodiga travare där Steggbest bl.a. betäckte sitt mamma och gav en avelshingst.

Stoet Nejlika från (40) blev faktiskt betäckt av sin egen som Rote Boldt. Hur det gick med avkomman vet jag inte.

Familj (43) är inte lika framstående, men bl a så kommer svårklasshingstarna i dressyr Gauguin de Lully och Bobby därifrån!

Sack - Asterix har varit trevliga och med bra gång, som jag sett, men om han nedärver stora avkommor vågar jag inte uttala mig om.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Långnos
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar