Hingst till Grannus sto?

Grandezza

Trådstartare
Jag har ett Grannus sto som är dräktig, men ska ombetäckas nästa år, skulle vilja ha lite förslag?
Hon är 16år, 170cm svart-brun, mkt nacke! E. Grannus-Carprilli-Aktuell.
Funderar även på om jag ska behålla hennes stoföl som hon har i år, verkar vara en riktig kanon, superba gångarter o spänst, har löshoppat med dem en gång, hon flyger över ett 20-30cm hinder som om det vore 1m! Hon är inte 2mån fyllda!

Vore kul om ni har nått förslag, har även ett låne sto som är konstaterad på 20d med Camaro M, stoet har 42p exteriört och 6 gerenationer ELIT på mödrenet i rakt led, jag kommer förhoppningsvis att få behålla henne en avels säsong till sen, då har jag slut på ideer!

Sv: Hingst till Grannus sto?

Hon är e. Carinjo (ue. Landgraf 1 uue. Ramiro) Riktig snygging, mkt massa, bra överlinje!! Ska i vilket fall ställa ut henne i sommar, troligen kan jag inte behålla henne, då jag knappt har plats och råd att behålla. Vet bara inte när olika utställningar är, första fölet som ska ställas ut:d

Ja, kanske! Jag har föresten ställt ut årsfölet, hon fick 48p!! 8-9-9-7-8-7. Funderar på och prova med Escudo 1...

Kul det blodet är inte så vanligt i Sverige har sjäv ett sto som precis gått in i aveln som är efter Grandus (Grannus avkomma i USA)
Tycker att man aldrig ser det blodet.

Önskedrömmen skulle ju vara Contendro till ett sådant sto!

Hejsan!

Jag hade inte valt Escudo I, direkt, utan valt en son till honom, nämligen Hannoveranar hingsten EL BUNDY.
Som själv har bevisat att han har en otrolig kvalite, med följande resultat:
Han ligger på 4:plats i Zuchtwertschätzung med hela 156 poäng.
Han var segrare i bruksprovet på Adelheidsdorf 2001 ( 145,01 etta utav 41 hingstar, med dressyr poäng på 134,61), flertalet framgångar i svår hoppning. I hans första föl omgång blev många föl bla uttagna till kvalitets aktionen i Verden

Med en fantastisk mamma linje, hans mamma Rosabella som är en dotter till stämpel hingsten Rebel ZI, som är bror till världsklass hästen Ratina Z. Hans mormors far Carneval är en av dom bästa sönerna till Cor de la Bryére.

El Bundy själv är svart brun, 171 cm och har mkt luft under magen med mkt bra rörelser.

Lycka till

Tack för svar!
Men var kan man få tag i Contendro? Såg att det fanns en annan tråd om detta, men det fanns ju inget svar om VAR man får tag i han (hans sperma)!!
Ja, jag är överlycklig att ha fått tag i ett sto e. Grannus, hon är riktigt trevlig, men har tyvärr inte tävlat, bara gjort sto-test i tyskland som 3-åring. Ska dock stamboksföra henne men nästa föl, när nu årets blev så fin!!
Spännande!!

Grattis till ett Grannus-sto förresten! :)

Ska fundera lite! Men Contendro vore inte helt fel. Maloubet kanske? Balou du Roet är ju e Balluobet - Grannus.

Om du går in på asvh och hingstarnas faktablad kan du hitta fakta om hur det var i år. (Tror jag.)

Eftersom ditt sto redan har 2 avkommor i msv hoppning, en e Goldpilz (Gotthard) och en e Cordial Medoc (Coriolan) kanske du ska försöka hitta hingstar med det blodet...

Ja, men vad finns det för kända hingstar med de i stammen? Jag får ju sälja fölet troligtvis, och vill att folk ska känna igen stammen!
Det är ju inte så många som hört av sig om årets stoföl... Har du fått något svar på annonsen?

Fast du kan ju skriva "helsyskon i Msv hoppning" i annonsen i så fall, det kanske hjälper?

Jo det klart, men tar jag Contender eller Maloubet, så känner nog de flesta till stammen!!
Maloubet är inte lika dyr som sin pappa eller?

Jag puttar upp tråden lite, den är ju fortfarande aktuell till nästa år. då jag är riktigt kluven inför nästa hingstval... Vill ha en snygg hingst med bra exteriöra poäng... Hjälp:confused::confused:

Hon kastade tyvärr sitt föl i januari, men är nu dräktig med Dee Jost van Dyke... Men jag har alldeles för många hingstar på hjärnan till nästa år, kan inte välja, därför ber jag om hjälp!:angel:

Puttar lite till...
Kan ju berätta om de hingstar jag funderar på, så kan nån vänlig själ berätta för o nackdelar??
Hingst 1: Escudo 1 (lämnar grovt?)
2: Irco Mena
3: Carland
4: Corlensky G
5: Quite Easy
6: Liberace
7: Maloubet de Pleville

Ush det är jättesvårt, kanske ska låna ut henne till avel 1 år istället...
Hjälp:confused:

Contendro får man direkt från Gestüt Famos www.gestuet-famos.de. De har jättebra service där. "Samma stammen" är Tannenhofs Conteur som är nästan helbroder till Contendro, hans mamma är Contendros mormor. Då får man Ramiro x1 mindre, men det är kanske bra utan så mycket linjeavel. Contendro har ju Ramiro x4.

Contendros bättre söner kanske? Continus Grannus är hannoveraner från mammas sida, Contendro I-Argentinus-Grannus. Med Charming Boy får man också "full house", Contendro-Caletto I-Silbersee. Han har bra gång, hoppar fint. Var inte hel nöjd med hans framben.

Grannus har funkat jättebra tillsammans med Löwen As. Det är några hingstar som har honom på mammans sida. T. ex. tyske Clay som är Contender-Grannus-Löwen As. Lite mindre hingst med Zeus-Grannus-Löwen As är tysk Zapateado. Han har hoppBlup på 140.

El Bundy är jättefin. Funderade på honom också (funderade på ung. 100 hingstar..), men han har inte riktig raka framben, så han passade inte till mitt sto.

Men Årets Bundeschampion Monte Bellini är urläcker :love: Skulle kanske passa just till ett större sto som ditt. De påstås att han har också bättre temperament än pappan Montender.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag har 2 ston att hitta hingst till, har nån nått förslag? De är båda dräktiga och fölar 11april resp 5maj, den första är ett sto e...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: ameo
·
Avel Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10