Hingst till Chapmansto

kicket

Trådstartare
Sto e. Chapman-Hartung-Ceylon
Mitt sto fölar i mars o jag har ännu knappt tänkt tanken på vilken hingst jag ska välja åt henne.
Hon fick prestationsdiplom på kvalitets för gångarter.
985997(hon har en fosterskada på sitt framben som drog ner benbetyget. Ingen av hennes 4 avkommor har fått lägre än 7 på ben o inte heller hennes 5 syskon.

Hon är 18 år i år så jag ger inte så mycket för 9an på typ. Lite av den gamla modellen...lång o lågställd...dock rätt lätt.

Söker en högställd hingst med bra galopp o typ. En gångartshingst.
Ett bra temperament o ridbarhet är önskvärt då stoet har Ceylons "hårda" temperament. Hon är överambisiös o vill allt på en gång.

Har varit inne på något från Donnerhall....
Eller Hohenstein....gillade ju Den som Minna vann (var det 3 års eller 4års??)med. Den som Tullstorp äger.
Ska bli kul att se på bruksprovet.
Florestan ger ju hög ridbarhet o gott temperament...kanske någon avkomma till honom.
W linjen för skarp.
SH för nervig
R linjen???

Förslag...jag har ide´torka.

Sv: Hingst till Chapmansto

Vad paff jag blev när jag började läsa sto e. Chapman-Hartung, mitt sto är efter Chapman-Hartung-Pegasus *kul*
Jag hade nog valt Bocelli eftersom han verkar lämna en trevlig typ på sina avkommor samt såvitt jag förstått även lämnar bra temperament (sånt sprider sig snabbt annars). Tycker åxå att du är inne på rätt spår när du resonerer gällande de olika linjerna... Kolla på bruksprovet i år, Florencio e. Florestan är ju med och kanske är ett hett tips? Menar du Minnas häst Santana? Jag har bara hört positivt om den hingsten åxå men där har du ju Sandro Hit som kanske är lite skarpt?
Vad är hon dräktig med och vad har hon lämnat innan?
Det kommer även en hingst som Tullstorp har e. Hohenstein på bruksprovet....
Lycka till!! (vill åxå betäcka mitt chapmansto men hon lämnar bara skräp tyvärr)

Vad kul...inte att hon lämnar skräp utan att de har liknande stam.;)
Nej jag menade inte Santana utan den efter Hohenstein...Hohenstaufen II. Den tror jag på...den vann 4 års chapionatet riden av Minna.
Min donna tog sig inte -06 med fölunge vid sidan så jag vågar inte chansa på Bocelli på henne. Gillar honom skarp men har provat med honom på ungt sto tidigare o det tog inte...men bytte till Figaro o det tog direkt.Han ska visst ha lite skumma simmare...funkar bara på tåg skick.
Risken med att ta en ung grön hingst som precis gått bruksprovet är just att de är så pass stressade av matchning inför provet, provet o sen en massa hingsttåg osv....så kvaliteten kan variera första året.Eller tom åren.
Hon har hade en Bellini avkomma som tyvärr dog i höstas med avbrutet ben. Han hade gått msv B dressyr.
Sen har hon en efter Rubignon o Topasch, Lambourgini.
Alla dessa innan jag köpte henne. Nu är hon dräktig med Don Primero o det tog på första försöket.
Men jag vill inte ha någon på fryst...
Är sugen på Hohenstein him self:love:
Men en son kan duga.
Men som sagt ...någon med mycket förnuft o lugn. Då både Chapman o ceylon märks i denna dam.Temperament.
Fast ändå inte knäpp. Men hon väljer vem som rider... o man får inte ställa krav innan hon är uppvärmd för då protesterar hon.
Men hon var inte riden på många år innan hon kom till mig som 16åring. Så jag vet ju inte hur mycket riden hon egentligen är.
Men hon rör sig otroligt bra.

Jag har själv ett sto e. Chapman-Abbe-Caracas som jag betäckt med Herzensdieb. En mycket trevlig hingst som gjorde ett bra bruksprov också. Kanske något du kunde fundera på, själv planerar jag att betäcka om med Hampton.

Ja jag har blivit tipsad om honom. Verkar klart intressant.
Men jag skulle gärna vilja se honom på en film först.
Sen är jag lite orolig för det här med importsemin. Min dam tog sig inte -06 med fölunge vid sidan. Hon är i år 18 år o jag har hört så mycket om utspädda strån osv...
Vill att kvaliten är på topp om jag ska försöka i år.
Det skulle komma en Dvd senare i vår så jag väntar med spänning.

Jag valde Vladimir O.A i fjol till ett liknande sto - lång och lite lågställd men inte direkt tung. Nu tog hon sig tyvärr inte, men det hängde nog inte på hingsten i det här fallet.

Jag förstår dig, jag var också lite tveksam först men mitt sto tog sig på första försöket. Mitt sto fyller också 18 år nu i maj, Chapman tycks ha betäckt många ston 1990. Annars kan du ju alltid vänta med att bestämma något tills bruksprovet är över, där kan det ju dyka upp någon ny ung hingst som är värd att pröva.

Sant sant. Är ju som sagt nyfiken att se hur Hohenstaufen II utvecklats sen i okt.

Har inga tips direkt då jag är nybörjare i halvblodsaveln,men vad kul att hon är dräktig med Don Primero! Jag har ett sto e:Chapman-Strauss som jag tänker betäcka med honom. Lite OT men... :angel:

Förstog inte vad domarna såg i Hohenstaufen II på championatet, vacker snygg häst men med dåliga bakben för att vara dressyr häst....kanske är det ryttaren man bedömer mest?

Oj vad smaken är olika. Jag tyckte han var urläcker jag.
Men nog hade han en bra ryttare med.
Han var ju dock bara 3 år så det är därför jag vill se hur han utvecklats....tror på honom.

Liknande trådar

Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Jag har ett robust och lågställt ardennersto. Hingsten jag kikat på är också av tyngre modell och åt det lågställda hållet. Han har gett...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: Cornelia
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka