Hingst som rider på vallack

trofé

Trådstartare
Vad finns det för risker med en unghingst som "betäcker", alltså hoppar upp på en vallack? Vad är riskerna för vallacken? För hingsten? Vallacken går undan, då går hingsten med på bakbenen en bit för att sedan kliva av.

Jag tänker att den vikten som läggs genom ett hopp upp på ryggen, inte kan vara bra för vallacken, tänker jag fel? Och riskerna för hingsten och vallacken verkligen får nog och kanske sparkar. Risken med att ha täcke på vallacken, kan hingsten fastna i gjordar och bensnören?

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Hingst som rider på vallack

Valack som red på valack, övre valacken fick lårbenet avsparkat. Undre fick problem med ryggen.

Jag förstår också att det är risker. Vill höra andras erfarenheter och få större insikt. Har inte varit med om detta tidigare. Dela gärna med dig av erfarenheter!

Till Lovisaleonora_: På vilket sätt fick den undre problem med ryggen? Gick det att åtgärda?

Osäkert hur pass allvarligt det faktiskt hade varit om hästen skulle sättas igång, det märktes så tydligt redan under betet (hästen togs bort direkt efter betet).

Sannolikt hade det krävts både veterinär och kiropraktorbehandling för att få rätt på det, onödiga pengar och främst onödig smärta för hästen.

Fy, det låter inte alls bra! Hur märktes det tydligt på hästen att den fått ont/ryggproblem?

skaderisken rent allmänt är för mig större än ryggproblem risker osv.

att hingsten betäcker är ett dominans beteende. Det innebär att det inte finns harmoni i flocken eftersom den hela tiden uppvisar behov av att befästa och demonstrera rangen, rangen är inte stabil, flock mentaliteten är inte stabil, utan det ska hela tiden demonstreras och markeras rang. Risken för att det då blir sparkar, bråk, allmän strid och tjafs osv, är oerhört stor.

Var det ryggen som var anledningen till att hästen sedan togs bort?

Till mackan: Absolut, det håller jag med om! Det är ju en väldigt stor allmän risk. Detta med dominans, är det något som pågår även i flockar med enbart unghingstar? Att de visar dominans genom att "betäcka" varandra?

Ja det är ett dominans beteende hos de manliga små rent allmänt :) Hur tidigt det börjar skiljer sig mellan individer, och växer de upp i unghingst flock upplever jag beteendets som mindre faktiskt av den anledningen att de ofta "växer ihop" flockmässigt innan de är fullfjädrade i sitt hingstbeteende, och flockrangen görs då upp mera subtilt....... de har dessutom andra hingstar som då förstår beteendet, medans en valack oftast fattar noll och därmed är betydligt mer utsatt.

Var din vallack den som blev "betäckt" eller den som försökte betäcka?

Nu handlade det ju om en unghingst, 1-2 åringar håller ju på så i sina lekar det är fullt naturligt och inget dominans beteende när det gäller dem, det är väl en träning inför framtiden.
Har frågat ett par stora uppfödare om det var vanligt och de har alla upplevt att hingstungar håller på så till och från i perioder, jag har ju mina första hingstungar nu och checkade av med andra mer vana om det bara var att gilla läget med deras uppförande. Just nu är det ganska lugnt och tack och lov är det mest den lilla av dem som är en klätterapa, det såg mer illa ut när den stora klättrar på den lilla då man ser att det blir väldigt tungt för honom, han har iofs haft ont i ryggen en period dock tror jag inte det hör hemma från denna aktivitet utan beror säkert på att han är som en terrier och inte inser att han väger bra mkt mindre än den stora utan ger sig aldrig i deras närstrider stående på bakbenen eller i brottningsmatcherna så han åker i baken så det sjunger om det till och från mer konstigt att han inte har ont överallt. Men ge sig för att man slår sig anej det kan man ju inte om man är en kaxig kille nästan gång kanske jag vinner.

Fast det är ett dominans beteende vare sig de är medvetna om det eller ej : )

det är ju i vilket fall sak samma för valacken som utsätts och inte leker tillbaks det minsta lilla, eller hur?

Ryggproblems grejen anser jag som sagt vara lite överdriven, det är rätt sällan det leder till regelrätta ryggproblem av själva klättrandet såvida det inte är maniskt. Jag tycker den allmänna skaderisken är betydligt större för en individ som inte fattar leken och inte vill vara del av den.

Jag tror faktiskt inte alls det handlar om dominans beteende bland unghingstarna utan bara en naturlig del av deras "lära för livet" se på mina tex hade det uppfattats som ett dominans beteende så hade min lilla åkt på stryk så det sjöng om det av den stora då han är den klara ledaren och han håller verkligen stenhårt den lilla på plats när det gäller andra saker så han hade aldrig funnit sig i att bli dominerad av den lilla och ändå är det den lilla som klättrar mest och den stora suckar mest när den lilla sätter igång.
Just dessa bitar gör ju att det är så otroligt viktigt vad man sätter in för en äldre häst tillsammans med de små, antingen skall det vara en som sätter de små så mkt på plats att de inte vågar försöka eller en som snällt finner sig i allt. De där emellan är farliga att ha som uppfostrare till småligister. Jag saknar mitt gamla fullblod enormt som uppfostrade de andra små han var en gestapo men samtidigt snäll, och han skulle aldrig drömma om att bara slå utan att hytta med benet i en varning ett par gånger först. Helt perfekt uppfostrare med andra ord.
Tyvärr funkar inte min enda valack jag har kvar, han är för snabb att slå även om han är snäll och skaderisken ihop med ligisterna blir för stor så tyvärr är han ingen bra uppfostrare till unghingstar.
Det är liksom inte bara att slänga ihop unghingstar med vilken valack som hellst utan det gäller att välja noggrant om man inte vill ha skador för småligister är inga lugna snälla hagkompisar de provar sina vingar på alla sätt och vis.

Nä det må vara ang. dominans beteendet, summan av utkomsten är ändå densamma utifrån det scenario jag redogjort för.

vet inte riktigt varför du väljer att argumentera med mig om detta :confused: vi är ju inte oeniga ö.h.t.

Men även om man skulle släppa in en vallack som "snällt finner sig i allt", är det ändå inte en skaderisk på den hästen om de andra börjar klättra på den?

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka