Hingst som nafsar konstant?

Sv: Hingst som nafsar konstant?

Läste om en cirkushästdressör(Diana Rhodin tror jag hon hette). Hon hade bara hingstar(som det brukar vara på cirkus) och hon lärde dem olika trick alltefter vilka olater de hade. Så en häst som nafsade mycket lärde hon att ta upp näsdukar och då kanaliserades hans bitlust till detta enda tillfälle. Kan kanske vara värt att testa något liknande?

Ett annat knep som funkade till hundra procent på mitt sto var att en tjej som hon smånafsade mot hela tiden(hon gjorde det inte med mig) helt enkelt bet henne i mulen till slut. Hon har aldrig nafsat mer. Detta hände 1997, så det var effektivt på henne. Om det hjälper på din hingst kan man ju inte veta, men försöka duger.

nordsvensken skrev:
Vi har haft våran snart 5-åriga hingst i 7 månader. När han kom var han i princip ohanterad och attakerade folk som kom för nära eller driftade sig att röra vid honom. Detta har vi lyckats träna bort men ett problem kvarstår, ett problem som faktiskt blivit värre: han nafsar.

Hela tiden, han söker själv kontakt och så fort han kommer nära så nafsar han. Samma sak om man har honom uppbunden eller i grimskaft, han nafsar med ca 10 sekunders mellanrrum. Han visar tydligt att han vet att han gör fel, men det är som att han inte kan låta bli? Öronen är framåt och hans ögon är fulla av bus när han gör så här. Det är inte bara människor som utsätts för hans nafsningar, utan även kompisen, hinkar, baljor, vattenslandar, täcken, -alt. Han nafsar/biter/tuggar konstant! Inga tillsägningar hjälper, varken lugnt och stilla eller raka motsatsen. Har hänt att han fått en regäl smäll när han bitit på riktigt, men även om han ryggat tillbaka så har han varit på igen efter några sekunder.

Han är i övrigt frisk, tänderna är bra, han är pigg, glad och alert och älskar att jobba och röra sig. Han är en possetiv häst, men jag detta bitande gör mig vansinnig. (Tilläggas att han är gåpåig, framåt och bufflig "till sin natur")

Vad ska jag hitta på? Tips och ideer?

Prova att picka till honom med foten ovanför hoven eller på smalbenet varje gång han nafsar, funkade på min... gäller bara att han förstår at det inte är någon lek... gör ingen affär av det, ska vara oväntat..(från monty roberts bok... ) man distraherar dom att "glömma" ett beteende..

Pia skrev:
Att sparka honom på benet tror jag inte alls på. Bättre då med en rak höger mot mulen.
En snällare men ofta effektiv metod är en sprayflaska med något äckligt, krubbitarspray t.ex. Spraya mot huvudet direkt när han nafsar, och var noga med att alltid ha den med dig ( ge en till S också).
Läs noga först så det inte är skadligt för ögonen.

DET VAR DET DUMMASTE JAG HÖRT!

nordsvensken skrev:
Vi har haft våran snart 5-åriga hingst i 7 månader. När han kom var han i princip ohanterad och attakerade folk som kom för nära eller driftade sig att röra vid honom. Detta har vi lyckats träna bort men ett problem kvarstår, ett problem som faktiskt blivit värre: han nafsar.

Hela tiden, han söker själv kontakt och så fort han kommer nära så nafsar han. Samma sak om man har honom uppbunden eller i grimskaft, han nafsar med ca 10 sekunders mellanrrum. Han visar tydligt att han vet att han gör fel, men det är som att han inte kan låta bli? Öronen är framåt och hans ögon är fulla av bus när han gör så här. Det är inte bara människor som utsätts för hans nafsningar, utan även kompisen, hinkar, baljor, vattenslandar, täcken, -alt. Han nafsar/biter/tuggar konstant! Inga tillsägningar hjälper, varken lugnt och stilla eller raka motsatsen. Har hänt att han fått en regäl smäll när han bitit på riktigt, men även om han ryggat tillbaka så har han varit på igen efter några sekunder.

Han är i övrigt frisk, tänderna är bra, han är pigg, glad och alert och älskar att jobba och röra sig. Han är en possetiv häst, men jag detta bitande gör mig vansinnig. (Tilläggas att han är gåpåig, framåt och bufflig "till sin natur")

Vad ska jag hitta på? Tips och ideer?
Hej!
ett knep som funkar på i princip alla hästar är att varje gång hästen nafsar/biter så ståter du till honom på Skenbenet.du ska absolut inte sparka honom utan bara stöta till lätt.Jag läste om detta i Monty Roberts bok "från mina händer till dina" och han fick en häst att sluta nafsa på bara 5 min!
om du baa gör det på rätt sätt så funkar det det kan jag lova!
jag har själv prövat på en häst som hela tiden nafsade och det funkade nästan direkt.
det är bättre att distrahera hästen istället för att orsaka smärta för den...eller hur?

//Poco

Om han inte skall bita så får han inte oavset om det är på dej, grimma, grimskaft eller vad han kan hitta för hästen kan ha väldigt svårt att skilja på vad den får tugga på och inte.

Har alldrig själv testat metoden att sparka på benet men det har i alla fall funkat för två andar som har sina hästar hos min tränare.
Själv har jag testat att bita tillbaka i mulen på hästen och det var för 7årsedan och hästen har inte bittit nån sedan dess.

Kram

Vi har fött upp kallblodstravare i ca 30 år, så många hingstar har passerat. Den hingst du beskriver verkar vara enormt ranghög och helt ovillig att ge upp tanken på att bli ledare. Ifall han nafsar och biter trots att ni smällt till honom så är han ju uppenbart inte orolig för att få lite mothugg. Så förhoppningsvis kommer du inte att slå, sparka på benen eller spraya med något som kan vara skadligt, utan helt enkelt kastrerar hästen. En del hingstar är för tuffa, och dom ger sig inte, men de blir fina vallacker.;)

Liknande trådar

F
Träning Hejsan! Har en ny liten kille, på ett år, och behöver tips och hjälp med lämplig/viktig träning. :idea: :) :bow: Vad skall man...
Svar
1
· Visningar
2 334
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama