Hingst som nafsar konstant?

nordsvensken

Trådstartare
Vi har haft våran snart 5-åriga hingst i 7 månader. När han kom var han i princip ohanterad och attakerade folk som kom för nära eller driftade sig att röra vid honom. Detta har vi lyckats träna bort men ett problem kvarstår, ett problem som faktiskt blivit värre: han nafsar.

Hela tiden, han söker själv kontakt och så fort han kommer nära så nafsar han. Samma sak om man har honom uppbunden eller i grimskaft, han nafsar med ca 10 sekunders mellanrrum. Han visar tydligt att han vet att han gör fel, men det är som att han inte kan låta bli? Öronen är framåt och hans ögon är fulla av bus när han gör så här. Det är inte bara människor som utsätts för hans nafsningar, utan även kompisen, hinkar, baljor, vattenslandar, täcken, -alt. Han nafsar/biter/tuggar konstant! Inga tillsägningar hjälper, varken lugnt och stilla eller raka motsatsen. Har hänt att han fått en regäl smäll när han bitit på riktigt, men även om han ryggat tillbaka så har han varit på igen efter några sekunder.

Han är i övrigt frisk, tänderna är bra, han är pigg, glad och alert och älskar att jobba och röra sig. Han är en possetiv häst, men jag detta bitande gör mig vansinnig. (Tilläggas att han är gåpåig, framåt och bufflig "till sin natur")

Vad ska jag hitta på? Tips och ideer?

Sv: Hingst som nafsar konstant?

Varje gång han nafsar dig, sparka honom på smalbenet! Garanterat effektivt! Han kommer att sluta inom en vecka!

Det var ett synnerligen oseriöst svar. :crazy:

Jag har haft nafsiga hästar förut, men den här killen är extrem. "Vanliga" förhållningssätt verkar inte fungera här. (Och att sparka honom på "smalbenet"? eh... nä.)

Alkemisten skrev:
Varje gång han nafsar dig, sparka honom på smalbenet! Garanterat effektivt! Han kommer att sluta inom en vecka!

Ja ja, om du inte är intresserad kan jag inte hjälpa dig. Detta sätt har botat nafsande hingstar i många år. Har haft hingstar som nafsat sina ägare blåa av blåmärken på armar och rygg. Om du har sätt hur hingstar som leker biter varandra i smalbenen när den ena nafsas kanske du förstår logiken bättre. Sättet rekommendearas för övrigt av Carl Pferdinand Hempfling. Det finns inget annat sätt som jag känner till som botar en nafsare för gott.

Är väl typiskt hingstebeteende/unghästbeteende men inte för den skull accepterbart.

Folk är emot att slå hästar på huvudet men det kan jag inte säga att jag är, dvs när han nafsar efter mig möter jag direkt med min hand/arm så han istället för att sätta tänderna i mig får en innan han hinner bita. Ang huvudskygga hästar så har ingen av alla de jag hållt på med blivit det men det beror ju på häst till häst! Har man en känslig häst så räcker det med ett ord, en blick eller kanske beröring på ngn annan del av kroppen, en sådan häst skulle jag ALDRIG höja handen mot eftersom jag bara gör det när hästen skiter i allt annat. Först säger jag "nej du får inte" och lyssnar de inte blir jag arg, ryter till och stampar i marken, viftar med händerna sedan kan jag slå till dem om de uppenbart bara leker med mig/skiter i mig. Och detta leder inte till att jga får slå mer och mer eller att hästarna blir rädda utan att de vet var jag står, jag accepterar inte det beteendet. Nästa gång lyssnar de bättre eftersom det blir mindre cirkus av det då, hästar är smartare än att göra det jobbigt för sig när de kan hitta en lättare väg (lyssna direkt) förutsatt att de förstår såklart.

Hingsten jag hanterar (oxå 5 nu) är extremt snäll o lung efter ridning men innan han fått röra på sig (har rätt bra kondis just nu iaf) så tar han ut all sin överskottsenergi på att just nafsa. Hugger/biter endast om man låter honom hålla på (ignorerar), han blir lixom hårdhäntare och hårdhäntare tycker jag det känns som. Precis som om han varje gång VILL ha en bekräftelse på att han inte får eller ngt :smirk: Och minsta lilla antydan till nafs (ex när man spänner fast linorna i grimman på gången ;)) så trycker jag till hon med handen eller drar till i grimman. Mkt kort och inte särskilt hårt utan bara att "nej, låt bli" samtidigt som jag säger "nej!". ÖVar även på att just hålla hoonm om mulen och munnen för att han ska tillåta att man tar på honom utan att bli på lekhumör. Oftast trycker han då in mulen mot bröstkorgen och står där o myser :D

Men ett skarpt "nej" är bra att lära dem, de blir ju ofta värre ju mer man "tar" på dem eftersom de gärna vill knö/nafsa/leka, så gör de ju fritt för att bli av med sin överskottsenergi! Att bita i linorna på gången tillåter jag heller inte, likväl som de inte får stå och skrapa. DE ska helöt enkelt lära sig att "bara vara" och det är svårt om man är liten så man får räkna med x antal tillrättavisningar och en klar förbättring när de motioneras mer ;)

För övrigt, när han kommer mot mig i hagen och man möts av en busnafsning så skickar jag bort honom igen. Han tillåts änsålänge nafsa lite i grimman när man tar på den men inte att han nafsar mot mig eller grimskaftet (vilket är farligt! Låt honom aldrig göra det!!).

ge han en rak höger på mulen...varje gång han biter...en ordentlig en... så ska du se att han börjar bättra sig.. han kommer inte bli huvudskygg av det, så länge det är av en anleding han får smällen, och om ni annars klappar honom på huvudet..

Hejsan.

Ja, GUD VAD TRÖTT MAN KAN BLI PÅ DETTA!! Så det är precis som i all råd du har fått tidigare: Ett nej är ett nej är ett nej. Alltid.

Min unghingst, nu 4 år, är också väldigt oral av sig. D.v.s. han vill ha allt i munnen. Inte så att han vill bita hårt (ur hans sätt att se) men allt ska provsmakas och tas i munnen. Jag har det synsättet att det aldrig är tillåtet i min närhet. Alltså inte grimman, repet, tyglarna, min jacka, mina byxor, borstarna m.m. När jag inte är med honom får han gärna bitas med/i hästkompisen, grenar, buskar och annat han nu kan tänkas hitta i hagen.

Rådet att sparka på smalbenet fungerar, man behöver ju inte ha stålhätteskor på sig. Jag har kört med det eftersom min kille varit lite rädd om huvudet redan från början. Nu behöver jag dock inte längre sparka på honom utan det räcker att jag stampar till i marken som en varning, när jag ser att nosen är på väg att gripa om diverse saker.

Jag vet inte heller om detta "oralabeteende" kommer att försvinna med åldern eller om det helt enkelt är en uppfostringssak, eller kanske lite av både och.

I vilket fall så önskar jag dig lycka till, och hoppas att du kommer till rätta med problemet.

Hejs! Jag tycker att du absolut INTE ska ge hästen
en rak höger när han försöker nafsa. Det förvärrar hans beteende
eftersom han kopplar ihop nafsande med smärta. + Att han kommer
till 99% bli huvudskygg.
Tycker att du ska som någon skrev tidigare "sparka" till honom
på skenbenet el nere vid kronranden.

Nyp honom i mulen. Det kan du göra diskret. Om man ska slåt till honom behövs ju lite "sats" :smirk:

Sen så skulle jag inte låta honom nafsa i grimman, eller nafsa öht alls. Han måste få klara regler-antiningen nafsar vi eller så nafsar vi inte!:)

"undrar vart NH-nissarna har tagit vägen":angel: :angel: :angel:

hrm, host, harkel (kanelbullen tar i från tårna....aldrig gjort detta förut)-...... det är en fråga om rrrrrespekt och fööööörtroende.
man ska ALDRIG slååååå en häst. vi har minsann en hingst som var sååååå busig och nafsig föruuuut, men nu, efter att jag satte mig på huk och sa: aja baja, så skulle han aldrig göra så....:angel: :angel: :rofl: :rofl: :rofl:

jisses....spårade ur lite där....:D

Allvarligt: nyp tillbaka!:devil: att kicka till honom på benet funkar också....
du behöver ju inte ta i för kung och fosterland!

Lycka till!

Hej, ja det är svårt det här med unghingstar..
jag tycker inte man ska slå dom i ansiktet, men det har hänt även mig om de bitit mig rejält, då bara kom det. (men inte bra)
Mitt tips som jag har lärde jag mig av mitt gamla avelsto, när hon blev less på pojkarna när de inte skötte sig eller bet henne osv; grabba tag ordentligt mitt i mankanten, nyp o skaka om ordentligt. Det funkar superbra:)

Att sparka honom på benet tror jag inte alls på. Bättre då med en rak höger mot mulen.
En snällare men ofta effektiv metod är en sprayflaska med något äckligt, krubbitarspray t.ex. Spraya mot huvudet direkt när han nafsar, och var noga med att alltid ha den med dig ( ge en till S också).
Läs noga först så det inte är skadligt för ögonen.

Pia skrev:
Att sparka honom på benet tror jag inte alls på. Bättre då med en rak höger mot mulen.
En snällare men ofta effektiv metod är en sprayflaska med något äckligt, krubbitarspray t.ex. Spraya mot huvudet direkt när han nafsar, och var noga med att alltid ha den med dig ( ge en till S också).
Läs noga först så det inte är skadligt för ögonen.

Tror du hästar med den behandlingen kommer att vara trevliga att spraya glansspray på sen?:o

Fundrade oxå på d... Har en kompis med en katt som de sprayar vatten efter om hon är föööör stökig men hon behvöver ju inte såt ut med spray i vanliga fall, det gör ju hästar i flera fall. Annars är det en bra tanke att komma på ngt annat som är obehagligt.

Precis, på katt har vi också kört tricket-dock utan resultat :smirk: Men på häst skulle då inte jag göra det. jag tycker att ett nyp är bra, för då behöver inte ens hästen märka varifrån det kommer om man är smidig!

Alkemisten skrev:
Fungerar i alla fall på trögtänkta kallblods travare:angel:

Jag erkänner! Jag har sparkat honom! Men det är så mycket bättre än att slå han i huvudet, det testade ägaren från början men då blev det bara att han högg snabbare och kastade undan huvudet...

Grattis! Jag har också sparkat en och annan hingst på smalbenet :devil:

Eller hur fungerar det!

Liknande trådar

F
Träning Hejsan! Har en ny liten kille, på ett år, och behöver tips och hjälp med lämplig/viktig träning. :idea: :) :bow: Vad skall man...
Svar
1
· Visningar
2 334
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama