Hingst som ger blåa ögon med mycket vitt?

clyde89

Trådstartare
Hej! ja har nyligen köpt ett vackert litet stoföl efter marwin.
Hon är svart med vit genomgående bläs och vit underläpp o två vita bakstrumpor. Kommer i framtiden att vilja betäcka henne och är lite nyfiken på vad de finns för evevtuella hbl/fbl hingstar att välja mellan om man vill få en fölunge med mycket vitt och eventuellt blåa ögon.

Har ni några ideer? :) vad finns o välja mellan! Marwin är juh utesluten då han är pappsen.

Sv: Hingst som ger blåa ögon med mycket vitt?

Vi fick för några år sedan ett föl e: Donnerfly som hade stor bläs, 4 vita jämna höga strumpor och lite blått i ena ögat. Fick även ett halvsyskon till fölet e: Briar, bläs och 2 vita ben.

Niveau och Lambourghini har också anlaget, fast jag har i år ett föl e Lambourghini - Ceylon som hittills inte visat sig ha det på annat sätt än att fläckarna på mulen rör på sig;)

Vi fick för några år sedan ett föl e: Donnerfly som hade stor bläs, 4 vita jämna höga strumpor och lite blått i ena ögat. Fick även ett halvsyskon till fölet e: Briar, bläs och 2 vita ben.

Har också en häst e. Donnerfly, han har två strumpor fram, rätt så stor bläs och vit underläpp. :)

Vill minnas att Pentagon nedärvde stor bläs/lykta. Men han är ju inte i livet nu...

Jag tror det var Pilot som gav de tecknen, Pialotta har ju ocksa mycket vit i ansiktet.

Tecknena på Pentagon kom från kombinationen Pilot - Ceylon som båda har anlaget.

Har han Ceylon som morfar? Det förklarar varför han inte lämnar nagra dunungar, vad jag har sett.:D

Mormors morfar.

De få jag har träffat har inte heller varit lätta att tas med.

Med Pilot till morfar är det mycket möjligt, precis som Dee Jost van Dyke med den bläsen!

Alcatraz ger inte sällan mycket vitt, om jag inte minns helt fel kan sabino vara ganska diskret och överraska på avkomma, vet inte om det är något med att båda behöver anlaget, för att det ska synas? Jag har sett Alcatrazavkommor u. sto utan tecken som bara fick lite vitt och jag har sett avkommor till ston med mer vitt och då har det blivit mycket vitt.
Men mycket vitt behöver ju inte betyda sabino. Själv trodde jag att mitt "bruna sto utan tecken", med likadan mamma och pappa var ett säkert kort när det gällde att inte leverera annat än minimalt med tecken, men det blev minsann både bläs och kota när jag använde en hingst med bläs och 3 vita ben, men inte så höga. Helt otippat.
Var det inte någon framgångsrik hopphäst för några år sedan som kom ur en stam som i stort sätt bara lämnade mörkbrunt utan tecken och denna var fux med massor av vitt? Minns inte vilken det var men jag minns att det var en fin häst.
U

Mitt sto som har anlaget har en liten flikig stjärn och två flikiga kotor. Huden i det vita har svarta fläckar och hovarna är randiga. På sommaren är hon stickelhårig och på ett svart ben blir hon alldeles vit på baksidan mellan kotan och ballarna. På vintern har hon vita hår på överläppen.
Hennes pappa Ceylon är ju en känd sabinoförvärvare men jag har också sett kort på hennes mamma som hade en uppåtrinnande strumpa över ena hasen så anlaget fanns hos båda hennes föräldrar.

Kan det vara Couleur Rubin du tänker på?

Pentagon ger nästan alltid minst ett blått öga. Många har ett av varje färg. Han ger väldigt roliga vita tecken också. Han finns på fryst fortfarande.

Jag har träffat avkommor till Ceylon med blåa ögon och lykta.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel Finns det några såna hingstar som generellt ger mindre avkommor, alltså under 165 cm och som dessutom förädlar? Har ett sto e. Stanford...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Veronika
·
F
Avel Vilka (godkända!) halvblodshingstar (mot hopp) betäcker ponnyston egentligen? Jag har ett C-ponnysto som blir 3 i maj (f 2001 alltså)...
2
Svar
37
· Visningar
3 135
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka