hingst och valack

Rosen

Trådstartare
Kan man ha en hingst men en valack? Kommer hingsten att strida med valacken eller försöka betäcka?

Sv: hingst och valack

Kan man ha en hingst men en valack? Kommer hingsten att strida med valacken eller försöka betäcka?

Våran bryr sig inte om valacker.. inte heller om det är unghingstar bara dom visar att dom är lägre i rang... men en an våra 1 åringar försökte betäcka en annan på hingst bete (han föddes med både kulorna redan nere) kanske berodde det på de..

I mitt förra stalll så hade de 2 minishettisar varav den ena är hingst och den ena är vallack tillsammans utan problem.

funkar mer än utmärkt. ett helt gäng valacker funkar med en hingst också, så har jag det.... men släpp inte in ett sto bara, då blir det rusning i hagen! :D

En bekants 14-åriga hingst går med tre valacker i olika åldrar och det fungerar utmärkt. Dock går det ju absolut inte att säga något generellt, vissa fungerar med andra och vissa inte.

Om det fungerar eller inte är väldigt individuellt från häst till häst. Du har fått exempel på där det går bra men det finns också massor av exempel där det inte gått bra. Ibland så illa att hingsten hållit på att ta livet av valacken. Om söker bland trådarna så kan hitta fler svar.

personligen brukar vi släppa unghingstarna med en äldre val. fram tills kastrering (oftast runt 3 års åldern) här är det hingstarna som varit mest "sargade" och val. har skött fostrandet bra.

Oftast funkar det hur bra som helst. Har 2 hemma hingst /valack på 1,5 år. Betäcker varandra gör de inte, men de kan nog leka på detta sätt så att det ser så ut:D

Det är jätte olika från hingst till hingst och så klart hur valackerna är, dominanta eller ej + ålder osv. Försöka kolla läget innan ni släpper ihop dem för blir det liv då så är det inte lätt att gå emellan.

Jag har haft min valack i en "vildhäst-flock" Med flera hingstar och ston. Det gick hur bra som helst :smirk:

Det brukar funka, men samtidigt beror det mycket på hästarna.

har också min hingst med en vallack de är 16 år gamla båda två .
hingsten hade gått med andra hästar innan jag köpte honom så han var van.
De fick stå i boxarna brevid varandra och bekanta sej innan jag släppte ihop dom i hagen .Det blev lite nosande sen var det bra.
Vallacken är dock ranglåg och hingsten bestämmer det mesta,ex väljer höhög först odyl.
har jag däremot ston hemma så delar jag på dem även om det går hyfsat bra ihop då med,men det blir ett evigt vaktande av staketet för hingstens del och valacken vet att hålla sej borta då,blir lugnare att ha dem isär de veckorna.

men det behöver ju inte betyda att alla hingstar går bra ihop med vallack,det varierar beroende hur hingsten har blivit hanterad bland andra hästar. är han snäll ,social och välhanterad så bör det nog gå bra. hingstar är ju hästar de med och behöver få vara häst oxå.
jag tror inte på att låsa in dem som om de vore något slags monster,har de en bra fostran så brukar dom veta hur man uppför sej. dock finns alltid undantag.

Det är ju olika..
Från häst till häst. En del ston kan inte gå med andra och andra valacker kan inte gå med andra valacker.

Medans just Den hingsten kan gå med just Den valacken.

Hoppas ni förstod hur jag menade :idea:

Det brukar gå bra om det är en hingst men om det är flera så kan det bli att de slåss med valacken(två hingstar gjorde det med min förra foderhäst) du kan ju alltid prova men måste vara oerhört berädd ifall någoting skulle hända, tycker du ska ha dem i en hage i närheten så du kan se jämt vad som pågår eller ha dem bara ute tillsammans när du ser på de första veckorna

jag har min hingst med valackar i olika åldrar även med en som tror att han är hingst i mellan åt utan några problem alls.

Kan funka eller inte. JAg har inte varit med om att det fungerat. Hingsten höll på slå ihjäl valacken till slut. Det funkade bra i några veckor, men allt kom smygande...med början att hingsten jagade i väg valacken, därefter jagade han honom runt runt tills han fick tag i honom, tillslut dängde han i tid och otid upp valacken. Så NEJ, det funkar INTE jämt.

Liknande trådar

Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
919
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama