Hingst när stoet går över tiden?

F

frid

Ja, frågan är kanske lite dum men stämmer det att när stona går länge över tiden så är det ofta hingstföl som kommer?:o

Sv: Hingst när stoet går över tiden?

Nope, hade två som gick över tiden förra året med stoföl. Så här stämmer det inte!

Hade ett sto som gick över tiden ca tio dagar här nyss. Hon har fått fyra föl tidigare, alltid på exakt utsatt datum. Hon fick ett stoföl förra veckan. Så det stämmer inte här heller.

Här stämde det dock

föl 1 328 dygn stoföl
föl 2 329 dygn stoföl
föl 3 341 dygn hingstföl

Men det var nog en tillfällighet. Däremot så blev stoet tre veckor innan utsatt datum för hingstfölet huggormsbiten i mulen. Mulen svullnade upp och hon ville inte äta, veterinär var här och vi sederade på att få se vad det egentligen var. Jag var lite smått orolig att hon blivit illa sparkad och käken var i tusen delar och jag fick inte komma i närheten av huvudet, ledde in henne med grimskaft om halsen. Men det var huggormsbett och vet gav henne en spruta (amiodoran nåt sånt??)
Sen blev det nervösa veckor och än mer nervöst när hon gick över tiden. Men till slut blev det en liten pojk utan komplikationer

Senast ändrad:

Mitt ena sto har fölat ca 1 vecka före beräknat datum dom två gångerna hon fick hingstar och precis på rätt dag då hon fick stofölet.

Mitt sto har fått 4 föl

föl 1 317 dygn hingst
föl 2 315 dygn sto
föl 3 328 dygn sto
föl 4 310 dygn sto

Statistiskt sett så stämmer det i cirka 50 % av fallen... ;)

kl.

För mig har det stämt hittills.....MEN det är troligtvis bara en tillfällighet att det blivit så. Så jag tror inte att dräktighetslängden kan säkerställa fölets kön.

Ok, jag sitter just och är så extremt nyfiken på vad det blir här då jag har två ston som ska föla vilken dag som helst. Den ena är tio dagar över tiden och den andra en dag om man räknar på 11 månaders dräktighet. Måste säga att det är nästan värre att sitta och vänta på att fölungarna ska komma än när man själv gick 13 dagar över tiden med vårt första barn :p:D;)

min f.d häst häst övertiden när hon hade föl. hon fölade på dyng 338 ok hon fick ett sto föl så det stämmer nog inte.

min f.d häst häst övertiden när hon hade föl. hon fölade på dyng 338 ok hon fick ett sto föl så det stämmer nog inte.

338 dygn är 11 månader och tre dagar och det anser inte jag är att gå över tiden. F ö så tror jag inte att dräktighetstiden spelar ngn roll för könet.

Mitt sto har fölat:

Föl 1: dygn 343, hingstföl
Föl 2: dygn 330, stoföl
Föl 3: dygn 343, hingstföl..

Nu är hon på dygn 437 och jag gissar att det kommer ploppa ut ett hingstföl vartefter. Men vi får väl se:)

Jag gjorde ju faktiskt statistik på 'alla' bukeföl för några år sedan! Den var ju ingen världssanning, men visade definitivt en viss tendens att hingstföl valde att stanna inne i magen lite längre än stoföl. Ska se om jag hittar det gamla excelarket, då kan jag ju slänga upp diagrammen igen...

KL

Har fått fem föl i år. 2½-3 veckor över tiden allihop. 4 stoföl, ett hingstföl.

kl

Hos oss stämmer det ganska bra.
Har journalfört alla föl som är födda hos oss och det blev en väldans hög.

Överlag så går ston över om dom bär hingstföl. Men det finns massor med undantag.

Vi har ju dragit ut några hundra föl vid det här laget och måste ändå erkänna att det finns en röd tråd över alla ston.

Övertid = hingst :D

(fast i år har 6 av dom "förstört" vår statistik..hehe)

AM

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka