Hingst eller valack?

S

super mario

Jag har en fundering på det här med att ha en hingst!
Jag ångrar nämligen mycket att jag kastrerade min förra häst, han var jättetrevlig och inte alls hingstig och besvärlig fast han stog nära både ston och valacker och gick med valacker i hage. Jag kastrerade för att det var bekvämt- svårt att få tag på stallplats till hingst även om den är snäll. Min fundering är varför man nästan alltid får rådet att kastrera hingstar även om de är jättetrevliga. Jag brukar få svaret att om man inte ska använda hästen i avel så är det ingen mening med att låta den vara hingst men jag undrar vad problemet är egentligen om hingsten är jättetrevlig, är det inte onödigt att kastrera då?:angel:

Sv: Hingst eller valack?

Därför att det förr eller senare blir svårt att hitta stallplats och ev hagkompisar.

Det är också riksablare att kastrera ju äldre hingsten blir.

svårt med stallplats behöver det inte vara.
min hingst fick jag stallplats i nybyggt stall på en ridskola.
han gick i egen hage precis brevid alla andra hästar inkl ridskolehästarna. i stallet stog han brevid dom andra och stallgången så stog han omringad bland andra.

valde att flytta hingsten pga långa avståndet o fick plats i annat stall. det enda kravet var att jag stängslade hagen med dubbelstaket. vilket jag har gjort. han går i egen hage tätt inpå dom andra. jag har provat en gång o släppa in min äldre valack till honom och det va valacken som gav hingsten stryk, inte tvärt om.

en hingst är alltid en hingst men dom behöver inte leva ett odrägligt liv för det. gäller att hålla dom sysselsatta och framförallt inte isolera dom för mycket!

den största risken är att få en hingst som inte kan stressa ner, vandrar, tappar vikt etc. men den kan ju vara mentalt understimulerad och det kan ju gå att lösa på andra sätt också.

Det första som slår mig är att en hingst ju har ett behov av att betäcka och jag undrar hur hästen skulle må om han inte fick göra det. Därför skulle jag fundera noga. Om hästen dock gick med andra hästar och inte visade på frustration, stress eller liknande så skulle jag kanske låta honom förbli hingst om det var viktigt för mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar