Hingst bredvid ston

Tagliabue

Trådstartare
Jag vet inte om jag överreagerar, men i stallet som vi har Polenta inhyrd i står det enbart travhästar. Varmblod och kallblod, Polle är det enda russet, hon står med ett varmblod, ett sto. Bredvid deras hage står ett kallblod och en ca 5m från deras hagar finns en järnhage där hingsten går. Denna hingst, är ett stort varmblod på 4 år om jag inte minns fel. Ägaren i sig, vill inte låta kastrera hästen för han säger de finns ingen anledning. Grejen är de, att han vill inte att några andra hästar än just hans häst ska gå i järnhagen, då han är rädd att om stona brunstar i den hagen, att han ska hingsta upp sig osv.

Idag, fick jag ett samtal från en i stallet (hon som äger kallblodet), hennes medryttare hade ringt och berättat att hingsten stod i kallblodets hage, alltså bredvid stona! Alla sprang som skållade troll och när hingsten skulle fångas in så att kallblodet kunde gå ut i sin hage igen, så var det inte det lättaste att få tag på hingsten.

Jag tycker det är fullkomligt idiotiskt gjort av honom. Han som äger hingsten. Han verkar ju själv vilja att hingsten ska hingsta upp sig så han får en anledning att skälla på oss stoägare känns de som ! :S Det står totalt 9 hästar i stallet, varav det är 2 valacker 1 hingst och resten ston ..

Jag vet inte, jag kanske överreagerar !? De värsta som kunde hända är ju om han släpper hingsten där bredvid igen, och dom då plöjer tråden eller vad som helst kan ju hända då.

Överreagerar jag ?

Sv: Hingst bredvid ston

Det beror väl på hingsten om du överreagerar eller ej.... Alla hingstar jag har kommit i kontakt med har klarat att både gå bredvid ston (en liten "gata" mellan stängslen, ca 1.5m, så klart) och även byta mellan hagarna utan problem. Vi har bara haft tvåtrådars elstängsel (vanligt). De brukar gnägga och brumma och trava lite längs stängslet ibland men håller sig snällt där de ska oavsett vad stona gör. Får de byta hage en stund och gå och lukta där stona varit så är de GLADA och tycker livet är toppen. Jag tycker inte hingstar är så stor grej, de låter lite mer bara... :) Gör inte hingstägaren lite stor grej av det istället?

Om hingsten fungerar bredvid stona är det ju ingen fara. Är ni oroliga för att han inte respekterar staketet/ser ut att ta sig igenom får ni naturligtvis ta ett snack med ägaren om att han måste ha hästen i en säkrare hage.

Min hingst har gått i hage bredvid både ston och valack utan några som helst problem. Går i vanlig hage med två eltrådar, dock gång emellan hagarna för att undvika intrasslade framben. I trähagen har han direktkontakt med de andra hästarna.

håller med.

den erfarenheten jag har av hingstar ihop med ston är att det är stona som blir helt tokiga under brunst och gör allt för att ta sig in till hingsten. :crazy:

Grejen är de att det är Hingstägaren som vill ha hingsten lugn. Så jag begriper inte varför han ska hingsta upp honom själv genom att släppa honom bredvid ston. Då skyller han på oss stoägare ! :eek:

Jag bryr mig inte så mkt. Bara de att jag vill inte ha ett skadat/dräktigt sto (iofs .. så vette sjutton hur de skulle gå till då mitt sto är russ och hingsten vbl :angel: ) men ändå, om så sker så är karriären som tävlingshäst körd för min polle. Tycker det är onödigt att chansa om dom ska dra genom trådarna, kan ju ske hemska olyckor om inte annat ?

Känner de vart ganska yrt inlägg och kanske lite överreagerat .. men men.

Ska tillägga att hingsten Egentligen går i en järnhage med tråd. Och i en hage bredvid (den hagen tillhör ett annat stall, som är bredvid) Går det ett sto och en valack tror jag. Och hingstägaren vart galen av att det gick ett sto bredvid, för risken att hans hingst skulle hingsta upp sig blev ju större .. så han har ju ston bredvid sig.

Men han verkar lite smått lööve in min lilla ponnyskrutt, hingsten.

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Hästhantering Jag har ganska nyligen låtit kastrera min ubersnälla hingst. 4 år vid kastreringen. Han var verkligen världens snällaste som hingst...
Svar
5
· Visningar
1 391
Senast: ponilover
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 940
Senast: Tussinussen
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve