Hingst 88 till sto 101cm/B-prem utan siffror

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Itchie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 101

Itchie

Trådstartare
Som ni förstår har jag två skilda frågor.

1. Klarar en hingst på 88 cm att betäcka ett 13-14 cm högre sto utan problem? Att tjuvbetäckningar har skett med bra mycket större storleksskillnad är jag givetvis medveten om, men vid en planerad (fri)betäckning vill man givetvis ha så stor chans till lyckat resultat som möjligt.

2. På mitt stos stambokföringsbevis står enbart "Premierad med värdebokstav B". Jag har seglat runt på SSS och SH, men inte hittat de upplysningar jag söker. Hur får jag reda på de enskilda samt slutpoängen och vad innebär "egentligen" värdebokstaven B?

Sv: Hingst 88 till sto 101cm/B-prem utan siffror

1. - Ja, det borde han klara av, om inte annat så kan ni handbetäcka och ställa stoet i en grop eller backe.
(mitt xx-sto betäcktes med en 132 cm hög hingst för 2 år sen, hon är ca 160...)

2. - Värdebokstaven B betyder att hon är stambokförd och har uppnått minimikraven för detta (lägst kl 3). För att få reda på poängraden, kontakta förra ägaren och hör efter om de har kvar pappren från premieringen, annars finns det arkiverat hos SH så du får kontakta dem.

(för den som undrar så har itchies ponny bott i min grannby, därför vet jag mer än "normalt"....)

Hej igen & tack för svaren! Ju mer jag läser på SSS' sida, desto mer förvirrad blir jag :crazy:. Såhär står det:

"2008-01-20 Lägsta kravet för tilldelning av meriten RS, är att ponnyn är godkänd på avelsvärdering enligt rasvisa krav. (SSS styrelse håller på att utarbeta reglerna.)"

Nu är ju iofs stoet ifråga stambokfört redan -93, så vad var minimikraven då? Vad menas med kl 3? (Huvvaligen, nu avslöjar jag min totala okunskap i ponnyutställningens värld :o:D)

PS. Fräck kombination! Vad var det för hingst? Hur stor är avkomman nu (åring?)?

Det är nya regler som håller på att utarbetas, det som gällt tidigare är lägst klass 3 vilket innebär 30 poäng eller mer - låga krav.

Det har ju varit lite turbulent i Shetlandsvärlden och sista orden är nog inte sagda ännu. Så det är mycket som hänger i luften just nu, om hur saker och ting ska fungera i framtiden.

Hingsten som betäckte mitt xx-sto heter Tyreos Storm Buster (och stod på station där din vita bodde efter sejouren hos mig)

Oj, nu börjar jag närma mig "Gnägg" med mina off topic (tur att du är moderator och kan flytta om du vill :angel:) - Vilken maffig hingst! Och otroligt vacker som föl (avkomman, alltså)! Hur hög är hon i dagsläget?

I alla fall fick tydligen mitt sto 37 p vid premieringen. Så nu vet jag det (tack "gammelmatte"!). Är jättesugen på att visa dottern E. Gletness Rockall också (det är henne jag funderar på att betäcka), men det enda som stämmer i tid är Shetland Syds Bruksdag med Drive-in utställning i Trelleborg den 14 juni, men som jag fattar det måste man då delta i bruksklass för att kunna få exteriörbedömning.

Jag vet inte hur hög hon är, jag har inte mätt henne. Vi hoppas att hon stannar som ponny, men det spelar egentligen inte så stor roll för ägaren.

Du måste delta i bruksklass ja, fast *hmm* frågan är om du kan visa henne där ändå, för domaren har ju ägt hennes pappa - eller det kanske är tillräckligt länge sen han sålde hingsten ifråga? *funderar på vad jävsreglerna egentligen säjer*

Ooops, tänkte jag inte ens på :o. Jag får kolla upp det lite närmare.

min förra hingst (156 cm) gick i en hage jämta 2 shettisar en dag rymde ena shettisen (92 cm) å vi kom på dom göra vad?? ja gissa vad :angel:.. hingste låg typ på knä å 11 mån efter kom ett underbart litet föl. jätte litet men efter 2 mån va bebbe lika stor som mamma =9 är ni stor c ponny =)

... och stora ston har man ju hört att de har lagt sig ner för att lillhingsten ska komma till. Vad gör man inte för lite älskog :angel::o...

Du måste delta i bruksklass ja
Och i och med det kommer nästa fråga: Hur går de olika grenarna till? Jag börjar misstro min tidigare naturliga googlesökningsfallenhet, för jag hittar - NADA. Var finner jag info :confused:? Jag menar, det bör ju skilja sig ju endel från storhästbruksprov (Fast det hade varit himla kul med fullblodsagility :angel:).

Du måste delta i bruksklass ja, fast *hmm* frågan är om du kan visa henne där ändå, för domaren har ju ägt hennes pappa - eller det kanske är tillräckligt länge sen han sålde hingsten ifråga? *funderar på vad jävsreglerna egentligen säjer*
Såhär svarade SSS (Tack för snabbt svar! :bow::love:):

"SSS:s jävsregler lyder enligt följande:

"Vid utställning med endast en domare äger ingen rätt att delta med ponny som domaren är uppfödare eller ägare till eller har ägt. Ej heller får domaren vara ägare eller uppfödare till far eller mor till den utställda ponnyn. I enlighet med dessa regler går det bra att visa en ponny efter "GR" för "TJ".

Hjärtligt välkommen på Shetland Syds utställningar och aktiviteter!"

Och i och med det kommer nästa fråga: Hur går de olika grenarna till? Jag börjar misstro min tidigare naturliga googlesökningsfallenhet, för jag hittar - NADA. Var finner jag info :confused:? Jag menar, det bör ju skilja sig ju endel från storhästbruksprov (Fast det hade varit himla kul med fullblodsagility :angel:).
Tömkörning - man går bakom hästen och tömkör ett litet "dressyrprogram" i skritt och trav.
Agility - lite liknande hund-agility fast man håller ponnyn i ledtygel. Det brukar vara skutt över hinder, gå på presenning, springa slalom, ställa framhovar i ett bildäck, gå igenom ett "tält" (typ prärievagn) och springa genom fladdrande plastband, för att ta några exempel.
Konkörning - man kör med egen medtagen vagn, som en "hoppbana" där hindren är passager mellan koner med bollar på, på tid. Nedlagen boll - poängavdrag.
Hoppning - hoppbana med ryttare, olika höjder, lägsta brukar vara med ledare.
Ridsklass - "dressyrprogram" med ryttare, jag har lite dålig koll på hur detta funkar i dagsläget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka