Hinderchef i år igen.

mariajonsson

Trådstartare
För tredje året i rad så har vi fått bossa över cementhindret i Villvattnet i dag. Gud vilken hektisk men toktrevlig dag vi har haft.

Jag tycker själv att vi aldrig har varit så väl förberedda innan tävlingsstart som i dag. Vi sprang banan "tusen" gånger och stod sedan vid sidan och memorerade hela banan. (man står ju där när man ska kolla hur dom kör)

Två tjejer vid in och ut och tidtagning, jag och "svärdotter" Olle kollar och ritar hinderskiss.
Så långt är allt lugnt.
Allt går fint till ungefär mitt i tävlingen, när en kusk kör fel väg i port A. Jag går bort till Olle och hon säger samma sak, att port A är missad.
Vi ropar ner domaren som samtalar med oss och tar med sig fakta och skisser.
Men sedan kommer det något som man lätt skulle kunna undvika.

Domaren ringer till mig när jag sitter i bilen på väg hem. Kusken bedyrar att hon kört rätt väg. Vi pratar en god stund och jag redovisar igen varför jag tycker att hon kört fel väg.
Att kusken tycker annat kan förstå, efter som jag gjort samma manöver själv.
Jag var helt övertygad att jag kört rätt väg till dess vi tittade på den film som min kompis tog när jag körde. Då fick jag svart på vitt att jag faktiskt kört fel.

Nu kommer jag till själva tanken med den här tråden.

Varför filmar man inte varje hinder???

Istället för att ha två som tittar/ritar hinderskiss så filma!! Vilken liten kamera som helst kan ju filma. Då behöver man ju aldrig tvivla.
En som ritar och en som filmar som backup.

Skräcken är ju att underkänna någon som faktiskt har kört rätt väg. :o

Maria

Sv: Hinderchef i år igen.

Samma sak uppstod för en vecka sedan hos Bergs Hästklubb.

Kan ha fel, men står det inte i TR att film inte är godtagbart som bevis?

Har för mig att det kom på tal i Bollnäs förra året när en kusk hade på film att hon kört rätt väg men funktionärerna påstod annat.

Jag håller med dig!

Inte kan det väl vara så att inte film är bevis??? Är en skiss bättre? Låter helt galet.
Vem kan motsäga sig en filmupptagning som är gjord på plats samma dag. Knappast tid för manipulering. Men jag kan förstå om jag kommer om två veckor och hävdar att jag har en film som visar att jag kört rätt.

Maria

Skulle vara kul om någon har en ritad hinderskiss att lägga ut så man får se hur "lätt" den är att tyda!
Lämnade ju alla mina till domaren.

Maria

Vi hade ju bara 1 felkörning i Osthindret tack o lov.
Ni hade ju bland de bökigaste hindrena att bedömma.
Tänk så smidigt om alla hinder filmades då skulle ju även kuskarna få möjlighet att SE sig själva i hindren också.
Fast man ska ju inte lita till 100% på tekniken så en ritare som backup helt klart.
På "stenåldern" när jag bodde i Valbo så kunde man på vissa tävlingar få sin ritt filmad mot betalning.. Så det kanske vore ett sätt att finansiera det hela lite också.. Att de kuskar som ville då kunde köpa sina filmer..
Tål att tänkas på ska ta upp det vid med Rolf vid tillfälle. Det skulle ju "bara" krävas 8-10 Videokameror och så många extra funktioner.

Anna-Carin

Men även en bättre mobil kan filma in en vodeosnutt:idea:
Och dom flesta har väl en sådan:angel:
Men ska de va lite kvalite lär det ju som sagt bli en del kameror...

Jag som kusk hade garanterat välkomnat en filmning vid varje hinder. Jag körde tydligen fel härom tävlingen och jag var också säker på att jag kört rätt. Men, det visade sig att jag hade fel. Nu var itne tävlingen så viktig eftersom min häst inte var helt ok dock. Men jag tänker om det var en viktig tävling.

Jag tänker också på de stackars hinderskissarna som har svårt att skissa rätt och snabbt när hinderskisserna man ska skissa på inte alltid är förenat med verkligheten i dimension och placering på stolpar och annat.
Kanske vore det bra med flygbilder som görs om till rätt skala? Iallafall på de hinder som ligger så man ser dem från himlen.

Såg felkörningen o ja kusken missade rent A porten tyvärr, gick baklänges genom en annan port tom tror jag.

Men att missa en port är väl eg ganska lindrigt. Erik Broms körde ju hinder 3 o 4 i fel ordning :o så även de mest rutinerade kan ju göra fel inte bara kuskar på lättare nivå ;)

Men 1 felkörning rättades ju faktiskt tillbaka under lördagskvällen då det var funktionärerna som hade sett fel o kusken kört rätt så ibland så...

Gissa om vi blev förvånade när han efter att ha varit hos oss i osten aldrig kom tillbaka till röran eller åsarna kanske de kallade de hindret å sen såg vi han på bron istället..
jag kände mig då väldigt liten där jag satt på rullatorn och tog tid i allafall!

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 086
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar