Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

K

Kat

Hur vanligt är det egentligen att foster där det blir komplikationer (som räddas upp) under graviditeten, föds skadade på något sätt?

Jag tänker eftersom tvn just aktualiserade det här med fosterdiagnostik.

Min mor jobbar på gyn och har vid något tillfälle nämnt angående något fall med ett väldigt sjukt barn, att det var komplikationer redan vid graviditeten, så hon var inte förvånad över att det blev så.

Hur vanligt är det egentligen att barn som föds sjuka varit påväg att stötas ut av kroppen under graviditeten
(och hur vanligt är det att de som är påväg att stötas ut kommer ut sjuka på något sätt?)
 
Sv: Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

Jag vet inte, men jag har också funderat i de här banorna. Jag har ju haft två extremt komplikationsfyllda graviditeter och de yngsta är prematurer. De verkar inte riktigt som alla andra, men inte på något negativt sätt. Det är i allafall inga stora fel på dem, som jag skulle kunna härleda till att de egentligen skulle varit spontanaborter.
 
Sv: Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

Min mamma hade ett par missfall mellan mig och min bror. Vid något av tillfällena "hann" hon till gynekolog innan missfallet var ett faktum. Gynekologen sade till henne att han möjligen kunde rädda fostret, men att det i så fall skulle innebära sängläge för mamma under graviditeten, samt att han inte rekommenderade detta, då han ansåg att det troligtvis var något fel på fostret. Mamma valde då att låta missfallet ha sin gång.

Detta måste varit någon gång mellan 1971 och 1978, möjligen har synen på missfall ändrats sedan dess, men jag har alltid tyckt att den gynekologens tankesätt var sunt, på något vis...
 
Sv: Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

Jag tror att det är ganska ovanligt ändå. Dessutom har jag för mig att en stor andel av den relativt lilla andel handikappade barn som föds blir det i samband med förlossningen. CP är väl en förlossningsskada tex.

Ser man till U-länderna (eller förr i tiden i Sverige) där man har sämre mödra- och förlossningsvård så har de större andel handikappade än vad vi har.

Sen kan man ju då komma in på etiska frågor om hur problematiskt det är att handikappade barn föds. För de inblandade kanske det skänker större glädje att få ett handikappat barn än inget alls.
 
Sv: Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

Är nog inte helt ovanligt....

En i min föräldragrupp hade en jobbig grav, med värkar (som de lyckades hejda) i v 22 och i v 26. Barnet föddes i v 37, och hade så outvecklade lungor (trots att graviditeten ändå var såpass fullgången) att det dog dagen därpå :cry:

På något sätt så känns det som att modern sjukvård lite för ofta hindrar naturen att ha sin gång (men det skulle jag säkert inte tycka om jag stod mitt i någonting sådant)
 
Sv: Hindar vi kroppen att stöta ut de sjuka fostren?

Jag har funderat på samma sak, faktiskt. Det finns ju två fall - där fostret stöts ut för att det är ngt fel, och där skadorna uppkommer pga komplikationerna vid förlossning. Om kvinnan har en svag livmodertapp, eller bär på GBS, och barnet/fostret DÄRFÖR stöts ut kan det ju få hjärnskador eller annat pga att de är prematura, men då är det ju inte fostret i sig självt det är "fel" på.

De flesta allvarliga genetiska fel innebär ju missfall innan v 12. Många andra fel påverkar inte barnet så länge det är i livmodern, men det kan inte överleva utanför ... om barnet har trisomi 18 eller något annat hemskt. Då är ju hela graviditeten normal men barnet dör snabbt efter förlossningen.

Etiken i det hela är ju skitsvårt - vem kan säga om någon är värd att räddas eller inte? Och oftast vet man ju inte ens - känner en tjej som hade ett foster med en avvikelse i hjärnan, och de rekommenderade abort, men hon gick tiden ut och när barnet föddes var det inga som helst fel på det, det hade 'växt bort' i livmodern.(Vet tyvärr inga mer detaljer än så, om de sett fel eller vad som hänt EGENTLIGEN).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 303
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp