Hinda älgflugor?

Pancakes

Trådstartare
Edit: Rubikren ska givetvis vara HindRa älgflugor?

Har ju hört om den hemska älgflugan men aldrig sett någon förrän idag. Den landade på hästens bog och jag fick leta som h-vete innan jag fick fatt i den och så satt den sig helt sonika på handsken istället och vägrade släppa taget. Fick kämpa som en blå för att bli av med den (försökte klämma ihjäl den, men jag är så sjukt rädd för spindlar och insekter så det var svårt). Vad gör man för att undvika det äckliga lilla djuret när man rider? Försöka inte rida nära skogen, insektsspray? Tanken är att hästen ska klippas, gör det honom mindre attraktiv som värddjur?

/Pancakes som blir äcklad bara av tanken och knappt kan sluta rysa.

Sv: Hinda älgflugor?

Tyvärr är det inte så mycket som hjälper mot dessa små äckel. :( Häromkring finns det ganska gott om dom i vissa delar av skogen, speciellt i fuktig tallskog. Så vi rider med täcken och håller oss helt enkelt borta från de värsta områderna.

Nästan så man börjar längta efter snön!

Åh, jag som nästan hade hoppats på nån mirakellösning ;)

Men hur länge är de aktiva? Tills det blir vinter och snö?

Jag har för mig att de är aktiva fram till första ordentliga frostknäppen. Det är bara till att helt enkelt härda ut, undvika att rida in i täta skogspartier och lära dig att bli snabb på att fånga och krossa dem ;)

Usch dom är hemska, omöjliga att ha ihjäl också. Fanns mycke sånna i Östergötland, men inte sett nån i Västernorrland

Här (en bit NO om Göteborg) verkar vi ha extra många i år dessutom! :( De kläcks i sept-okt och brukar fladdra runt tills det varit ordentlig frost några nätter/dagar på raken. Inne i skogen är de mer skyddade. Men jag kan inte påminna mig att vi haft älgflugor så sent som december, ens milda höstar. Tror inte att de finns i Norrland.

Ridtäcke och undvika barrskog är nog enda sättet är jag rädd. Det är bara att nypa tag och mosa alla som landar mellan fingrarna - efter ett tag har man tappat all "respekt" för dem och begår massmord utan bekymmer. ;)

Ridtäcke är dock inte att rekommendera då de bara kryper in under täcket och då ser du inte ens dem. Däremot något som hjälper! Kanske inte det smidigaste men det fungerar. Detta mirakel-medel är nyponpulver. blanda med vatten och spraya på. Se dock till att det inte är socker i pulvret, fungerar alltså inte med vanligt pulver till nyponsoppa. Jag använder detta då vi har en häst som är extremt känslig för ärgflugorna och får stora svullnader när hon blir biten.

Älg har vi gott om, men vad är älgflugor?? Har jag aldrig hört talas om. :S

// Tyras - som bor i norrland.

Tyras: Det är äckliga kryp.. Att ni inte har några är nästan tillräckliga skäl för att packa flyttlasset för mig. :)

220px-Lipoptena_cervi_1.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Älgfluga

KL

Jag har inte kommit på något sätt att slippa asen, men däremot har jag blivit jäkligt snabb på att fånga dom o klämma dom (dock m handskar).
Här har vi mängder av dom just nu och dom verkar älskar min häst som verkligen är superkänslig, så nu är de tråk på ridbanan som gäller.

Var ute och red idag med vännina.
Hon har hästen hos mig så det är samma hage och miljö våra hästar går i.

Hennes häst är en islandshäst med exem. Den går fortfarande med exemtäcke men har naturligtvis satt en rejäl päls redan :)
Hon är brun och vit skäck, ganska mycket vit.

Min häst är en quarter, fux, som inte satt så mycket päls ännu, går dock ute dygnet runt ännu.

Vänninan fick 2-3 älgflugor på sin häst under ridturen, spceiellt när vi kom in i en lite blötare skog.

Min häst hade ingen alls vad jag kunde se....

Har pälsens tjocklek/täthet och färgen på hästen med saken att göra eller är det bara en slump ?

hm, konstigt!

För en bekant till mig som har islänningar säger att hon får omkring 10 älgflugor (fast här nere i blekinge kallar vi dom för älgloppor)
Jag brukar få 1-2 st/ritt på min islänning.

Under vinterhalvåret när jag täckar kan jag hitta någon precis under täcket när jag tar bort det. Dom trivs tydligen gott i hästpälsvärmen...

Men jag vet inte om dom reagerar lika på flugmedel?
Har ju slutat använda flugmedel nu när dom flesta flygfän har försvunnit..

Jag tror nog att det är en slump, för alla älgflugor älskar min vita, olurviga arab och verkar dissa mammas lurviga kallblod. Bromsarna i somras var tvärtom.

Jag har funderat på om de söker sig till värme och inte till doft. Mamma hade en hel drös innanför jackan nä hon kom tillbaka efter att ha plockat svamp.

Liknande trådar

Dressyr Har blivit mer och mer medveten om mitt problem med min vbl travare. Han har varit ridhäst i några år nu och jag tycker överlag han är...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka