Himalaya Vinter

S

Sweet

Har fått hem mina två Himalaya vintertäcken nu!! De är kanonfina och absolut värda vartenda öre så här långt!! Jag köpte i färgen "ljung" som inte alls är ROSA som den ser ut att vara i katalogen, de är snyggt, ljust ljunglila. Inte skrikiga i färgen alls. Passformen och storlekarna är bra och hela täcket känns rejält. Insidan är av en ganska glatt polyester så det fastnar nog inte så mycket hår och smuts, bogen är fodrad med halkig nylon för att förhindra skav. Nu har det inte regnat sen jag fick dem i går :smirk: så jag vet inte om de håller tätt än men jag återkommer med rapport så fort det har regnat!

Sv: Himalaya Vinter

Jag köpte regntäcket, är rätt nöjd. Men en sak stör mig rejält...bukgjordarna verkar vara gjorda för att passa världens fetaste häst :-(....har fått spänna på innersta samt slå en knut så dom inte ska hänga så hemskt under magen. Kan INTE förstå varför gjordar under magen ska vara så förbenat långa hela tiden. Passformen kunde enligt mig vara lite bättre...fast, det duger. Det har hittills hållit tätt mot regn.

Ah! Jag funder själv på att köpa hem Himalaya regn + vinter och det ska jag göra om de är så bra! Åter kom gärna med regnrapport! :D

Har beställt ett sådant regntäcke,tog snabbpaket så det borde komma på måndag.Här har det regnat jättemycket den senaste veckan så jag vill ha ett extra täcke för ibland hinner inte täcket torka om man tagit in pållan sent till nästa dag.
Så jag är nyfiken efter att ha hört så mycket positivt om det täcket.

Säger bara: Tack och lov för dessa täcken. Dom är dom enda som man slipper ta till skomakaren för att länga gjordarna på....
Varken på den gamla irländska huntern, new foresten, fjordingen eller ardennern.
Har du rätt storlek på längden passar x-gjordarna.....

Det är ju väldigt mycket lättare att korta av ett par gjordar som är för långa än att förlänga ett par som är för korta!

Har inga problem med för långa gjordar på mina täcken. Inga superfeta hästar heller...

Jag köpte ett himalaya regn till mitt varmblod. Först ett i 125 men det var på tok för stort, så det blev ett 115. Enda nackdelen är de långa gjordarna, får snurra dom. Och spännena som är ngt veka.

palle skrev:
Säger bara: Tack och lov för dessa täcken. Dom är dom enda som man slipper ta till skomakaren för att länga gjordarna på....
Varken på den gamla irländska huntern, new foresten, fjordingen eller ardennern.
Har du rätt storlek på längden passar x-gjordarna.....

Hur funkar det i bogen på din fjording och ardenner?
Brukar alltid köpa täcken med bogveck till min nordsvensk då de flesta täcken utan brukar vara alldeles för trånga.

Köpte ett likadant som ditt, också ljung. Det sitter jättebra på pållan, FÖRUTOM gjordarna! De är toklånga ju! :smirk: Kommer behöva korta dem med ungefär 15-20 cm. Vilket blir dumt, för den dag jag skulle behöva länga dem så kommer inte det gå. (Knutar vill jag inte ha, så jag tänkte sy ett veck istället.) Har inte låtit henne ha täcket på sig ute ännu, det är inte tillräckligt kallt än på långa vägar, men täcket verkar vara tillräckligt robust för att klara både blåst och regn och snö. Det var förvånansvärt tjockt också, tyckte jag, jag hade förväntat mig att det skulle vara något tunnare. En positiv överraskning! :)

Ja, det är supermysigt!! Min lilla tjej har det på sig på nätterna nu (går på lösdrift), trots att det inte är så kallt för hon har börjat ömma lite i sin rygg och värme gör det bättre. Hon är jättetjusig i sitt fina lila täcke!

Oki tack tack, inte köpt så mycket hästgrejor i år..

Jag har en fredriksborgare, han är riktigt bred om bogen och det passar kanon på honom. Dock håller jag inte med flera andra om att gjordarna är långa snarare korta men å andra sidan är min VÄLDIGT rund om magen :P

Det är helt kanon mot regn helt torr trots en dag och en natt i regn. Nu har jag bara regntäcket men fryser han i vinter -ska gå på lösdrift så ska han få vintertäcket också.

Jag har det Isblåa och den är inte alls skrikigt som i katalogen utan har en dov blå ton, skit snyggt på min fux.
Behöver stoet något nytt regntäcke blir det ett lila!

Tror ni att det skulle passa på en arab eller skulle det vara alldeles för stort i bogen?

Det låter ju riktigt bra det där.
Långa gjordar är nog inget problem för min häst heller, kan vara skönt att inte behöva spänna ut alla gjordar på det yttersta jämt.

Det är täcken som helt klart är värda pengarna, väldigt mycket täcke för väldigt lite pengar! Jag har inte hört någon som har något riktigt negativt att säga om dom än. Hållbarheten verkar vara bra och de håller tätt också och har skaplig passform. Alla hästar ser ju olika ut så de kan ju inte passa alla sorters hästar men de passar på mina varmblodstravare i alla fall.

Mynta2 skrev:
Jag köpte regntäcket, är rätt nöjd. Men en sak stör mig rejält...bukgjordarna verkar vara gjorda för att passa världens fetaste häst :-(....har fått spänna på innersta samt slå en knut så dom inte ska hänga så hemskt under magen. Kan INTE förstå varför gjordar under magen ska vara så förbenat långa hela tiden. Passformen kunde enligt mig vara lite bättre...fast, det duger. Det har hittills hållit tätt mot regn.

Måste säga att jag är så otroligt trött på det motsatta!!! Två täcken jag har har till min pålla (varav ett från Hööks) har jag fått spänna ut max och ändå kan jag inte ha dem som kryssgjordar... :o

Är därför tacksam att Börjes täcken har lite längre gjordar. Har provat ett börjestäcke (bomull) på henne och där har jag inga gjord-problem alls. :banana:

Men förut, när jag hade en smal liten sak till ponny ;) så hade jag det problemet med för långa gjordar. Men vadå? Det är ju bara att sy in eller ngt!! :)

Ha det bäst allihop!

Liknande trådar

Utrustning Någon som har ett? Hur är de? Finns som både regn och vintertäcke. Det har ju helt fantasktiska specar... Min häst har grymma problem...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: 95johsv
·
M
Utrustning Nu är det dags att inhandla ett regntäcke, igen... Jag har velat fram och tillbaka, och nu ber jag er om hjälp! Svik mig inte nu!;)...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka