Hidratenitis suppurativa

Anna

Trådstartare
Någon annan som lider av detta?

Jag har fått penicillin mot stafylokocker två gånger om nu, men efter googlande (ja, jag vet att man inte ska Google-diagnosticera men jag har varit rätt så säker) är jag ganska övertygad om att det handlar om just HS.

Jag har varit fri från "skov" i nästan ett år men de senaste veckorna har jag fått bölder stora som min handflata fram och tillbaka i armhålorna eller närheten därav, såpass illa att jag inte kan lyfta armen och knappt klä på mig själv.

Och ja, jag har sökt läkare (dock inte fått denna diagnosen, senaste läkaren jag träffade hade aldrig hört talas om det) men undrar om någon som lider av detsamma har några tips på hur man kan bära sig åt för att få det lite enklare.

Här finns lite info och här finns en bild på min senaste som sprack igår natt och jag hade var och blod ner till midjan på nattlinnet. Titta på egen risk för det är inte vackert.
 
Sv: Hidratenitis suppurativa

Aj, det ser ont ut!

Jag fick själv denna diagnos för 3-4 år sedan, har problem i ljumskar och underlivsområdet.

Fick flera mindre bölder som jag först trodde var jättelika smärtsamma finnar men jag sökte ej för dem (gillade ej min dåvarande husläkare) och tiden gick. Dock läkte de aldrig. Sen fick jag plötsligt för mig att det kunde vara herpes, inte för att jag visste hur jag skulle ha smittats men det kan ju ligga latent i många år hade jag läst.

Så jag sökte på könsmottagningen på drop-in. Där hade jag tur och träffade en läkare som verkade erfaren och som gav mig diagnosen hidradenitis suppurativa. Jag blev behandlad med antibiotika och blev mycket bättre. Fick tydliga instruktioner att om jag fick behov av mer behandling skulle detta ske på hudkliniken och INTE på vårdcentralen. Jag skulle be om remiss från vårdcentralen till hudkliniken i så fall.

Har varit nära att be om den där remissen några gånger när det varit besvärligt, men inte behövt det ännu. Jag har väl haft tur i oturen och inte haft så stora bölder men det gör ju väldigt ont innan och när de spricker...

Hoppas du snart får bra hjälp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp