L

LouiseL

Hej! Jag skaffade ett varmblod för några månader sedan (som har gått på trav för längesen). Har ett litet problem bara.. När jag rider ut i skogen och jag möter en travhäst med sulky blir han alldeles galen. Stegrar, galloperar runt på stället osv. Och efter det så kan han aldrig bli lugn igen utan bara ska rusa hem.

Någon som har ett bra tips för att göra honom lugn?

Sv: Hetsig

Nej. Förhoppningsvis kanske det går bort med tiden, men de flesta hästar som har gått på travet reagerar så om de har haft negativa upplevelser i samband med "travlivet", eller om de tvärt om älskade det och vill desperat springa efter och om. Min reagerar så och han har inte travtränats på över sju år så...

så gör min häst oxå trots att han inte är ett vbl från banan. Jag pratar mkt med honom klappar o försöker få honom att fokusera på mig, försöker få igenom lite öppna, gör halt, fram i trav, ner i skritt osv, hela tiden saker som får honom att tänka o koncentrera sig.
Lycka till.

Min häst blir också pigg när han kommer i kontakt med andra travare.Han är riden i rätt många år nu och femton år.Men travarlivet sitter nog i.Jag har bomullstussar i öronen på honom när jag rider och då blir han lite lugnare.Och jag kan ha kontrollen på honom bättre.:bow:

Förhoppningvis går det över med tiden, men du kan ju försöka att alltid hålla honom sysselsatt. Om han tänker på annat kanske han inte hinner bråka :)
Titta rakt fram och för över känslan av att det är rakt fran ni ska till hästen, så kanska han tillslut bara tänker på det i stället för den andra hästen.

jag gissar på att tävlingslusten vaknar i honom du skulle ju märka om han kände väldigt obehag.de flesta travarna uppskattar också en tur i skogen med sulky..vi har nämligen en 19 årig tant i stallet som inte är körd på banan på hårt länge utan har gått i avlen..hon blir överlycklig när hon ser en sulky och härjar runt som en galning..men som sagt det bästa är att försöka avleda hans uppmärksamhet till något annat..lycka till

Jag skulle föreslå att du försöker ta kontakt med någon som kör sin häst med sulky utan att för den skull vara ute för att träna för travbanan. Kanske någon annan som har köpt en travare för att omskola den till ridhäst och samtidigt kör ibland. Om du då kunde prata ihop dig med den personen om att han/hon kör förbi hagen där din häst står (i lugnt tempo förstås), kanske kommer förbi medan du arbetar din häst från marken eller rider på ridbana. Kanske lägga ribban ännu lägre från början bara för att se precis vad det är som gör din häst upphetsad. Blir den orolig bara den ser en sulky? Och sen stegra svårighetsgraden efterhand till att skritta med hästen på samma ridbana som trav-ekipaget kör runt på och sen ta en vända tillsammans i skogen o.s.v. Låta det ta tid.

Men jag antar att det knepigaste kan komma att bli att hitta den där kusken som vill vara en del av projektet... Lycka till!

Nej han blir inte hetsig bara han ser en sulky. Jag hörde med hans förra ägare och hon sa att han blev misshandlad då när han travades :( Det låter som en bra idé med att fråga någon travgubbe om han är villig att hjälpa till! Ska dock flytta till ett annat stall nu i april så förhoppningsvis så finns det inga travhästar där. Men det är inte alltid som han bara blir rädd för det, utan ibland så blir han rädd för ingenting. Kanske är det för att vi inte riktigt känner varandra än?
När han blir rädd så vill han ju somsagt bara springa hem, och han blir väldigt hård i munnen då också, det är väldrigt svårt att få honom i halt. Det kan ta flera meter innan jag får han att stå helt stilla. Jag vill inte bara dra i hans mun, så jag ger, tar, ger, tar, men det funkar inge vidare.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama