Hetare än de flesta...

Jamtland

Trådstartare
Jag trodde min förra häst var höjden av hets, men nya fodervärds damen är snäppet värre.

En nordis på fem år, som aldrig gått lopp (så hon borde inte vara hetsig därför), som är något så in i bomben het att det är rent skrattretande... När du rider i skogen kan hon i början av ridturen och slutet av ridturen eventuellt skritta i normalfart :D , kommer du ut på vägen, går uppför en backe, tar i tyglarna, you name it, då är det 190 som gäller resten av ridturen. Samma sak vid tömkörning eller körning, 190 från start till mål. :banana:

Håller du igen går hon uppåt, gör du halvhalter så går hon uppåt, sågar du så går hon uppåt, tar du omtag i tyglarna går hon uppåt. Hon reser inte varje gång, men energin förvandlas från framåtdrivande till uppåtdrivande. :bump:

Det som gör henne annorlunda än andra är att hon inte vill gå hem, utan bara vill ut och JOBBA. Maken till arbetsvillig häst har jag aldrig träffat på. Hon har fått besök av equiterapeut, och är snudd på helt ok i kroppen. Jag vet att hon i sitt hem inte får rusa iväg, och hon gör det inte på ett stressat vis, hon har öronen framåt, glad blick i ögonen (så länge du inte bromsar henne), och allmänt nöjd med att få ut och jobba. Får lagom mycket att äta.

Vad GÖR man?

Sv: Hetare än de flesta...

Ha ha, låter som du skulle prata om min, hon är likadan, förutom att jag lärt henne från början att rusa iväg är inte acceptabelt, det är ju jag som haft henne sen föl, så då har jag ju kunnat forma henne som jag vill. Min går ju inte att ta i munnen, hon reser sig inte, men blir bara hetare och trampigare om man håller i henne. Jag vill heller inte ha en häst som jag får träningsvärk av att rida.

Jag rider mycket med vikthjälper och lätta, fina, mjuka halvhalter, utan att ta i tyglarna helst. Stannar ibland och backar några steg. Jag har fasta avsnitt under mina turer som alltid alltid görs på samma vis, tex, här är det ok att springa fort, här joggar vi alltid och här skrittar vi alltid. Det funkar bra på henne. Men avviker jag från någon rutin, så har jag göra ett tag att pränta in dom igen.

Om inte jag ställer för höga krav så ger hon tillbaka. Alltså, skrittar jag 50 meter där inte hon vill skritta alls och jag vill skritta 100 meter så får jag nöja mig med dom 50 m, hon har gett mig lite av det jag ville, och jag ger henne lite av vad jag vill. Så skulle man ju kunna göra även i fart, du kanske inte gör en halvhalt till att börja med, utan nöjer dig med att känna att hon saktar ner lite. En annan sak som jag gjort med min är att hon får springa fritt (nästan) i branta långa uppförsbackar. Nu har hon lärt sig att det är hon själv som sliter och inte jag, alltså kan hon nu tom sakta av och stanna och beta mitt i backen ibland. Jag är också noga med att aldrig släppa upp henne i tempo, mer än på godkända sträckor, för då blir hon genast het.

Nej jag tror du måste komma ifrån att hålla mot i munnen, mer än ett snabbt lätt tag för att påkalla uppmärksamheten. Sen kanske du får göra om den saken flera gånger, men till slut brukar budskapet gå igenom. Sträva efter att rida på långa tyglar hela tiden. Tro mig, jag har ridit diverse galningar som andra inte fick stopp på, och det har funkat på varenda en av dom att tänka så.

jag skulle föreslå att du tar ner lite på fodret och försöker arbeta henne i en paddock eller ridhus. där försöker du att arbeta henne på en volt i olika storlekar för då kan hon inte resa sig! :smirk: sen kan du ju arbeta henne mycket så att hon får lite kull! träna mycket med cavarliettie och visa att du bästämmer men slå henne aldrihg! :bump:

sen kan du ju ta av henne nosgrimman om hon har det och försöka jobba medhur du kan bli bättre på att ta hand om och rida hästen!

hoppas det funkar

Men snälla lilla vän!?
Vilken planet kommer du ifrån?

Försäkra dig om att hon inte har problem i munnen....Att vara ute i skogen är bland det bästa som finns. Det tycker även mina hästar. Jag har vissa gånger märkt att dom inte orkar bära sin ryttare i sund form, så länge som dom själva vill, och av trötthet uppstår lätt en stress. Hur reagerar hästen ifall du stretchar, kollar av, henne efter ridturen?
Finns det indikationer på att hon är spänd, oliksidig eller öm?

Vore jag i dina skor så skulle jag byta bettet mot grimma och grimskaft och ta på ett par bra promenadskor. Jobba ifrån marken, gärna i skogen, med enkla övningar så att hästen får lära sig hur _du_ fungerar, utan att göra den frustrerad, utan att belasta munnen, vilket ofta bara gör saken värre. Jobba tillsammans fram ett sätt att kommunisera, som gör att hon kan stanna med hjälp av rösten och din tanke. Markarbete brukar göra susen. :)

Jag har skrivit massor om detta i gamla trådar.

Jag har ridit många såna här hästar o det som jag tycker hjälper bäst är haltträning först från marken. Senare från ryggen HELA tiden, till slut fattar dom. Detta beror oftast på genetiskt ärvd stress i huvudet på dom o det enda som ger resultat är att lära dom att stanna o stå still = träning, träning, träning

www.travare.net

:)

Jag har ridit många såna här hästar o det som jag tycker hjälper bäst är haltträning först från marken. Senare från ryggen HELA tiden, till slut fattar dom. Detta beror oftast på genetiskt ärvd stress i huvudet på dom o det enda som ger resultat är att lära dom att stanna o stå still = träning, träning, träning

www.travare.net

vovicockokanon skrev:
Detta beror oftast på genetiskt ärvd stress i huvudet på dom o det enda som ger resultat är att lära dom att stanna o stå still = träning, träning, träning
Pratar du om ryttaren...? :banana: :D

Skolade hästar utbildas under många år för att klara av sin uppgift, men många kallblodstravare verkar förväntas att kunna bära sig och uppföra sig fullfjädrat både mentalt och fysiskt från fösta sekund, utan att få den träning som vanliga ridhästar får.

Tror du att det kan ligga något i det? :confused:

vovicockokanon skrev:
Detta beror oftast på genetiskt ärvd stress i huvudet på dom o det enda som ger resultat är att lära dom att stanna o stå still = träning, träning, träning

QUOTE]

Det där var väl bland det dummaste jag hört, genetiskt ärvd stress. Jag har hållt på med kallblod i snart 20 år, och dom allra flesta är inte stressade från födseln, jag har en nu, men det är den första. Men många blir (enligt mig) felaktigt tränade, så de lär sig bli heta. Det finns dom som är naturligt rejält träningsvilliga och ivriga, men dom blir inte stressade på samma vis som träningsstressade hästar, tycker jag i alla fall.

Det här verkar ju handla om en sån träningstokig häst, jag råkar ju också ha en sån hemma. Målet är väl att kunna göra halt när som helst naturligtvis, men man kanske får ta det i mindre steg, ställa mindre krav från början, om man vill överleva. Målet är väl inte att provocera hästen så pass så att den reser sig. Det gäller ju att avbryta innan dess. Alltså kanske det bara går att göra en taktförändring för sits och lätt tygeltag i början.

Skogen är bra, ge sig ut att skritta i flera timmar, på lång tygel och bara ta i dom när hästen börjar trava iväg. I början blir det ofta :smirk: Vill man inte skritta bara så får man nog finna sig i att trava, helst på lång tygel och sakta, men fortfarande bara ta i hästen när det behövs, absolut inte bli hängande i tygeln.

Att släppa hästen brukar inte vara det första man tänker på, men många hästar blir väldigt stressade av att man hänger i munnen på dom, ofta går det inte speciellt mycket fortare om man ger dom lite frihet.

många kallblodstravare nedärver stress pga vad jag vill kalla det felaktig avel. dom har nästintill avlats sönder. märk väl att det gäller inte alla men många. det syns tydligt om man följer vissa avelslinjer. det är helt ok om du inte håller med men jag vet folk som tittat närmare på detta och det verkar vara ett faktum faktiskt. hoppas det vänder nu när folk börjar inse att dessa hästar lämpar sig som ridhäst ochså.

nej, inte ryttaren ;)

tyvärr ligger det nåt(eg. mycket) i det du skriver

Att kallblodstravare skulle vara FÖDDA mer stressade än andra köper jag fortfarande inte. Det finns tokiga individer där med liksom i alla andra raser. Självklart finns det hingstlinjer som nedärver ett icke önskvärt psyke, så som skarpa individer, de har nog lättare att utveckla stress om de inte tränas med eftertanke. Men att det finns hingstar som nedärver oönskade egenskaper är väl knappast unikt för kallblodet? Däremot är aveln liten relativt många andra, så varje "dålig" linje syns ju mycket klarare än hos en del andra raser.

Nu är det ju så, oavsett om kallblodstravaren duger till ridhäst eller inte, så vill de flesta generellt inte ha avkommor med mer eller mindre lynnesfel, dom hingstarna brukar försvinna illa kvickt. Att kallblodstravaren ökat i popularitet som ridhäst har knappast någon större inverkan på det stora avelsurvalet.

Att det går att spåra mer eller mindre tokheta hästar i aveln är inte så konstigt. Förr hade dom flesta gamla "gubbar" för sig att enda sättet att få hästen att kunna trava var att hålla den rejält på bettet, vilket alltså medförde att för tjugo år sedan var väl mer eller mindre alla kallblodstravare heta. Dom var liksom tränade att bli uppstressade och på tårna. Det fenomenet tycker jag bortses om man bara ska se till hingstlinjernas nedärvning så som du påstår.

Håller med Ahne.
Jag har erfarenhet av omskolning av många kallblod och varmblod. Det första jag gör är att plocka bort all kraftfoder och ge fri tillgång till bra grovfoder. Checkar av hästens fysik och mun. Helst minst 1 månads betesgång innan jag börjar markjobba hästen. Hittills har jag inte stött på någon som inte lugnat ner sig så att tala om nedärvd stress är gallimatias. Jag rider inte en häst som inte har muskler nog för att bära mig. När den har det börjar jag skritta och från grunden lägga in lydnad. Oavsett ålder gör jag samma sak. De har aldrig fått den grundläggande träningen inom travet som en ridhäst behöver. Hästen behöver tid och bra grundträning och inte överutfodras med en massa kraftfoder anpassat för halvblod och fullblod.

Min arabfröken har en massa energi och älskar att jobba. Hon vill gärna översamla sig och därmed rikta sin energi uppåt istället för framåt. Hon har inga som helst problem att utföra skolor ovan mark kan jag ju lugnt säga ;) Hon är absolut inte stressad.

Jag jobbar mycket med halvhalter och tempoväxlingar samt byter ofta gångart. I alla lägen ska hon alltid tänka framåt istället för uppåt, även om min egen självbevarelsedrift ibland protesterar när hon är riktigt laddad :eek: Varierar ridpasset mycket så att det alltid händer något. Jag är noga med att inte sitta och tjuvhålla i någon tygel och rider mycket med vikthjälper. Lättare sagt än gjort ibland ;)

Jag är glad att min häst har all denna energi :) Kan man bara lära sig att kontrollera den och omvandla den till det positiva som det faktiskt är, så inser man att man har en superhäst ;) Vägen dit har inte varit den lättaste och jag har varit nära att ge upp mer än en gång när vi ofrivilligt tränat levader och annat kul. Men jag har lärt mig massor under resans gång.

"Självklart finns det hingstlinjer som nedärver ett icke önskvärt psyke, så som skarpa individer,"

Precis vad jag menade!

Jo jag misstänkte det, men för mig är inte en skarp häst samma som en stressad häst. En skarp häst kan lika gärna vara istadig och inte röra sig ur fläcken.

Men fortfarande, att kalla rasen sönderavlad med dåligt psyke tycker jag är lite magstarkt. Jag hävdar fortfarande att de allra flesta inte föds stressade.

Fortfarande, att det finns individer som nedärver dåligt psyke lär ju knappast vara unikt för aveln i den här rasen, det finns överallt. Det är inte mer önskvärt där än i övrig avel.

Jag känner faktiskt inte till någon hingst som lämnar stressade avkommor, däremot känner jag till några hingstar som lämnar skarpa avkommor, men det behöver inte innebära stressade hästar, det kan yttra sig på helt andra vis. Men ytterligare en aspekt i det här resonemanget är ju att kallblodstravaren är en allt mer utpräglad tävlingsras, alltså är det självklart att aveln leder till individer som är "högre i blod", skulle man väl kunna säga.

Naivt och oansvaligt att skylla på hingstlinjen varje gång hästen har lite bråttom.
SÅ många skarpingar i jämförelse med vanligt missförstådda hästar finns det ikke, menar jag. Sedan så kan det lika gärna slå in från morsstammen lika gärna som att det kommer genetiska egenskaper ifrån hingten.
En hingst med för "skarpt" psyke blir inte avelsgodkänd eller så törs folk inte använda den med rädsla för sitt liv, iallafall inte innom kallbloden.
"Lite vass" kan dom flesta bli med "rätt" utfodring, diffus smärta och mycket enformig träning...;)

att hela rasen skulle vara sönderavlad har jag aldrig påpekat! du behöver inte gå så in i bomben i försvarsläge då denna ras för mig är den ALLRA BÄSTA. o det jag skrivit här på forumet pratas det ett hel del om, så helt ute och cyklar kan jag inte vara. att alla har sin egen uppfattning/tolkning är väl bra. (o bör delas) men jag börjar känna mig påhoppad här, så jag ber om ursäkt om jag svärtat ner nåt, det var aldrig min mening...

I ditt första inlägg skriver du att stressade hästar är genetiskt betingat inom kallblodstravaren och att rasen är "nästintill sönderavlad". Jag kanske feltolkade dig men jag tolkade det som att du tyckte att det är ett stort problem inom rasen och att många individer föds stressade. Eftersom jag tycker det är ett helt felaktigt påstående så ställer jag mig självklart i försvarposition, lika mycket som jag tyckte du stod i min motpol.

Att det finns hingstar som lämnar/har lämnat skarpa avkommor, det vet jag, men det är för mig alltså inte samma sak som stressad, det kanske det är för dig, men då har du nog inte träffat så många som varit varken stressade eller skarpa. Det KAN innebära samma sak, men inte nödvändigtvis.

Jag tycker inte problemet är så stort faktiskt, för även de individer som är skarpa (vilket inte är så många räknat på alla med bra psyke), är oftast inte några helidioter, det är mer så att dom är lite mer vaksamma, lite mer på tårna, men sällan så det utgör något problem. Oftast är dom inte stressade, men kan bli det om man provocerar dom.

Jag vet EN hingst som lämnar riktigt vassa avkommor, inte speciellt stressade och heta, men heldumma, men den är "ute" ur aveln nu. Jag nämner inga namn, men jag vet att det finns alltså. Det är ju som Rikkan säger, såna hingstar vill man inte avla på.

Du behöver inte känna dig påhoppad, i alla fall inte från min sida. :smirk: Men det vore ju synd om folk i allmänhet fick för sig att kallblodstravaren föds som ett nervöst nervvrak som inte kan göra annat än rusa omkring som en galning.

Sen kan vi ju i så fall göra diskussionen lite mer nyanserad och ta upp alla hingstar ur andra raser som också lämnar lite korkade avkommor, jag kan räkna upp ett gäng om det behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 397
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar