Het och stark!

frittan

Trådstartare
Har en halvblodsvalack som jag haft i 1,5 år.
Har mest ridit och tävlat dressyr, men startat en lokal hoppning med honom.
Då han i grund och botten är hopphäst och har tävlat mkt, och tycker det är roligt, så vill jag nu även satsa på honom.
Hästen har fått mig, som hopprädd dressyr-ryttare, att LÄNGTA till nästa hopp-pass! :laugh:

nu till problemet... han är väldigt pigg och laddad vid hoppningen och är svår att få tillbaka... han liksom bara tar bettet, drar upp huvudet, och springer! så länge vi "bara" hoppar 90cm så går det ju om jag inte hinner få tillbaka honom, och han kan lyckas kravla sig över hindren även om jag inte kunnat fixa med taxeringen... men han har ju kapacitet till mer, och jag vill gärna prova att starta högre höjder!

jag rider honom på vanligt tredelat bett och aachennosgrimma.
inga hjälpmedel...

martingal funkar inte då han bara blir spänd och stressad av den :(

funderar på pullarnosgrimma?

eller något annat slags bett? pessoa? pelham?

Nån med liknande häst som kan tipsa mig?
Mina tränare har bara sagt
"du behöver nog ett skarpare bett".... sååå... inte mkt hjälp där :)

Jag vill ju kunna komma ut mer lokalt till våren, så vore bra med lite tips så vi kan öva hela vintern :bump:

Sv: Het och stark!

I första hand skulle jag träna mer markarbete, att få hästen att lyssna tillbaka i alla tänkbara situationer. Om den gör det men fortfarande reagerar likadant i hoppningen hade jag i första hand provat med ett pelham, antingen med delta eller med dubbla tyglar.

du kan givetvis prova ett lite starkare bett, men absolut INTE pessoa, det är ett värdelöst bett.
Ett rakt gummipelham brukar kunna fungera bra, men alla hästar trivs inte på alla bett, så prova dig fram tills du hittar ett som passar hästen och kanske ger dig lite mer kontroll.

Dock sitter inte lösningen i bettet, utan i träningen.
Hoppa lite smått ganska ofta, avdramatisera hoppningen. Hästen tycker förmodligen det är extra kul eftersom (vad jag förstår) inte hoppats så ofta eller mycket?
Så om du använder dig av bommar och småhinder ofta, blir hästen kanske inte lika överexalterad på hoppträningar och tävlingar.

Sen är det givetvis lydnadsövningar som kommer behöva stå mycket på schemat. Be din tränare om hjälp att komma på övningar där du över lydnad i samband med hoppning.
Exempel är ju tex att hoppa och efter hindret göra halt på rakt spår/bryta av till skritt osv. Det kan vara svårt till en början med en stark häst, men det ger resultat.
I början bara ett hinder, och gör halt efter. Sen på en linje med två hinder och bryt av/gör halt emellan hindren.

det är de tips jag kan komma på och hjälpa dig med, ta hjälp av hoppkunniga ryttare och tränare i din närhet så ska du nog få ordning på lydnaden i hoppningen.

markarbete, markarbete och åter markarbete med mycket lydnad. Sen tycker jag att du ska fråga vilket bett tränaren tycker att du bör testa, annars kan det vara läge att byta/testa ny tränare.

Låter lite som en av mina tidigare hästar.
Supertrevlig att rida på marken, mjuk, följsam, lyhörd. Fick han däremot ett hinder framför näsan blev han som förbytt. Taggad till max, stark och med lite väl mkt självförtroende (typ "släpp, jag kan själv....").
Jag red MKT markarbeteshoppning med honom, dvs mkt små hinder med knepiga svängar, knepiga avstånd osv, allt för att han hela tiden skulle tvingas att lyssna på mig och tänka till. 5-kombination av oxrar, studs, hoppa på volt, hoppa serpentiner med hinder på varje "båge" (dvs ute på långsidorna), hoppa "solfjädern" (travbom innan hinder 1 som är ett kryss, sedan är det 3 korta galoppsprång till vardera hinder A, B och C, som är antingen oxrar eller koppelräck. Hästen ska aldrig i förväg veta vilket hinder den ska hoppa efter hinder 1, och man får inte rida på samma hinder av A, B eller C två gånger i följd. Jag brukar upprepa övningen ca 6-8 gånger i följd) och "kringlan" (fyra hinder placerade som ett +, sedan hoppar man hindren i en följd, men korsar sitt eget spår emellan. Svårt att förklara, men bilden i länken brukar få det att klarna ;))
Många halter efter hindren är också ett bra tips

Har du testat med förbygel med martingal? Vissa hästar accepterar den bättre än en vanlig martingal
Min häst red jag på ett kimblewick-bett när han var som starkast, och han funkade jättebra på det.

I första hand skulle jag träna mer markarbete, att få hästen att lyssna tillbaka i alla tänkbara situationer. Om den gör det men fortfarande reagerar likadant i hoppningen hade jag i första hand provat med ett pelham, antingen med delta eller med dubbla tyglar.

Han är lyhörd och lydig i markarbetet och i uteritter osv.
Men i hoppningen så får man ingen kontakt alls med honom!
Pelham med gummi? Delat eller stång?
Va hade du provat?

Oj vilka bra övningar. De ska jag nog säga åt tränaren att vi ska testa nästa träning! Verkade vara roliga övningar också! :)

Vad är de där för bett som du skrev om? :confused:wick nånting :P

Byta nosgrimma tror du inte gör nån skillnad? Tänkte på pullargrimman som trycker över nosryggen!

http://www.dkimages.com/discover/previews/847/80004059.JPG

kimblewick/jaktkandar/jaktstång, det går under många namn, men de betten ser ut ungefär så som på länken. Det finns utan skåror för tyglarna också.
Det är ganska skarpt och alla hästar trivs inte med det.
Det är inget jättebra bett då de går upp i gommen på många hästar,
men de som det funkar på brukar vara nöjda med det.

En av mina hästar har funkat på det, resten har avskytt det.
Jag skulle prova pelham före jaktkandar, men det kan hända att det funkar med jaktkandar på din häst, men pelham är lite snällare, enligt min åsikt och erfarenhet.

http://www.dkimages.com/discover/previews/847/80004059.JPG

kimblewick/jaktkandar/jaktstång, det går under många namn, men de betten ser ut ungefär så som på länken. Det finns utan skåror för tyglarna också.
Det är ganska skarpt och alla hästar trivs inte med det.
Det är inget jättebra bett då de går upp i gommen på många hästar,
men de som det funkar på brukar vara nöjda med det.

En av mina hästar har funkat på det, resten har avskytt det.
Jag skulle prova pelham före jaktkandar, men det kan hända att det funkar med jaktkandar på din häst, men pelham är lite snällare, enligt min åsikt och erfarenhet.

Om bettet går upp i gommen eller inte beror ju på vilken modell man har, och hur hästens mun är konstruerad. ;) Kimblewick finns ju i så många olika utföranden (tvådelat, tredelat, rakt, rakt med tungfrihet, rakt gummi, tvådelat gummi......). Jag hade ett rakt med lite tungfrihet på min.
Sen så är det ju givetvis med kimblewick precis som med alla andra bett, vissa hästar trivs med det, vissa inte. Min häst trivdes bara med tredelat eller kimblewick, pelham funkade inte alls på honom
Jag upplever precis motsatsen till dig, dvs att pelham är skarpare än kimblewick.

TS: googla på kimblewick på http://images.google.se/ så får du upp massor av olika varianter.
Byte av nosgrimma kan funka, men på min gjorde det ingen skillnad.
Övningarna ÄR skitskoj, och man märker verkligen hur hästen efter ett tag nästan stannar upp i huvudet och bara väntar på nästa instruktion istället för att ta saken i egna hovar :)

Senast ändrad:

Min häst blir stark vid hoppning och terränghoppning men funkar mycket bättre på ett meilerbett (hur det nu stavas.... maeilerbett?) Jag tror att det är ett westernbett, men det kan låtas vara osagt...

Jag skulle träna väldigt mycket på "vardagshoppning". Bommar, småhinder helst i naturen om möjligheten finns. Göra hoppningen till en inte så stor grej.

Ja, det är ju alltid olika vad man har för erfarenheten av betten, men mina är övervägande negativa ang jaktkandar, förr tyckte jag om bettet, men har med mer erfarenhet insett och fått lära mig att bettet ofta inte varit gynnsamt i längden att använda... det har tyvärr skapat problem på många hästar, jag har sett och även kännt det hända flera gånger att bettet skapat ett problem.

Dock sitter ju lösningen egentligen inte i bettet utan i träningen. Jag tror på att avdramatisera hoppningen, men har man svårt att hålla hästen under kontroll, kan man givetvis betsla upp lite.
Men personligen föredrar jag numera pelham före jaktkandar.
Jag har sett 3 hästar på nära håll tappa självförtroende och framåtanda pga jaktkandaret, och detta trots att det är duktiga ryttare som ridit med det. Har även hört berättas om några fall och sett några på tävling som visat samma tendenser som de jag själv sett på nära håll som fått "problem" av sitt jaktkandar. Kanske är det bara otur att jag sett det vara dåligt på så många, men så är det iaf.

Även en av mina tränare som är väldigt kunnig och påläst angående bettens inverkan berodrar direkt byta numera om någon kommer med jaktkandar, då han sett många lovande unghästar och även andra tappa otroligt mycket pga bettet. Han har lärt sig med åren att det oftast skapar problem.
Medans vissa hästar självklart går jättebra på det och det aldrig blir några problem.
Det är mer hävstång på ett pelham, men man kan ju välja ett pelham med korta skänklar, så är det betydligt mildare än både jaktkandar och pelham med långa skänklar. Kanske en bra första-uppbetsling på en egentligen lydig häst.

Spekulationerna och åsikterna om bett är oändliga, alla tycker olika.
Personligen skulle jag aldrig stoppa ett pessoa i munnen på min häst, inte heller hissbett och numera helst inte heller ett jaktkandar.
Jag säger inte att något bett är rätt eller fel, det är ju väldigt individuellt vad hästarna trivs på.
Men flera tränare jag pratat med vill helst förbjuda jaktkandaren då de missbrukas ganska mycket, både på ponny och storhäst.

Min tant blir precis som din häst stark i hoppningen. Rida på en vanligt tränsbett i någon form fick jag snabbt ge upp då hon bara dra för mig.
Hon lyssnar jättebra i markarbete och vid uteritt på vanligt bett, så lydnaden finns MEN hon älskar att hoppa och vill inte/glömmer bort att lyssna. Efter inrådan från både hopp och dressyrtränare rider jag på ett prak pelham med två tyglar och har ett gelskydd på kindkedjan. Detta är något som funkar utmärkt för OSS. Jag slipper vara rädd för att hon ska bli stark och dra med mig.

Hoppas ni hittar ett bett eller nosgrimma som passar ER.

Jag har en häst som är otroligt stark när man hoppar. Vänder man upp och han ser hinder så har du ingen chans att få stopp.

Jag har ett parerbett ( tredelat bett med pinnar på sidorna) eller hur det stavas. Sedan har jag en engelsk nosgrimma, har prövat med pullar men blir ingen skillnad.

Jag trav hoppar mycket, det är i galoppen som min drar, sedan när han är lugn så tar jag det i galopp och kanske ner i trav igen. Du kan även stanna hästen 6 m framför hindret och sedan trava på igen. H*n måste ta halvhalter! Det är viktigt, många säger att det inte är skillnad på dressyr och hoppning men det är det.

jag har en likadan häst i temperamen när det gäller hoppningen, det är jätteroligt men jobbigt...
jag brukar köra med ett jaktbett, fungerar utmärkt. sen när ja tränar så brukar ja sätta upp ett litet hinder(70cm) och ha samlad galopp o inte alltför lång sträcka innan ja ska hoppa o sen efetr ja hoppat så brukar ja föröska få så kortsträcka till skritt nästan stanna o sen trava eller galopera samlat. d gör att hon blir lugn efetr varje hinder vilket gör d lättatre sen på bana. fungerar för mig(för det mesta).

Min förra häst (väldigt ruttinerad hopphäst) blev het på små hinder. Vid 1,10 och högre så backade hon av lite själv för att hjälpa till att taxera.

Träna lydnad på små hinder var jätte svår, även bommar på marken. Hon visste att hon klarade av att ta hinderna i 180km/h och gjorde det med glädje. Hon sket helt fullständigt i piloten på ryggen :p På henne red jag både på pellam, jaktkandar och ponnyhack. Pellham fungerade bäst.
För att få henna att backa av utan att höja hinderna fungerade fler kominationer och studsserier bra. Även hinder på böjt spår. Trav hoppning brukar också vara bra på sånna här hästar, mycket lättare för oss piloter att reglera då ;)

Du bör undvika delade bett med hävstångs effekt, ett rakt är oftast snällare i hästens mun.

OJ vad många bra svar jag hade fått här, trodde folk hade glömt denna tråden men icke :)

pelham ska jag nog pröva med, verkar som många varit nöjda med det! Så prova går ju alltid!

och det här med att försöka sakta av till skritt efter hindrena.
min häst är ju mest laddad EFTER hindrena. visst, han drar iväg okontrollerat innan hindren med, men efteråt har man ingen CHANS alls!

avdramatisera hoppningen ska jag också försöka , ha lite småhinder då och då. dock är det svårt nu när det är fruset i marken eftersom vi inte kan hoppa i dressyrpadocken, och det är bara den som inte fryser :)

Om han rusar och är stark vid 90, kanske det är tid att sänka lite? Du säger ju att han rusar när ni hoppar 90, och ni kanske behöver öva mer på lägre höjder och mycket markarbete innan ni höjer? Jag t ex har en ponny som tävlat mycket och är superduktig, men jag är lite smårädd och det fick igång en vägringsperiod som gjorde att vi lade av med hoppnigen. Jag blev rädd, hon blev spänd osv. Nu har vi så smått kommit igång igen, på riktigt låga höjder, och höjer efter hand. Hon rusar och är väldigt stark, så vi stannar kvar på ungefär 50 cm, och höjer inte försen det funkar :)

Jag skulle nog först försöka ordentligt på det du har, men prova går ju alltid :) Skriv hur det går sen

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama