frittan
Trådstartare
Har en halvblodsvalack som jag haft i 1,5 år.
Har mest ridit och tävlat dressyr, men startat en lokal hoppning med honom.
Då han i grund och botten är hopphäst och har tävlat mkt, och tycker det är roligt, så vill jag nu även satsa på honom.
Hästen har fått mig, som hopprädd dressyr-ryttare, att LÄNGTA till nästa hopp-pass!
nu till problemet... han är väldigt pigg och laddad vid hoppningen och är svår att få tillbaka... han liksom bara tar bettet, drar upp huvudet, och springer! så länge vi "bara" hoppar 90cm så går det ju om jag inte hinner få tillbaka honom, och han kan lyckas kravla sig över hindren även om jag inte kunnat fixa med taxeringen... men han har ju kapacitet till mer, och jag vill gärna prova att starta högre höjder!
jag rider honom på vanligt tredelat bett och aachennosgrimma.
inga hjälpmedel...
martingal funkar inte då han bara blir spänd och stressad av den
funderar på pullarnosgrimma?
eller något annat slags bett? pessoa? pelham?
Nån med liknande häst som kan tipsa mig?
Mina tränare har bara sagt
"du behöver nog ett skarpare bett".... sååå... inte mkt hjälp där
Jag vill ju kunna komma ut mer lokalt till våren, så vore bra med lite tips så vi kan öva hela vintern
Har mest ridit och tävlat dressyr, men startat en lokal hoppning med honom.
Då han i grund och botten är hopphäst och har tävlat mkt, och tycker det är roligt, så vill jag nu även satsa på honom.
Hästen har fått mig, som hopprädd dressyr-ryttare, att LÄNGTA till nästa hopp-pass!
nu till problemet... han är väldigt pigg och laddad vid hoppningen och är svår att få tillbaka... han liksom bara tar bettet, drar upp huvudet, och springer! så länge vi "bara" hoppar 90cm så går det ju om jag inte hinner få tillbaka honom, och han kan lyckas kravla sig över hindren även om jag inte kunnat fixa med taxeringen... men han har ju kapacitet till mer, och jag vill gärna prova att starta högre höjder!
jag rider honom på vanligt tredelat bett och aachennosgrimma.
inga hjälpmedel...
martingal funkar inte då han bara blir spänd och stressad av den
funderar på pullarnosgrimma?
eller något annat slags bett? pessoa? pelham?
Nån med liknande häst som kan tipsa mig?
Mina tränare har bara sagt
"du behöver nog ett skarpare bett".... sååå... inte mkt hjälp där
Jag vill ju kunna komma ut mer lokalt till våren, så vore bra med lite tips så vi kan öva hela vintern