Het men lat...

M

Muppe00

skulle man kunna beskriva min häst som. I skogen är hon tokhet och ganska tittig, men i paddocken krävs det en hel del för att få henne fram till bettet. Jag har själv arbetat med foder o foderstater och därmed provat det mesta som jag kan komma på. Men jag vill gärna höra om någon av Er har några tips att komma med. Just nu går hon på ca 2 dl Hippo Basic + 3-4 stora morötter morgon o kväll. Jag har ett hö som ligger på 8 MJ o 40 smrp så det är ju bra, för hon äter mest hö. Mitt sto är ett litet fullblod på 14 år som är ganska så märrig o egensinnig för övrigt. Tack på förhand! :)
 
Sv: Het men lat...

Det är nog inte foderrelaterat alls, utan hästen ÄR sån i sitt sätt. Inget man kan göra så mycket åt, mer än försöka träna och sådär.
 
Sv: Het men lat...

Har själv en ponny på 21 (dotter 14 år rider) som är precis som din pålla! I vårt fall tror vi det beror på att han gått som ridskolehäst tidigare, och förmodligen inte gillar arbete i paddock! Han är ändå en pärla som gör så gott han kan!! Men det är mkt jobb med att få honom dit dottern vill!! Nu rids han bara i paddock 1 dag/vecka, och får ut och rejsa de andra dagarna.
 
Sv: Het men lat...

Tyvärr är inte min pålla riktigt säker i skogen pga att hon är het o brallig. Och hon brallar inte som vanliga hästar, hon gör som hingstarna på Spanska Ridskolan fast utan någon som helst kontroll! Dessutom kan jag bara rida på kvällarna så i vinter har det inte blivit att rida ut mer än på helgerna. Hon är lite orolig i mörker nämligen, ser spöken överallt! Jag skrittar o travar mest bara ute i skogen, galopp är inte att tänka på! Då blir det åka av kan jag säga!:D
 
Sv: Het men lat...

Förmodligen tycker hon att det är "dötråkigt" att bli riden i paddocken därav beteendet :crazy:
 
Sv: Het men lat...

Har en likadan häst. Tappar all gnista och därmed framåtbjudning om man råkar vilja rida dressyr nångång;) Han tycker helt eneklt det är TRÅKIGT!
Sitta och driva och driva och driva i en timma ger inte nåt för varken mej eller hästen. Och eftersom jag vet att han tycker det är tråkigt med dressyr så får det bli några bommar på dressyrbanan ist!
Till dressyrtränarnas STORA förtret! *bommar är farliga*
Men helt plötsligt kan man träna på saker!

Att rida dressyr på ett öppet fält går bra, men inom fyra väggar/staket är ingen höjdare..

Gillar hon att hoppa?
Sätt upp ett hinder eller plocka fram bommar och skutta över ibland under dressyrpasset så kanske det släpper.

Det är iaf va mitt knep på min häst. Han älskar att hoppa och genom att bara skutta tre fyra gånger under ett dressyrpass gör underverk. Får en helt annan häst som bär sej bra, jobbar med ryggen och får med sej bakbenen och tänker framåt. Det går helt enkelt att rida!
 
Sv: Het men lat...

Det stämmer precis på min gumma oxå! Hon älskar att hoppa och tänder gärna i mot hindret och en liten stund efteråt. Det är precis som att hon ser det som en uppgift, och dressyren är ingen uppgift och därför tråkig. Att jag skrivit tråden på foder förresten beror på att jag har svårt att fodra henne för att gå att rida i skogen. Hon skulle kunna äta bark och ändå vara het i skogen. Men för att hon ska orka nåt i paddocken så behöver hon ju lite energi. Svårt att hitta balansen i foder helt enkelt.
 
Sv: Het men lat...

Min häst var också så som du beskriver när vi fick henne, hon bockade dock inte utan hon stack "bara" :crazy: Drog järnet när hon kände för det typ.
På ridbanan var det totalt omöjligt att ens få henne i TRAV. Det gick inte.
Det hade dock inte så mkt med foderstaten att göra utan det var psykiskt, alltså bara att TRÄNA. Träna på dressyr och lydnad, samt framåtbjudning OCH förhållningar i en lagom blandning. Samtidigt tog jag bort ALL press, inget tvång på ridbanan utan enbart enkla skrittövningar i max 15 minuter i början, sedan liiite travinslag och ökar på efter hand.

Nu travar hon på ridbanan flera varv utan att tjura, är trevlig att rida ut på, sticker sällan, hon gör det dock ibland men då är det inte på långa vägar så svårt att få stopp som tidigare. Tidigare fick man bokstavligt talat hänga sig i tygeln för att stoppa ångloket.. :crazy: :
Nu räcker det att sitta till och krama-lätta i tygeln för att hon ska lyssna :bow: :love:
Sen går ju inte detta beteende att få bort, hon ÄR ju sån helt enkelt (växlar mellan lat och superpigg på en halv röd sekund :D ), och då får jag anpassa mig till det.

Det vi gjorde med foderstaten var att sänka kraftfodret betydligt, öka höet.
Har också upptäckt att det är mkt viktigt att hon får i sig alla mineraler, gärna ngt överskott, och tillräckligt med protein (vilket i sin tur kräver högre kvot Smrp/MJ då hon får så pass lite energi) för att hålla humöret på topp.
Magnesiumbrist är på min häst det man märker mest i psyket.
Hon blir en surkärring helt enkelt..

Nu går hon på denna foderstaten, hö värden överst.

8,3 MJ, 75 g Smrp.

8 kg hö á 66 MJ och en kvot på 9
1-2 dl betfor
morötter
80 g Miner Grön
BioMag (magnesiumtillskott)
Multivitamin
 
Sv: Het men lat...

Bra tråd! Har samma typ av problem och har nu tagit bort all kraft, legt till protein o magnesium, men ännu kan jag bara se en marginell skillnad. Men nu går det ju att komma ut igen, så nu kanske det går att få ur henne energi genom kontinuerligt arbete. Får väl se hur det går i paddocken i veckan då tränaren kommer, om hon bara ställer sig helt still eller om hon vill jobba ...
 
Sv: Het men lat...

squarepants skrev:
det är nog snarare ett lydnadsfel än foderstatsfel.
Det är precis det jag skulle ha sagt om någon hade frågat mig samma fråga - om en annan häst... För utan att skrävla så har jag riktigt bra pli på min pålla. Iaf om jag jämför med övriga hästar i stallet. Men det är som att när det händer något som är utanför mallen, alltså något som man inte KAN vara beredd på, då är det bara explosion som gäller.... Då får man be till gud och hålla sig i för allt vad man är värd..... Men däremellan är hon underbar och ibland då ganska lat. Men när hon blir skrämd eller tänd så glömmer hon ALLT som hon någonsin lärt sig!
 
Sv: Het men lat...

Håller med dej här. Alla kallar mitt problem (och vi har ju nästan samma problem du och jag- hästen "dör" inne på bana) för ett lydnadsproblem..
Men jag känner hästen och det är en riktigt lydig välriden häst. Bättre än många andra faktiskt..
Det här är ingen lydnadsgrej, han är riktigt riktigt uttråkad. Det är INTE samma sak som olydnad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
919
T
Foder & Strö Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer. Vi skördar eget hö men har ej analyserat det...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: a1agnlju
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 014
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp