Het i galoppen, vad göra?

J

JohannaK

Jag är medryttare på två frieserston, 6 och 9 år. Båda är fruktansvärt goa tjejer, men behöver lite tips och trix för den 9åriga. När man rider ut blir hon väldigt pigg och glad, så pigg att det ibland är svårt att hålla henne.. Hon sköter sig alltid ända tills man växlar upp till galopp, de första 20-40 meterna efter fattningen är hon okontaktbar, hon tar bettet och sticker. "Lyckligvis" så tar hon i så enormt så hon bara orkar den korta sträckan, sen går det alltid att lugna ner henne. Men jag vill naturligtvis träna bort detta helt och hållet!

Försöker träna mycket övergångar, skritt-galopp-trav-halt-trav-galopp-skritt osv, även att galoppera på ett öppet fält och hålla henne på en volt, och att inte galoppera på samma ställen varje gång. Det funkar sådär, skulle gärna vilja ha några fler tips! Efter man galopperat är hon för det mesta på tårna hela vägen tills man är hemma, taktar, trippar, småtravar hela tiden. Sitter och gör halvhalter hela tiden men det hjälper inte nämnvärt... Brukar skritta en bra bit efter en galopp så hon får en chans att lugna ner sig, men såfort man växlar upp tempot igen, även om det så bara är till trav, så börjar hon studsa och tar man i henne så slår hon bara med huvudet och vill inte alls vara med på noterna.

Hon rids på ett vanligt tredelat bett och utan några som helst andra krusiduller. Har dock funderat på att testa en martingal så hon inte kan slå upp huvudet och dra, för hon är fruktansvärt stark och jättesvår att hålla med ett vanligt bett och högt huvud. Vad tror ni om det?

Tacksam för svar! :)

Sv: Het i galoppen, vad göra?

Hej!
Jag har också en häst som blir väldigt stressad och glad ute i skogen, speciellt efter galoppen:smirk: Min häst är även pigg i skritt och trav kan inte släppa henne en millimeter:rofl: Men det jag tänker på är att redan i skritten träna massor halvhalter och få igenom dom bra. Träna tempo växlingar göra halter och rygga. Allt detta går i lååångsamt tempo så hon får tänka ordentligt.:banana: och när hon känns lugn och fin i skritt börjar jag sakta med trav och övar samma sak och om hon sköter sig i traven får hon galoppera:) Efter galoppen om hon blir pigg och stressad får hon inte gå med långa tyglar någotting. Om jag ska skritta av henne så hopppar jag av henne och går brevid. Hon kan takta svänga ut baken, baka ner i diken allt för att slippa:cool: men det är bara att ha tålamod och göra samma sak som i skritten och traven innan. På min häst fungerar det jätte bra:D hon lugnar ner sig snabbt nu.

Lucka till med din häst!

Låter i mina ögon som att hästen inte rids utomhus tillräckligt ofta och eventuellt får för lite motion rakt över eventuellt har för hög fodergiva.

Kontrollera fodergivan i paralell till motionsnivån och rid utomhus och ute så ofta som möjligt - om inte varje dag även innan överiga pass så som dressyr och hoppning.

Gör uteritter med galopp inslag till vardags motion som inte är något speciellt. & fortsätt på inslaget spår med mycket växlingar och många galopp fattningar. Skulle vara mitt tips.

Lycka till!

Låter i mina ögon som att hästen inte rids utomhus tillräckligt ofta och eventuellt får för lite motion rakt över eventuellt har för hög fodergiva.

Kontrollera fodergivan i paralell till motionsnivån och rid utomhus och ute så ofta som möjligt - om inte varje dag även innan överiga pass så som dressyr och hoppning.

Gör uteritter med galopp inslag till vardags motion som inte är något speciellt. & fortsätt på inslaget spår med mycket växlingar och många galopp fattningar. Skulle vara mitt tips.

Lycka till!

Jodå vi har inte tillgång till något ridhus så hon rids utomhus dagligen. Hennes foderstat är översedd och ändrad så nu får hon bara det hon behöver..

Hur beter hon sig nar du rider inomhus? eller pa banna?

Om hon ar lungnare dara sa kan det vara en bra ide att trana inne pa banna ett tag, for att fa ridningen at ratt hall och stressa ned, for att rida ut efterat.

Fast nu sa du ju att du inte hade nagot ridhus, sa da blir det ju svarare

Hur beter hon sig nar du rider inomhus? eller pa banna?

Om hon ar lungnare dara sa kan det vara en bra ide att trana inne pa banna ett tag, for att fa ridningen at ratt hall och stressa ned, for att rida ut efterat.

Fast nu sa du ju att du inte hade nagot ridhus, sa da blir det ju svarare

Ja precis, vi har ridhus en bit ifrån men då det tillhör en ridskola och det hålls lektioner där kvällstid när jag rider henne så kan jag inte vara där.. Men mer dressyr på bana kommer det garanterat bli!

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Lager
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar