Het häst?

A

Alonelife

Jag rider en väldigt HET häst och han är dessutom väldigt busig. Jag ska träna och tävla honom i framförallt dressyr och fälttävlan i sommar 2009.

Nu får han 2 liter kraft om dagen, som sen, när han rids mer, höjs till 3 liter om dagen.

Nu vill ägaren nästan ta bort ALL kraft, kanske ge han ½ kraft om Dagen! Han är så het för henne så hon klarar inte av honom.

Men om hon sänker så mkt, kommer han verkligen Orka träna då? Jag har sagt att det ligger inte i maten utan att hon får rida mer för instruktör och mer i paddocken.

Han får Kraft groov 125. Hon vill inte byta foder.

Sv: Het häst?

Har hästen svårt att hålla hull eller är den någorlunda lättfödd/normalfödd?
Hur mycket grovfoder får den?

Han är lättfödd, älskar mat!

Nu får han 2 liter grovfoder sammanlagt under en dag.

Han får 4 kg ensilage gånger 3 varjedag och B-vitamin, sen inget annat. Jo morötter om det finns.

12 kg ensilage låter lite. Betänk att det är just ensilage och har mindre ts än hö, så det är inte 12 kg mat ni ger. Vad menas med 2 liter grovfoder ? lusern eller vadå ? Vad är det för häst egentligen ? Varför inte helt enkelt öka grovfodergivan rejält och se om hästen kanske helt enkelt inte är bara hungrig ? Du vet att, hunger utlöser stress hos hästar, och stress misstolkas många gånger som att hästen är het. Ni kan ju prova åtminstone, det skadar inte att testa. Dessutom bör en häst ha mycket grovfoder.

Antar att du menar 2 L kraftfoder. 12 kg kanske är för lite? Hur stor var h*n? Ibland kan de bli stressade om de får för lite grovfoder (grovfoder = hö/silage/halm) och då bli heta och stressade.

Det är inte min häst. Han är 149 cm. Han är som en tjock tunna så han har väldigt lätt att gå upp i vikt, tror det är därför han inte får mer. Men det är bara gissning.

Som jag skrev i första inlägget, han får Kraft groov 125 (grön säck).

Jag ska lägga fram förslaget om att ge mer foder (fast han är som sagt väldigt tjock) dom som inte kan hästar tror han är dräktig haha.. Men tack för förslaget, det kan mkt möjligt vara så.

Det är oftast så att det inte beror på fodret att hästen är het och busig.
Man kan inte bli av med sådant beteende genom att minska på kraftfoder.
Däremot kanske ni kan prova en havrefri variant, för det finns vissa hästar som kan reagera sådär på just havre.

Vad gäller frågan om att ta bort kraftfoder så ja, det kan fungera utmärkt att ha en häst gående på enbart grovfoder, förutsatt att grovfodrets innehåll av energi och proteiner är tillräckligt för att täcka hästens behov av just energi och protein. Kraftfoder ger man när det inte går att täcka behoven genom enbart grovfoder.
Så svaret på din fråga
Men om hon sänker så mkt, kommer han verkligen Orka träna då?
Är att JA, han kan mycket väl orka med träning och tävling på enbart grovfoder, om det täcker hans behov.

Täcker grovfodret hans energi och protein behov behövs inget kraftfoder, min pålle blir extremt het vid för mycket kraftfoder och går just nu på endast hösilage och lite betfor att blanda mineraler med då grovfodret täcker hans behov och håller sig lagom pigg. Däremot när vi är i skolan så får han kraftfoder uträknat till höet för att täcka behovet.

Om han är tjock så klarar han sig säkert på bara grovfoder. Men han är inte bara bukig då? Har han bara stor mage eller har han ett tjockt fettlager över revbenen?

är hästen tjock så förstår jag inte varför den ska ha 2 liter kraftfoder :confused: skulle vilja lägga på lite mer hösilage oxå... Prova att bort kraftfodret nästan helt och ge mer hösialge och se hur den reagerar..

Tycker att 2 liter låter mycket till en så pass liten häst som dessutom är tjock och verkar ha en massa överskottsenergi trots att ni tränar (?). 3 liter låter ännu värre. Är värdena på ensilaget dåliga? Tror inte att hästen lider av att få mindre krafft, tvärtom. Men ni kan ju testa att sänka till 1 liter och se vad som händer.

Mitt halvblodssto klarar sig på 14 kg av vårt hösilage och mineraler plus halm för att tillfredsställa tuggbehovet.

Hästarna (de stora) på ridskolan får 2-3 liter krafft men de är relativt hårt arbetande. Tror att vi ofta överdriver våra hästars arbetsbörda. :angel:

Senast ändrad:

Jag säger som de andra: Om hästen är tjock nu finns det ingen anledning att INTE minska på kraftfodret.
Sen tror jag inte att det kommer påverka hästens temprament i någon nämnbar omfattning.

Hästen är het och fet= bort med kraftfodret. Helst analysera grovfodret, sedan är det mer motion som gäller. :)

Skulle inte öka ensilaget innan han gått ner i vikt. Har svårt att tänka mig att det blir mindre än 1 kg ts/100 kg kroppsvikt av 12 kg till en häst på 149 cm.

Eftersom hästägaren väljer krafft grov 125 beror det förmodligen på vädena av grovfodret?? En häst som blir het av krafft grov skulle kunna gå ner i fodermängd utan att för den delen inte orka, om inte grovfodrets värden är låga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka