het häst!

O

oof

Min ponny är så himlans jobbig att rida ute i skogen.
På ridbana går det galant, men i skogen är hon jätte pigg och stark,
vill man sakta av från traven så bara fortsätter hon trava vidare,alltså ignorerar en totalt och kör upp huvudet i luften,gapar och fortsätter trava.
vill man sakta av får man räkna med att börja bromsa minst 50 meter innan för att det enns ska lyckas :crazy:
rider jag i grupp går det bättre, för då har man ju bromsklossar framför :p
vet inte hur jag ska göra :confused:

Sv: het häst!

Hur går det på ridbanan? stannar hästen ordentligt där? Se till att hästen lyssanar ordentligt, både fram och stop, på ridbanan innan du rider på ute, speciellt när du är ensam ute är det ju viktigt att hästen är lydig och säker.
När allt fungerar på ridbanan kan du börja trava ute, trava då till en början bara några steg i taget, sakta sedan av och skritta ett par steg. sedan travar du igen några steg, saktar av osv. detta tills hästen verkligen lyssnar. Så kan bu behöva göra i början av ridturerna tills hästen lärt sig att lyssna ordentligt.

Hur mycket aktiverar du henne när du rider ut? Kanske hon har "för lite" att tänka på, och då istället bränner på med lite extra fart?

Blir lätt att man glömmer viktig aktivitet på en uteritt, och hästen blir därför hetare, eftersom vi inte sysselsätter den alls mycket, och huvudet får då fritt fram att tänka spring.

Jag har lite samma problem med fullblodet jag rider ett par gånger i veckan... fast med honom VET jag att han får för lite motion, då det bara är jag som rider honom, och då bara dom 2-3 ggrna i veckan. ;)
MEN, det är viktigt att försöka få hästen/ponnyn att jobba framåt ändå. Driv framåt mot ett stadigt stöd, böj och ställ åt båda sidorna, tempoväxlingar, öppna, sluta och skänkelvikning är jättebra att jobba på när man rider ut, och då "tvingas" hästen att tänka på vad den gör och hur. Aktivera den, helt enkelt! Dressyrarbete kan man göra utanför banan också!

I övrigt är det ju såklart viktigt att känna till hur hästen funkar och veta både dens och ens egna gränser. Om man vågar släppa loss lite på traven och galoppen ibland, eller om man måste sitta och bromsa för att man inte riktigt litar på hästen... Isåfall har man mycket arbete kvar att göra både på banan och utanför, men det kommer nog med tiden. :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar