het häst, tips på övningar önskas.

F

fethajja

hästen som jag rider är väldigt pigg och frammåt, och känns nästan lite stressad när jag är ute och rider.. (han är en fd, travare) jag skulle vilja ha lite tips på övningar som kan vara nyttiga för att få honom att lugna ner sig jag har inte tillgång till ridbana men det finns gott om andra ställen att rida på, det finns stora ytor. :)

efterssom att det inte är min häst så har jag ingen aning om hans bakrund, håller nu på att testa mig fram med "seven games" och det har en positiv värkan.

tpfh / Empan

Senast ändrad av en moderator:
Sv: het häst, tips på övningar önskas.

Jag brukar alltid tänka på att hela tiden försöka aktivera en "het" häst, hela tiden be den att göra något och inte bara gå rätt fram hela tiden rätt och slätt... T.e.x. brukar jag under uteritter öva mycket halvhalter, halter, ryggning, sidoförflyttning, volter, tempoökningar, avsaktningar, ställa höger och vänster m.m.

En "het" häst brukar då hajja till och förstå att de ska arbeta, och inte bara stressa rätt fram. Detta funkar utmärkt även på en f.d. travare, man kan börja med de lite enklare sakerna som halt och igångsättning, och alltefterssom utöka vartefter hästen lär sig de olika rörelserna...

Sen brukar jag tydligt markera övergången från att arbeta under ridpasset till när jag vill att hästen skall skritta på långa tyglar, vilket kan vara nog så svårt för heta hästar och f.d. banhästar att förstå. Under skritt på långa tyglar vill jag inte ha en hoppig och studsig häst... Hoppas du fått något tips... Lycka till!

Välj vägar... inte öppna ytor som uppmuntrar till fart; hellre snirkliga trånga vägar i skogen eller kors o tvärs i terrängen. Då blir det svårare att rusa på o mer att titta på o se vart man sätter fötterna. Mer att tänka på. Sen har du ju redan fått tips på ridövningar som också aktiverar hjärnkontoret. Är det mkt överskottsenergi är det ju alltid skönt att raca av sig den i hagen innan ridturen. Fodernivån antar jag är anpassad? Lycka till. :bump:

Jag tycker mycket om att rida mycket i kuperad terräng så hästen får tänka var den sätter fötterna och samtidigt bygger muskler. Sen att hela tiden aktivera hästen så det händer något nytt.

Sara

Nun skrev:
Välj vägar... inte öppna ytor som uppmuntrar till fart; hellre snirkliga trånga vägar i skogen eller kors o tvärs i terrängen. Då blir det svårare att rusa på o mer att titta på o se vart man sätter fötterna. Mer att tänka på. Sen har du ju redan fått tips på ridövningar som också aktiverar hjärnkontoret. Är det mkt överskottsenergi är det ju alltid skönt att raca av sig den i hagen innan ridturen. Fodernivån antar jag är anpassad? Lycka till. :bump:

Håller helt med dig och det är jättebra tips MEN har du något bra tips åt en ägare till en ångvält? ;)
Gör allt för att aktivera hela hästen, då hon slutat stressa :banana: , blivit "frisk" och verkar tycka ridningen är kul, men hon går på som ett ånglok, över stock och sten, små snirkliga vägar ser ut som motorvägar där hon drar fram eftersom hon inte bryr sej om att snirkla utan plöjer istället. :D :o
Rider i backar, mycket tempoväxlingar, halter, sidvärtsrörelser och allt som tänkas kan vara roligt och få hästen att tänka framåt-framåt-fort-fort-nu-nu hela tiden...

Måste hitta NÅGOT som aktiverar alla (?) hennes hjärnceller då de snart dör av uttråkning...

Vimzis skrev:
Håller helt med dig och det är jättebra tips MEN har du något bra tips åt en ägare till en ångvält? ;)
Gör allt för att aktivera hela hästen, då hon slutat stressa :banana: , blivit "frisk" och verkar tycka ridningen är kul, men hon går på som ett ånglok, över stock och sten, små snirkliga vägar ser ut som motorvägar där hon drar fram eftersom hon inte bryr sej om att snirkla utan plöjer istället. :D :o
Rider i backar, mycket tempoväxlingar, halter, sidvärtsrörelser och allt som tänkas kan vara roligt och få hästen att tänka framåt-framåt-fort-fort-nu-nu hela tiden...

Måste hitta NÅGOT som aktiverar alla (?) hennes hjärnceller då de snart dör av uttråkning...

Hm, ångvält... det var tufft..! :D Om nu din häst plöjer isf snirklar; så har du inte nått fram till henne. Så kanske du ska slappna av mer istället, ta lååånga skrittpromenader, sjung en stump för henne :angel: , smek henne över halsen, dingla med benen, stanna o plocka smultron... rid o bada med henne, gå en promenad o hälsa på folk... sådär ungefär. :idea: :rofl:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst