het häst=ridas mer

S

sante

Hej!
Om en häst( islänning) är het, tycker ni då att de ska ridas mer regelbundet??

Sv: het häst=ridas mer

Om hästen och ägaren trivs som det är så finns det ingen anledning till förändring. Hur ofta man rider har sällan att göra med hur het hästen är.

Lobelia skrev:
Om hästen och ägaren trivs som det är så finns det ingen anledning till förändring. Hur ofta man rider har sällan att göra med hur het hästen är.

Hmm med min tämligen nyinköpta fulltränade tävlingshäst så bestäms villigheten till stor del av vad vi gjorde dagen innan.

Vilade han dagen innan så kan jag förbereda mig på en snabb passraka i första galoppbacken! Reds han ordentligt dagen innan kan det tom vara möjligt att trava koncentrerat (dvs inte i ett tempo som gränsar till galopp) innan man galopperat. Red jag dressyr på stallplan/volt dagen innan har det nästan samma effekt som vila...

Båbbe skrev:
Hmm med min tämligen nyinköpta fulltränade tävlingshäst så bestäms villigheten till stor del av vad vi gjorde dagen innan.

Vilade han dagen innan så kan jag förbereda mig på en snabb passraka i första galoppbacken! Reds han ordentligt dagen innan kan det tom vara möjligt att trava koncentrerat (dvs inte i ett tempo som gränsar till galopp) innan man galopperat. Red jag dressyr på stallplan/volt dagen innan har det nästan samma effekt som vila...

Jag håller med dig Båbbe! Det är min erfarenhet av många heta hästar också. Frågan är bara vilket man trivs med och kan acceptera. Kan man acceptera att hästen vilar varanan dag och att den då måste göra av med en del energi innan den kan koncentrera sig på mer lugnare övningar, så behöver man inte rida oftare på en het häst.

Anette

Min häst är det ingen större skillnad på (Varmblodstravare)
Beror mer på väder och vind om han är pigg eller seg.

Men om vi ridit honom hårt dagen innan brukar han vara tröttare i kroppen så då skrittas han bara.

Tycker det är väldigt olika.
Oftast tycker jag inte att en dags vila gör så stor skillnad, men har dom stått flera dagar så kan dom bli hetare.

Men det bästa är väl att rida hästen regelbundet. Även om man inte rider en dag kanske man kan gå ut och gå med den.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, vad jag menar är att man inte väljer hur ofta man rider hästen utifrån om hästen är het eller inte. Ofast väljer man väl hur mycket man rider med hänsyn till egna ambitioner och sitt schema i kombination med hur hästen reagerar och dess behov.

Vissa heta hästar lugnar ner sig av mycket jobb medans det för andra inte spelar någon större roll och andra som blir ännu hetare om de rids mycket.

sante skrev:
Hej!
Om en häst( islänning) är het, tycker ni då att de ska ridas mer regelbundet??
Mer?
Från vaddå till vaddå?

Jag har en försmak för heta hästar, jag gillar hästar som gillar att jobba.
Men jag rider ALDRIG en het häst varken hårdare eller mera för att den är just het.
Jag ser till att rida TYDLIGARE i stället.
Den heta hästen måste nämligen vara extremt lydig, så att den inte drar iväg bara för att den får lust.
Den skall spara sina explosioner tills att JAG vill ha dem.
Går hästen i en ordentligt tilltagen hage, så kan den gott rasta sig själv under tiden i hagen.

Man måste först och främst tänka träningsfysiologiskt.
Att bara braka på och tida mera eller hårdare för att lugna hästen, det _kan_ vara rent nedbrytande för hästkroppen.

Varannan dags träning är det bästa ur träningsperspektiv.
Då det tar ung. 2 dygn för kroppen att återhämta sig efter en ansträngning.
Att "rida skiten" ur en häst ena dagen för att den skall vara lugn att rida nästa dag, kan vara direkt nedbrytande.

Man måste fråga sig varför man vill rida:
Vill man rida för att träna sin häst, så skall man ju lägga upp ett träningsprogram som ger den bästa träningsmässiga utdelningen.
Det kan ju betyda att man får avstå från massor av ridning, men i det fallet så är ju inte det målet.

Vill man rida för att man just vill rida och träna sig själv med många ridtimmar, så får man ju i stället se till hur mycket arbete hästen klarar av utan att ta skada.
Det är betydligt mera än den optimala träningsmängden. Hästar kan arbeta ganska så mycket utan att ta skada, bara de arbetar på rätt sätt.

Vill man bara rida ibland för att man inte har så mycket tid, så måste man ju ändå hålla en viss miniminivå för att hästen skall vara i skick för ridning. På en fulltränad tävlingshäst så är den nivån mycket låg. I vissa fall så låg att det räcker med 3ggr var tredje vecka.

En övertränad häst kan dessutom reagera med stress under ridning och därmed uppfattas som het. Den hästen behöver i stället vila sig ur stressen. Att då rida mera kan ge totalt motsatt resultat mot det man önskade sig. Hästen blir då bara galnare och galnare ju mer man rider.

Tack för era svar :bow:
Min instruktör som då träffat hästen, haft hand om hennes mamma åxo, som var lika het...menade att hästen ska ridas mer regelbundet, men jga är sån att jag vill att de ska vila och inte är jag på tävlingsnivå...utan en häst ska ju åxo kunna vilas utan att samla på sig en massa energi?eller?
Hon är fin och lung när jag står bedvid henne på marken, men en nag jag "försvinner" upp, eller tömkör och står bakom kan hon bli stessad..så frågan är om hon är het eller lätt stressar upp sig, kanske samma sak?!
Försöker jobba henne mycket i skritt och böjövningar, men ibland får hon bråttom och vill bara springa "ifrån allt"...

Tack för era svar :bow:
Min instruktör som då träffat hästen, haft hand om hennes mamma åxo, som var lika het...menade att hästen ska ridas mer regelbundet, men jga är sån att jag vill att de ska vila och inte är jag på tävlingsnivå...utan en häst ska ju åxo kunna vilas utan att samla på sig en massa energi?eller?
Hon är fin och lung när jag står bedvid henne på marken, men när jag "försvinner" upp, eller tömkör och står bakom kan hon bli stessad..så frågan är om hon är het eller lätt stressar upp sig, kanske samma sak?!
Försöker jobba henne mycket i skritt och böjövningar, men ibland får hon bråttom och vill bara springa "ifrån allt"...

Inte_Ung har gett ett jättebra svar. Efter ditt sista inlägg låter det som en stressad häst, en häst med mycket spänning i sej, kanske. Så var mitt sto under inridningen, och jag satsade mycket tid på massage och stretching och markarbete som kräver en hel del koncentration som visas på www.ridkonst.nu.

Det tog ca ett år att få henne lugn, koncentrerad och kunna skritta mer än 10 meter! Två-tre dagars vila emellanåt och lång vintervila under årets gång.

F ö rider jag mina två ridhästar varannan dag, vid behov blir det en-två extar dagars vila. Det blir bara gladare av vila emellanåt, roligare att jobba. Inte heta.

Min pålle var vad man skulle kunna kalla "het" dvs han ville helst bara kuta rakt fram i tölt eller galopp. Med huvudet i vädret. Det tog lite drygt ett halvår att få honom att varva ner, lära sig att gå på lång tygel och slappna av. Nu har jag en häst som är framåt, arbetsvillig, ärlig och som man aldrig behöver ta till nödbromsen på. Vi har mycket jobb framför oss för att få till perfekta gångarter och krumelurer. Att "stressa av" hästen och få den att trivas med ridningen var dock den första stora utmaningen och grunden till att lyckas med den fortsatta ridningen. Nu har jag inte tid att rida så mycket, det blir skogsturer tre dagar i veckan och inte så mycket dressyr eller gångartsträning. När vi ger oss ut i skogen så vill han väldigt gärna springa men han [måste] inte. Från att ha varit en stressad och het häst som man var tvungen att "rasta" varje dag har han blivit mycket lugnare, utan att för den skull bli tråkig!

Det jag vill ha sagt med detta svammel är alltså; börja med att skapa förtroende och få hästen att slappna av så löser sig nog många problem.

Inte_Ung skrev:
Mer?
Från vaddå till vaddå?

Jag har en försmak för heta hästar, jag gillar hästar som gillar att jobba.
Men jag rider ALDRIG en het häst varken hårdare eller mera för att den är just het.
Jag ser till att rida TYDLIGARE i stället.
Den heta hästen måste nämligen vara extremt lydig, så att den inte drar iväg bara för att den får lust.
Den skall spara sina explosioner tills att JAG vill ha dem.
Går hästen i en ordentligt tilltagen hage, så kan den gott rasta sig själv under tiden i hagen.

Man måste först och främst tänka träningsfysiologiskt.
Att bara braka på och tida mera eller hårdare för att lugna hästen, det _kan_ vara rent nedbrytande för hästkroppen.

Varannan dags träning är det bästa ur träningsperspektiv.
Då det tar ung. 2 dygn för kroppen att återhämta sig efter en ansträngning.
Att "rida skiten" ur en häst ena dagen för att den skall vara lugn att rida nästa dag, kan vara direkt nedbrytande.

Man måste fråga sig varför man vill rida:
Vill man rida för att träna sin häst, så skall man ju lägga upp ett träningsprogram som ger den bästa träningsmässiga utdelningen.
Det kan ju betyda att man får avstå från massor av ridning, men i det fallet så är ju inte det målet.

Vill man rida för att man just vill rida och träna sig själv med många ridtimmar, så får man ju i stället se till hur mycket arbete hästen klarar av utan att ta skada.
Det är betydligt mera än den optimala träningsmängden. Hästar kan arbeta ganska så mycket utan att ta skada, bara de arbetar på rätt sätt.

Vill man bara rida ibland för att man inte har så mycket tid, så måste man ju ändå hålla en viss miniminivå för att hästen skall vara i skick för ridning. På en fulltränad tävlingshäst så är den nivån mycket låg. I vissa fall så låg att det räcker med 3ggr var tredje vecka.

En övertränad häst kan dessutom reagera med stress under ridning och därmed uppfattas som het. Den hästen behöver i stället vila sig ur stressen. Att då rida mera kan ge totalt motsatt resultat mot det man önskade sig. Hästen blir då bara galnare och galnare ju mer man rider.

Håller helt med! Skulle tom vilja säga att heta hästar behöver mer vila emellan för att in ta skada. För även om man jobbar dem lugnt så lägger de enorm enrergi i jobbet och är ofta stressade. Musklerna behöver 48 timmars vila.

Anette

Jag har just ridit min häst som jag bara hunnit rida två ggr denna vecka. Helt ärligt så är han skitjobbig när han inte blivit riden på flera dagar. Rider jag fem-sex dagar i veckan slappnar han av och alla gångarter fungerar. Det spelar egentligen inte så stor roll om vi skogsmullar eller om vi rider på volten bara han rids!

Har nu testat lite...jag markarbetade pållen och tränade henne i två dagar, tredje dagen så red jag henne= hur lung som helst! Jag red henne inte hårt utan skrittade och gjorde olika böjövningar m.m håller på med akademiskt.

Så jag kommer att göra sådan att hon markarbetas två dagar, rids den tredje och vila sen i 1-2 dagar och gör om det hela igen.
Det verkar som om hon samlar energi de dagar hon vilar och får hon inte utlopp för de så blir det jobbigt i ridningen..det är ofta att hon småspringer i hagen istället för att gå...kan inte säga att hon är srtessad dock, hon ska vara med överallt och ha koll på allt och är en pigg och glad häst.

Hade en kompis som tittade på när jag red henne den tredje dagen, och då gick hon så fint att hon inte trodde detta var en het häst...inte var hon trött utan gjorde verkligen sitt bästa!!
Ska låta denna tjej rida ut på islänningen medan jag rider min andra häst...tror att hon blir lugnare av att ha någon med sig ute.

Hoppas att detta löser sig....känns att det går åt rätt håll nu.

Jag rider en het islänning. Hon kan jag rida varje dag och rida på ganska ordentligt. Men hon är lika pigg och galen ändå. :)
Hon får ju mer kondition och så men hon blir inte lugnare. Men det är ju lite från häst till häst

Många hästar kan uppfattas som heta även av andra orsaker, underutfodring är en. Man vågar inte fodra en pigg häst, med risk för att den skulle bli ännu piggare. Detta är något man bör fundera på, även detta.

Hästar som inte har riktigt ork för uppgiften man begär, kan uppfattas som heta. Orsaken är att det i grunden springer ifrån arbetet, och beter sig olydigt. Här ser man många sk heta hästar, en het häst för mig brukar ofta vara pigg på arbete och ser även positivt på detta.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: FiaM
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka