Het häst blir stark i skogen, tips?

T

TaylorSwift

Jag har en halvblodsvalack som är väldigt het. Jag har haft honom i ca 3månader och jag upplevde att det var bättre i början så det känns osm om jag "förstört" honom och det är inte alls kul! :(

Jag har mestdels kunnat rida i skogen över hela vintern pga underlaget och mest i skritt med galopp och trav på en stubbåker med snö. Aja iaf, han har mer och mer börjat ta bettet, har inte galopperat i skogen på jättelänge nu men i traven blir han bara längre och längre och det går fortare och fortare! Han biter tag i bettet och när jag tar i det känns det som om han inte känner det alls och jag har allför ofta blivit tvungen att ta rätt rejält i honom för att få tillbaks honom.
Att bara skritta tills jag har kontroll i skritten osv funkar inte för det har jag gjort i stort sett hela vintern.
Jag vill mest ha tips på hur jag ska tackla det hela? han blir ju såklart jätteglad nu när han äntligen får springa lite på vägarna.

Har funderat på om det kan vara;
-Massa överskottsenergi? inte fått spring av sig ordentligt på läänge.
-Avsaknad av dressyr? har blivt mindre "lydig" under ryttare eftersom dressyren blivit försummad av de dåliga vädret.
-Han är helt enkelt ouppfostrad
-Jag har inte varit tillräckligt bestämd

Kan tillägga att jag börjat rida honom i halsring och han lyssnar alltid på den när jag ber honom tex trav så lyssnar han alltid tillbaks också men just dessa tillfällen då han drar iväg bara guppar han vidare helt oberört xD

Idag blev jag arg på honom och gjorde en snäv volt varpå han ställde sig och bocka och sparka för att han blev arg, annars är han väldigt trevlig med alltid öronrn framåt men med väldigt kort stubin :p

Sv: Het häst blir stark i skogen, tips?

Prova att "dressyra" även i skogen. MASSA övergångar och halter, verkligen HELA TIDEN så bör han börja lyssna på dig :) Tillåt inte att han drar iväg - gör då halt direkt! Försöka också att göra halten eller avsaktningen innan han tar bettet. Prova också att sitta djupt ner i sadeln och bestämma tempot med hjälp av sitsen och det där... Har provat detta själv och det har funkat jättebra!

Ett annat alternativ är ju att bara "släppa taget" och låta honom springa av sig ordentligt. Då kanske han blir nöjd :)

Det är säkert en del av det du själv skriver om, att underlaget har varit dåligt, även i hagarna, att du inte har kunnat rida dressyr osv.
Även en välriden häst tappar mycket om man inte rider dressyr och håller kvar hästens lydighet och uppmärksamhet och håller den gymnastiserad. Det kan du precis som föregående talare sa göra även i skogen. Det blir inte riktigt på samma sätt som på en dressyrbana men du kan hålla hästen mera välriden på det sättet i alla fall, få den att arbeta i en bra form och lyssna på dej.
Men även att den behöver arbeta ordentligt, röra sej ordentligt, ja nu kanske det blir bättre i hagarna så kan den rasta av sej, men om du har möjlighet även åka till ridhus och rida igenom ordentligt någon dag i veckan.

Det är inga fel i munnen? Annars rid dressyr när du rider ut oxå, gör halter, flytta för skänklarna, kräv att han ska jobba... Få han att använda energin på ett bra sätt istället :)

Tack för alla tips! :bow:

Glömde säga att munnen är kollad :)

Åka till ridhus har vi tänkt flera gånger men det är en lång backe upp till stallet och det går inte dra kärran där när det är för halt och när det torkar upp är det tillräckligt bra väder för att rida i padocken så :p
Har varit iväg på hoppträning 2ggr tidigare under vintern varav en ägnades mest åt dressyren, då lyssnade han bra men försökte smita undan hela tiden men det är väl inte mer än vad man kan förvänta sig efter ett längre uppehåll med dressyr.

Kan ju också passa på att fråga en sak här när jag ändå håller på, ska på träningsläger i sommar vilket innebär 6dagar med 2 pass om dagen, hästen rids nu 6 dagar i veckan kommer att bli hårdare träning när det blir mjukare i marken, kommer det räcka för att förbereda hans kropp eller tycker ni att jag ska rida 2ggr/dagen var 3:e dag eller nåt nån vecka innan lägret?

Ang träningsläger, ett förslag är att hyra en häst av tränaren för ett av
passen per dag. Det är vanligt att man gör så, det blir tufft för den egna
hästen annars. Vill du inte det så får du nog rida 2 ggr 6 dgr i veckan i en
månad innan. Ett skrittpass på en timma på fm o ett arbetspass på em till ex.
MVH Kryddan

ok, eftersom min tränare inte har tillräckligt med hästar funkar inte det men jag får väl rida igång honom ordentligt veckorna innan (och givetvis regelbundet 6dagar/vecka fram tills dess. Är så himla orolig att han ska få kotledsinflamation osv bara, usch jag vill ju verkligen inte skada pållen min men å andra sidan har jag all tid i världen för honom nu så jag hinner ju bygga upp honom ordentligt iaf :)

fö. ska jag upp och rida nu och tänkte träna lite "dressyr" i skogen, får se hur den lilla dåren gillar det ;)

Äsch helt onödigt tycker jag. Upplägget är nog sånt att det är ett lättare och ett jobbigare pass per dag, och det klarar en häst under en vecka om den är i bra kondition och mår bra:idea:

Jag säger som de innan; rid mer dressyr. Dessutom åk till ridhus, det är inte bra att inte ha möjligheten att vara i ridhus. Själv har jag en halv mil till närmaste och åker dit 2 ggr i veckan. Men har man problem (som du) så måste man åka till ridhus, få ha 4 väggar runt sig och känna att man "rår på" hästen och att man vågar ta i eller göra de saker som man måste göra men som man kanske inte vågar när man är ute. Det är inte samma sak med paddock, ibland (i synnerhet när man har problem med något) måste man stänga in sig och jobba med det utan distraktion.

Dessutom; det finns tre grundläggande saker som ska funka: gas, broms och ratt. Jag läste en jätteintressant artikel i en tidning där en av Sveriges bästa fälttävlanstränare var med och han påpekade vikten av grunderna. Ända sen jag läste det har jag kollat gasen och bromsen (att svänga har vi inga som helst problem med) varenda dag. Varje, varje, varje dag, i alla gångarter. Jag hade inga direkta problem innan heller men jag kan säga att det blir stor skillnad ändå. Nu; två, tre månader efter att jag började sitter det verkligen som det ska och jag är nöjd med det svar jag får från hästen när jag kollar gas och broms men jag ägnar kanske 10-15 minuter (sammanlagt, inte i ett svep) åt det här varje dag ändå. Spelar ingen roll om jag är i ridhus, ute, hoppar eller rider dressyr detta görs varje gång jag sitter på hästen.

Angående ditt träningsläger kan jag säga så här: jag hade inte varit med på det med min häst som är i full tävlings/träningskondition. 2 pass om dagen i 6 dagar är mycket och skaderisken är som du själv påpekar stor. Dessutom vet jag inte om varken jag eller min häst hade fått ut så mycket av det heller, det är inte så kul att behöva sitta och piska på hela tiden i slutet av veckan för att hästen är trött och har träningsvärk.

Tror också att det kan vara överskottsenergi, varför jag igen tycker att du bör åka till ridhus där du "vågar" rida fram ordentligt och gallopera ordentligt i både ett högt och lågt tempo.

Lycka till!:)

Min polla är väldigt mycket på hugget och drar gärna iväg i trav och galopp om hon får, men jag gör väldigt mycket övergångar, halter osv. och det funkar så himla bra på henne! Nu sist var det första ggn som hon tog galoppen utan att ens försöka sticka, och jag tror det var pga vi tränat så mkt övergångar och halter, jag saktar av från traven redan innan hon hinner få upp tempot. Funkar super!

Tack för alla tips! :bow:

Var ute och red idag och jobbade honom i skritten (gick bara att skritta) och det gick bra, samlade, gjorde halt, skänkelvikningar osv. Men pigg var han somm alltid ;) Efter halva rundan blev det stört omöjligt att skritta (taktade hela tiden) men det tycker jag inte är så farligt ändå eftersom han gjorde halt när jag bad honom och höll ju skritt tempo och jag VET ju att han har grymt mycket överskottsenergi också så det blir ju mest för att han vill visa att han vill kmma iväg men idag lyssnade han jättefint fö!:)

Ibland kan det vara svårt att stoppa upp en pigg häst genom att bara rida rakt fram och göra halter. Det blir lätt bara dragkamp och tex jag tappar tålamodet så snabbt om inte hästen ger sig. Det är nyttigt att den ska göra nåt av energin istället. Rid öppna, skänkelvikning mm. Och försök styra så mkt som möjligt med sitsen, används magmusklerna! Har man en häst med halvdålig kondis blir de snabbt trötta av arbetet och segar ner tempot.
Jag tror inte på att man kan "springa av" en pigg häst, de måste ARBETA istället.
Ett till tips (som du säkert redan fått) är att inte rida i gångarter du inte klarar av för dagen. Satsa på att träna mkt skolor och jobba i skritt istället.
Kolla över foderstaten om hästen får för mkt energi.

Vad bra! ;) Ja man ska vara glad över domdär små framstegen dom gör. Skönt att höra att jag inte är den enda med en hyperpigg häst ^^,

Har ju själv haft ett varmblod och har ett fullblod nu, så är ju hästar som vill springa, och även om de får galoppera av sig så är det ju "fit for fight" 2 min senare igen ;)

Såna hästar måste mer bli psykiskt trötta tror jag, och få tänka lite ;)

Ja precis. Mitt varmblod skulle kunna trava sig fördärvad, han vill bara springa springa. Men om jag tex går in i en öppna blir han trött direkt. :p

Kan du inte åka till ngt annat ridhus? eller gå med den uppför backen alternativt skritta dit- uppvärmd o klar.

Det är synd att hamna i clinch med hästen pga överskottsenergi, fast den inte ens har behövt "vila". Så se till att åka iväg o rasta av den några ggr o däremellan sysselsätt den bitvis.
Snart är det vår :banana: o ni kan rida mer av vanlig dressyr- även om det sker i skogen.

Ja, men de har ju ofta väldans framåtbjudning :) Vilket jag tkr är bra :)

Min häst är väldigt lättstressad och bli nervös så fort någonting ändras i vardagen. Igår skrittade jag en lite längre runda där vi fick passara andra hästar och se läskiga saker, själva ridningen var inte ansträngande men han var trött i huvvet när vi kom hem vill jag säga! :p Släpade sig upp på stallplanen, men medans jag gjorde iordning honom samlade han tillräckligt med energi för att busa påvägen ner till hagen ;)

Tror lite på teorin ni säger att det inte hjälper att "köra skiten" ur en pigg häst, kanske hjälper för stunden men inte i längden. Tränade uthållihet med honom i slutet av hösten, en lååång runda i stor trav efter några kilometer höll jag på att trilla ihop med påle blev bara piggare och piggare :D

uppdaterar med att jag varit och köpt nytt foder idag, naturfoder som var rysligt dyrt men förhoppningsvis räcker det länge och ger sig inte på hjärnan :angel:
Dock får han inte full dos förens om 2veckor för att han ska vänja sig :)

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 555
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat